mimpen skrev 2010-06-06 21:26:04 följande:
Tack. Nej, han äter ju inget annat än typ potatis, morot, blomkål, plommon, päron och banan. Men han ammar ju, så det är ju min kost som måste ändras.
Och guuuuu bevars så tråkigt det känns med sommarmaten. Jag lär ju inte få äta nånting *gråt gråt*
sojamjölk dricker jag inte. Det är bara typ sojasås och lite marinader och sånt som jag äter som innehåller soja. Sour supreme och sojaglass kan jag avstå utan problem. Bönor, linser och ärtor kan jag också vara utan utan att det direkt påverkar vår kosthållning.
Men de där tillsatserna vet jag inte riktigt var man hittar dm, de verkar finnas i typ, öh, allt?Det går i regel att äta det mesta av "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.
Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.