• Kavat

Allergitråden

Trållmor, jag inboxar dig! {#lang_emotions_heart}

• Kavat
    Lyckorus83 skrev 2010-05-05 13:15:02 följande:
    Kika in :) jag har pollen allergi! tror min son med har de , men de på VC vägra ta test på han !!! han ska pröva sig fram me recept fria mediciner :s fick åka in akuten söndag pga hans öga svullna upp de gav mig recept på ögondroppar , funka lite bättre men ändå inte :(
    Hej! Jag tycker absolut att du ska vända dig till en annan läkare, vc! Får man inte en utredning så är det bara att gå till nästa ställe!
    Hoppas det blir bättre!
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-05-05 17:33:21 följande:
    trållmor: Jag får inte komma på din sida och jag verkar inte kunna pma dig men om du kan messa mig eller ringa mig så har jag lite tips och trix som fd Sundsvallsbo... 
    Du ska kunna gå in i "skriv medelanden" och skriva "trållmor" och pma utan att ha tillträde till hennes sida.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-05 16:50:33 följande:
    hmm måste blivit nåt fel för nu syns inte det inlägg jag trodde jag la in haha  så jag skriver igen och dyker det andra upp så vet ni varför det är två. har nu varit hos dietisten. Hon var väldigt bra och förstående. Hon fick se bilderna på sonens mage innan och efter och hon var så förundrad över att det var sån skillnad. Hon sa "veteallergi är extremt ovanligt men ibland träffar man på dem och i detta fall lilla E" så hon förstod verkligen att han inte mådde bra. Hon kom med förslaget att vi skulle gå på en STRIKT sädesslagskost nu (och då speciellt vete). Det skulle vi göra i minst 2-3 veckor, så vi hinner se en förbättring. När magen är bättre, utslagen och han sover bra (förhoppningsvis om 2-3 veckor) så ska vi provocera med vete genom att göra en sås med vete som redning. Om han sedan får symtom av det så ska jag gå på den strikta kosten igen. Vi ska sedan provocera med ett sädesslag i taget (förutom vete då). Visar han inget symtom första dagen eller andra så ska jag öka på mängden vete. låter detta logiskt?
    Ja, det låter ju logiskt om ni inte visste om han tålde vete eller inte... Men håller med Snutten.. Vete vet är ni ju säkra på att han inte tål nu! Varför liksom? Vad gör att hon skulle tro er denna gång om hon inte trott er innan?
  • Kavat

EL I, om ni ska göra som hon säger så dröjer det ju 4 månader innan ni får livsmedelhänvisning! Det är ju inte lätt för er ändå och det blir ju inte lättare om ni inte kan hitta mat som han kan äta utan att ruinera er...
    Hon måste kunna skriva ut nu men bara två uttag eller liknande om hon nu inte tror er!

Blir så arg. Inte fasen ska ni behöva provocera vete igen. Idioti!!!

• Kavat
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej. Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med. Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor. ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också. Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Jag har heller inga vettiga råd att ge, mer än att jag fostret tar vad det behöver av mamman, oavsett hur mamman mår. Jag funderade ju på om jag ens kunde bli gravid efter att jag mått så kasst, tappar hår, inte kunnat gå mm (som ju "bara" visade sig vara celiaki) men det gick ju och *pepppar peppar*, än så länge verkar allt ok.
    Dock hade jag ju mycket blödningar med sonen och då hann jag tänka mycket om missfall, skador mm och då kom jag fram till att är det något allvarligt fel på fostret så är det nog ändå bättre att det inte blir något så man istället kan försöka på nytt och få ett hyffsat friskt barn. Min mamma födde en dotter med ryggmärgsbråck och vattenskalle och gick nästan hela graviditeten ut innan värkarna satte igång, vad de trodde var en normal förlossning av ett frisk barn. De visste inte att hon var sjuk, hon levde 20 min, och ja, de har väl satt sina spår i mig med. Med facit i hand hade det varit lättare för alla om hon hade fått missfall tidigare. Men å andra sidan så föds det ju underbara människor med både vattenskalle och ryggmärgsbråck som överlever. Så ja, man kan ju aldrig veta.
    Hade min syster överlevt så hade inte jag funnits. Så försök att se det som att denna gång var det inte meningen och så hoppas jag att ni efter att ni sörjt klart vågar försöka igen!  Kram! {#lang_emotions_heart}
  • Kavat

EL I
    Vi har fått hur många oavsiktliga provokationer som helst. Lite svårt att undvika med vete tyvärr... Senast nu av mamma när det tom. stod fruktosglukossirap av vete på Eldorados jordgubbssylt. Allt annat han åt då tålde han ju...

Så jag tycker inte heller att du ska provocera igen med vete! Ni kommer nog tyvärr att råka ut för missöden med det igen är jag rädd för.

• Kavat
    Tibell skrev 2010-05-05 20:01:09 följande:
    Nä usch stackars liten =( Men om ni nu bestämmer er för att göra en medveten provocering ( och kanske få tyst på tanten ) så ge honom bara liiite liiite sås i såfall! Hur reagerade han på den lilla bit macka han fick i sig ?! Fick han röda kinder då med ?! Vi ska ju som sagt till läkaren nästa vecka och göra pricktest samt ta blodprover. Men OM nu inte pricktestet visar något på mjölk och läkaren vill att vi ska provocera vad gör vi då?! Mjölk är jag så stensäker på att hon inte tål att jag kommer tvärvägra. kan jag be dem göra en hudprovocering i stället ?! Nu vet jag ju inte hon om fortfarande är känslig via kontakt eller om det bara var då när hon redan hade känslig och skadad hud.
    Jag är rätt övertygad om att ni kommer att få en reaktion av något slag på henne. De lägger ju en droppe först på huden innan de prickar och då kommer hon förmodligen att reagera. Gör hon inte det så får du kolla efter sen reaktion. Att då ha koll på vilken prick som är vilken är bra! Har ju en stencil bland länkarna ovan från barnläkarsektionen som står om sen reaktion vid pricktest. Skriv ut och ta med.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-05 21:31:11 följande:
    ja det är ju det man tänker. det kommer ju bli misstag (framför allt skulle jag tro) på dagis och även hemma men där har man ju bättre koll. Och då blir det ju yttelirgare veckor med dålig mage. Nä som sagt, jag tror inte heller jag kommer göra det. Tänker vänta ut att magen ska bli bra nu och sedan ska han få lugn och ro. Det känns ju som enda anledningen att hon ville provocera vad för att hon skulle veta vad hon ska skriva ut på livsmedelsanvisning men jag känner att jag skiter i den där jävla "billigare maten" bara han får vara bra! Vill hon inte skriva ut på mitt ord så får det väl vara så då. Vad ska jag göra?? kan ju inte direkt "misshandla" mitt barn för att få billigare mat, typ, känns som om det är så det går till Nu väntar jag bara på att han ska få må bra igen. Min lilla "biafraunge"
    Men du har ju redan svaret. DU vet att han kommer bli bra på vetefritt. Det känns som sagt som idioti att provocera avsiktligt med vete.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-06 13:55:58 följande:
    Hemma efter att varit på allergicentrum med minstingen. Kändes jättekul att släpa iväg dottern dit på hennes födelsedag. åt båda sakerna. Fick börja med att svara på varför vi var där. För hon vi träffade hade ju inte läst något i dotterns journal innan och visste inget om dottern. Så jag fick ju rabbla allt, men var väl några saker som jag inte fick med i uppräkningen har jag kommit på i efterhand. Men att dottern reagerar på konserveringsmedel med att bli röd runt munnen, få klåda och även att hon kissar på sig kan inte ha med någon allergi att göra. (Undrar då hur det kan komma sig att om dottern som varit torr dygnet runt i nästan två år och med väldigt få kissolyckor helt plötsligt kan kissa på sig 6-8 ggr på en dag om hon fått i sig något med E200/E202.) Det är bara ägg som har visat på pricktest tidigare. Mjölk och soja visade på lapptest bara. RAST är aldrig taget på henne. Idag var det pricktest av mjölk, ägg, soja och björk och naturligtvis visade ingenting. Så nu ville barnsköterskan som gjorde pricktestet att vi även ska ta RAST på dottern, för enligt pricktest visar det inte på någon allergi. Och visar det inte något på RAST heller så är inte dottern allergisk!!! Och då hade vi bara några minuter tidigare pratat om att dottern inte har några kraftiga och snabba reaktioner utan att det är långsamma reaktioner främst från mage och hud (och humör). Och att det bara varit ägg som visat svagt på prick innan och mjölk & soja på lapptest. Men trots det ska vi ta RAST på dottern och visar det inget där så är hon inte allergisk. Och för att det ska räknas som pollenallergi så behöver det vara både näs- & ögonsymtom, det räcker inte med enbart konstant rinnande näsa när hon är ute och allmänpåverkan genom trötthet och grinighet pga trötthet. Jag frågade om någon nässpray till dottern för att hon ska behöva gå med snor uttorkat i ansiktet hela dagarna på dagis och då gick hon och skulle läsa på en lapp som de fått om egenvårdsråd att ge till föräldrar med barn där de misstänkte pollenallergi om receptfria läkemedel att prova, men vi har ju redan provat de receptfria som finns för barn på apoteket och den ena fick hon jätteont i näsan av. Sen bad jag om jag kunde få Aerius utskrivet som munsönderfallande tabletter/tabletter istället för/som komplement till den flytande. Dels för att det är enklare att ha med sig och sen har de krossat ett par flaskor för oss på dagis= blir dyrt att behöva hämta ut nytt titt som tätt. Men att hålla på med att ge dottern av den där orala lösningen var ju inget vi behövde hålla på med att göra, för hon är ju inte allergisk enligt pricktestet. (Och dotter äter dagligen sen i mars typ för att över huvdtaget orka med att vara på dagis, men det är inget allergiskt att all ork försvann när det började komma pollen i luften och det tillståndet förbättras av antihistamin, men det har inget med nån allergi att göra eftersom dottern inte är allergisk enligt pricktestet.) Så istället för att använda antihistaminer på recept så kunde vi ju gå och köpa Cetirizin brustabletter på apoteket receptfritt. Ja, men det är ju mycket smidigare att försöka få i dottern en brustablett upplöst i 2 dl vatten än att ge 2,5 ml flytande Aerius eller en tablett. I synnerhet Cetirizin brustabletter som innehåller naturlig citrusolja när dottern kräks av citrus. Att dottern har sovit totalt skitkasst i natt, legat med benen uppdragna mot magen, hållt sig med händerna, kastat sig fram och tillbaka i sömnen, gnytt, gnällt och skrikit omväxlande natten igenom (*gäsp*) och bajsat jättelöst idag på morgonen och allmänt gräsligt humör efter att hon fick fel smör på mackan som hon tog en pyttetugga av innan det upptäcktes att det blev fel - det kunde knappast bero på mjölkprotein, utan det var nog snarast laktos (hon hade fått laktosfritt istället för mjölkfritt på mackan). Och eftersom det fungerat med bara svullnad runt ögonen och eksem (som tog nästan 3 veckors kortisonsmörjande att få bort) efter att fått ägg på mackan av en annan vik i höstas (dottern hade bara ätit det gula på ägget enligt henne själv), så var det säkert inga problem att ge henne ugnsbakat ägg. Och om det nu varken visar på pricktest eller RAST för mjölk, ägg eller soja så är hon inte allergisk mot något av det. SUCK!
    Först GRATTIS till dottern på födelsedagen! {#lang_emotions_flower} {#lang_emotions_heart}

Resten är ju löjligt! Man kan inte låta bli att undra vad förtroendet för föräldrarna tar vägen när man blir läkare.... Men ni har väl bra allergicentrum där de gör Patchtest? Har de inte läkare där som ni kan få istället.
    Är glad över att vi bytte till någon som kan och dessutom litar på mig som förälder!
Svar på tråden Allergitråden