• Molina

Allergitråden

Kan en allvarligare mjölkallergi bli lindrigare med åren för barnen?
    Min dotter har allvarlig mjölkallergi med andnöd/astma som visas men hon lyckades i skolan få tag på en riskaka med mjölkinnehåll och resultatet blev enbart lite hosta och där stannade allt av.

• Molina

Har någon av era barn reagerat på Litells kokkorv?
    Vi åt den igår och efter ett tag sa Moa att hon hade ont i magen!
    Den ska vara mjölkfri/gluten/ärtfri!
    Och idag va hos lös imagen i skolan inget annat.
    Har något i bakhuvudet att jag känner igen det här på något vis att hon har reagerat på den förut.

• Molina
    längtan 80 skrev 2012-10-17 14:33:58 följande:
    Kavay. Här har vi mjölkkänning. Har gett litells.....
    Vilken litells har ni gett? Vi gav den kokkorven *barnens favorit*
  • Molina
    längtan 80 skrev 2012-10-17 16:29:28 följande:
    Ja. Den där med skinn, lång, kok. Vi har en mjölkreaktion för 2a gång som vi ikte vet källan oå. Kanske är den
    Jag kan inte heller se någon annan källa än just kokkorven, jätte konstigt tycker jag eftersom den ska vara mjölkfri....
  • Molina
    Lindsey skrev 2012-11-15 04:28:29 följande:
    Någon som är allergisk mot kyckling? Edvin har reagerat ned magknip varenda gång han fått kyckling nu. Han tål ju inte ägg heller.
    Läste att det annars kan bero på vad kycklingen äter, han är ju även allergisk mot vete, soja och mjölk.
    Vad låter mest troligt?
    Jag reagerar med enorma magsmärtor vid färdiggrillad kycklig får ruggigit ont och efter några timmar kommer utslagen, jag tål inte heller ägg. Gör man exepelvisst kyckling i ungnen så klarar jag det betydligt bärre.

Nu till er mer kunniga , HAVRE ingår det i gluten eller är det 2 separata spannmål?
    Jag blir inte klok på detta.... Jag kan verkligen inte me Havre men ser ingen förändring på gluten (mjöl) om jag inte stoppas imig 10 bullar.
  • Molina

Nu behöver jag hjälp! Helt plötsligt har jag fått nässelutslag med eksem, har aldrig någonsin haft eksem, hur får man bort sånt alla salvor jag använt kliar jag sönder benen av!
    Har en äggallergi men så mycket jag vet reagerar jag bara vid intag inte luftburen.
    Sen fick jag nydligen reda på att jag har en enbart överkänslighet mot havre, jag hade för låga värden för att det skulle vara en allergi men jag skulle vara sparsam på intag av just Havre.

• Molina

Ni med mjölkbarn, vilken mjölk använder ni till att göra egen risgrynsgröt? Jag grejar inte vanlig mjölk och har allergi mot havre funkar risdrycken tro?

Nu igår blev jag riktigt arg på skolan första gången på länge, dom skulle få grötlunch och hade missat min dotter  som har mjölkallergi och till lunch fick hon 1st smörgås och 1 frukt behöver jag säga mer, det tyckte dom hon skulle klara sig på mellan 11.30-16.

• Molina
    Sephyria skrev 2012-12-21 20:32:22 följande:
    Molina: ja Risdryck funkar bra till risgrynsgröt. Vi brukar även ha i kokosmjölk, blir supergott! Använder ett recept som jag tror är taget från kavats blogg. Kan leta upp det om du vill..?
    Ja tar gärna receptet:)
  • Molina
    Sephyria skrev 2012-12-22 19:04:29 följande:
    Molina: här kommer receptet på risgrynsgröten. Enligt min mening t.o.m. godare än vanlig gröt.

2,5 dl grötris
    5 dl vatten
    3/4 tsk salt

Koka upp och rör om. Låt koka i 10 min och tillsätt sedan:

2 dl kokosmjölk
    Ca 7,5 dl Risdryck
    Ev 2 msk socker
    (Ev 2 msk vaniljsocker om du vill göra risifrutti)

Låt koka på svag värme i ca 40 min. Det stelnar lite till när det svalnat.
    Tack den blev supergod:)
  • Molina
    Tillalamm skrev 2012-12-26 07:17:47 följande:
    Ni som har barn med mjölkproteinallergiska barn - vilka pålägg ger ni (på macka alltså)? Har tittat runt lite men hittar främst skivat kött osv, vilket inte känns så kul att ge i stor mängd då det innehåller bla natriumnitrit. Men vad ska man göra då de inte tål något annat.
    Vi ger mjölk/glutenfri leverpastej och en massa grönsaker och ibland scans prickikorv, har bara sett att just scans är mjölkfri.

Om man får nässelutslag om man misstänker ex av ägg räknas det som luftburet då?
Svar på tråden Allergitråden