• Snutten

Allergitråden

Kavat skrev 2010-06-21 21:02:11 följande:
    Ska man skratta eller gråta?

Har lite turer fram och tillbaks med dagis för att hitta en lösning och fick idag frågan om det var bättre att ha sonen där vid frukosten än lunchen för att undvika bl.a. såskladd (alla såser, redningar osv baseras på vete) vid lunchen.... Drömmer

Mmm, det är ju positivt att rektorn börjat fundera på lösningar. Men att sätta honom mitt i musli, gröt och smörgås-målet istället kanske inte gör det hela så mycket bättre med tanke på att det är vete och havre-kladd/damm/smulor vi vill komma undan... Obestämd
    Kan de inte reda alla såserna med maizena då? Så slipper du gå upp så attans tidigt också
  • Snutten

Kavat: det låter helt orimligt med dagis! På Siris förskola dricker alla mjölkallergikerna rismjölk då det är en flicka med havreallergi. Tyvärr är vår erfarenhet att man måste visa dem hur dåligt barnet blir. Det är tråkigt och jobbigt att de inte litar på en men så är det.

• Snutten
    Kavat skrev 2010-06-22 19:16:51 följande:
    Jooo, det är väl så tyvärr, men tycker det är så himla kasst. Vi VET hur dålig han blir. Det borde ju räcka eftersom läkarintyget styrker det.
    Nu kommer förhoppningsvis inte ägg bli problem, men han ska ju inte behöva få andnöd för att de ska reagera?
    Tyvärr, på ett sätt, så får han ju bara långsamma reaktioner på sädesslag, vad vi vet (han har ju inte fått i sig några mängder utan mest spår av, glukossirap mm) så de kommer ju inte märka något och gissar att de ringer och säger han har magsjuka om han skulle reagera med att spy/diarré.. Men å andra sidan får han ju hemska eksem på kinderna "direkt" vid vetekontakt, men det är ju inget livshotande som tur är. Men nog så jobbigt för honom.

Låter ju toppen att de dricker risdryck på hennes förskola, man kanske skulle flytta?! Mmm, vi får väl se hur det blir tillslut...
    Det är ju inte SÅ himla långt och vi har ju städfirma efter varje måltid! Det kanske är värt den extra resvägen Skämt och sido förmodligen kommer de ta äggallergin på allvar. På Siris fsk äter de inte ägg som pålägg tex eftersom det smular så. Det kan ju inte vara SÅ svårt att utesluta ägg ur den andra maten heller. Det har säkert förekommit tidigare att de inte får servera ägg alls i lokalerna de sa iallafall kokerskan på Siris dagis.
  • Snutten

Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.

• Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 16:02:07 följande:
    Ja jag tycker att det kan vara farligt att ta råd om så pass allvarliga allergier på ett internetforum. Det kan vara bra för att få tankar och idéer att ta upp med läkare och dietister, men inte för att själv börja experimentera för att komma på vad som orsakar allergierna.
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
  • Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 17:09:51 följande:
    Jag tänker inte hålla på och bråka om detta och det låter bra att du inte experimenterar. Fast nu skrev du att han fått reaktioner som han aldrig fått tidigare och då tycker jag att man ska ta det lite försiktigt tills man diskuterat det med en läkare elelr dietist och speciellt på ett litet barn som man håller på och introducerart föda till.
    Snutten skrev 2010-07-08 16:37:03 följande:
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
    Jag vet mycket väl syftet med den här typen av trådar, då jag varit med i flera tidigare. Fast nu var detta precis som jag nyss förklarade ett svar just på det inlägget jag citerade. Jag vet även av tidigare erfarenhet här på fl, att man ska vara försiktig med vad man tar till sig här och på likande ställen, för det som gäller för mitt barn kanske inte gäller för andra med likande allergier eller astma.
    Det är ju bra att du vet att alla barn inte är lika! Det är det ingen här inne som har påstått heller. Ibland är ju enda sättet att utreda allergi att eliminera och provocera. Ärligt talat känns det lite som om du tycker att vi är lite korkade och inte kan sålla bland råden och se vad som är bäst för våra barn. Många av oss har varit i denna "branschen" i många år och kan både beskriva hur det är för oss som enskilda individer och mer generellt.
  • Snutten
    Wilowa skrev 2010-07-08 19:22:17 följande:
    ...och där kom jag ihåg varför jag slutat att vara på fl!
    kanske för att du hoppar in i en väletalerad tråd som har varit igång i flera år och börjar kritisera till höger och vänster. Då får man svar på tal.
Svar på tråden Allergitråden