• Tibell

Allergitråden

Sumofru : usch vad jobbigt :( vad får han för reaktioner ?

Mithrandil : Bella mår som allra bäst om vi håller oss inomhus. Nu får hon både aerius och avamys men näsan rinner så fort vi går ut.. Men hoppas snart hon får full effekt av medicinen ändå, kanske tar ett tag ? Ögonen blir inte lika svullna och irriterade sen hon fick avamyset i allafall. Hennes läkare sa att den kunde ha effekt där med och det hade den bevisligen
    Magen funkar tipp topp så länge hon får neocate och vi är super super noga med smulor osv

Och dina hulliganer ??

• Tibell

Alrro : Jag hade nog kunnat ge vid speciella tillfällen om det "bara" är prickar faktiskt...

• Tibell

Är lite off härifrån just nu.. Är lite mycket nu bara men snart är jag nog på banan igen ;)

Tycker så synd om min lilla snutta =( Nu när vädret varit jätte dåligt med massor av regn har hennes ögon sett bra ut och alla röda plitor i ansiktet är borta. Så jag antog att allt kanske hade med hennes förra förkylning att göra och ingen gräsallergi ( önsketänkande/förnekande ?? )
    Men sen i förrgår kom det fina vädret tillbaka och vi har varit ute liten stund varje dag. Direkt kommer kli i ögonen och alla plitor tillbaka.
    Hon kliar sig i ögonen hela tiden =( Vet inte om det är för att det är för att solen lyser men misstänker såklart att det kliar eftersom hon också blir irriterad i ögonen.
    Kinderna är alldeles knottriga och öven runt ögonen finns dessa röda plitor.
    Såhär såg ögat ut efter en liten fotbollsmatch i trädgården

Vad ska  vi göra ?? Hon får redan Aerius och Avamys.. Finns det något mer att ge ?? Vi kan knappt gå en promenad med vagnen utan att hon kliar sig i ögonen heeela tiden..

• Tibell

Mithrandil :
    Här mår vi faktiskt bra. Tack vare allt regn mår flickorna bättre i sina pollenallergier.
    Bellas mage fortsätter Iofs krångla lite och jag börjar tro att hon helt enkelt ska vara lite förstoppad titt som tätt?
    Hennes astma är sååå bra. Vi har inte ens underhållsdos :-0
    Allt vände sedan vi tog bort katterna. Så antagligen var det dem som var den största boven i dramat.. Eller att det nu är sommar med mindre infektioner.
    Därmot bukandas och flåsar hon vid lek, men så får det vara just nu
    Vikten hade ju stått still nu sist så visar den ingen bättring efter semestern får vi disskutera med hennes läkare hur vi ska göra. Om det är fler allergier eller om det är en undermedicinerad astma..

Hennes öga blev svullet och irriterat för någon dag sedan igen, precis som på bilden jag la upp här. Sist trodde jag det berodde på att hon varit på gräset och lekt. Men nu börjar jag undra om det är hund hon reagerat på? För hon hade nämligen gosat med en en liten stund innan ögat blev så. Och här om dagen hände samma sak igen. Och då hade hon precis kramat en hund.. Och inte varit i gräs
    Eller vad tror ni ?

Hur går det hemma hos dig ? Fått någon koll på vad de tål och inte ?

• Tibell

Här har vi med en skrutta med massa prickar och eksem :( har ingen aning om vad de kommer ifrån.
    Även mycket gasig och har vaknat 15 ggr i natt och varit ledsen. Vridit och vänt sig i sömnen.
    Idag har hon även fått eksem på ögonlocken :(
    Hon har varit tipptopp i huden nu under en rätt lång tid så något knas är det ju...

• Tibell

Bellas mage är bättre men inte utslagen. Hon har kinderna fulla med röda fläckar. Prickar runt munnen och eksem på ögonlocken och runt om. Gav aerius innan och utslagen la sig faktiskt lite, framförallt de i nacken.
    Vi är iväg på semester och bor hos min farmor som har hund. De är inte i kontakt med varandra knappt men det kanske räcker.
    Dessutom blir ögonen riktigt irriterade utomhus, skit allergier :(

Någon som har ett nummer till onemed ?? Eller vad det nu heter, där man beställer neocate

• Tibell

Nu är vi hemma igen och kan sitta vid datan och skriva istället, blir lite enklare.
    Hur som har Bella sett för jäklig ut i ansiktet dessa dagar. Varför vet vi inte. Hunden är vi ganska säkra på att det inte är eftersom det blir som allra värst utomhus.
    Det vi är inne på är soleksem eller pollenallergi
    Såhär har hon sett ut i allafall

Det är jätte svårt att få med på bild, och kvalitén är dålig eftersom det är taget med mobilen. Om ni ser är hon alldeles röd på kinder, runt om ögonen, och runt munnen. Hon är dessutom lite prickig varstans och väldigt torr/fnasig (Det röda syns VÄLDIGT tydligt i verkligheten, såg riktigt trist ut )

Någon som varit med om liknande, vad berodde det på ?? Vad kan vi göra för att hon ska slippa se ut såhär ?? På nätterna och morgonen innan vi går ut är hon fin.
    Solskyddet tål hon för det har vi använt hela tiden och det är först nu detta kommit..
  • Tibell

Ja nu börjar vi mer och mer tro det är soleksem. Hon är extremt torr i ansiktet idag och bara lite rött kvar.
    Idag har vi knappt varit ute så är säkert därför hon är finare.
    Däremot har hon även eksem på kroppen nu som jag inte sett tidigare :(
    kliar och svider nog för gällrumpa är hon ;)
    Har tyckt senaste tiden att man knappt märkt av hennes alleriger. Men det är först när man blir oförsiktig och försöker vara "normal" och äter borta som det märks hur känsligt det kan vara...

• Tibell

Här verkar det faktiskt som att Tilde tål mjölk nu :-0 vi är inte helt säkra än utan kör på lite försiktigt!

Bella har vi testat sojasläkting på. Hon fick smaka lite filur glass igår.
    Hon vaknade ledsen tiiiidigt i morse och kunde inte komma till ro ( ville inte ha välling ) Bajsat löst en gång och har fått illröda kinder. Hon är även lite svullen under ögonen ?? Ser lite knas ut.
    Men annars vid gott mod och busar runt som vanligt. Har smörjt kinderna och hoppas det lägger sig lite där :(
    Så vi testar nog igen en annan gång.
    För visst låter det som en reaktion ?

Svar på tråden Allergitråden