Bokhylla skrev 2011-02-20 15:30:59 följande:
K kavat : Tack för ditt långa inlägg och för dina tankar och funderingar.
Känns som jag är i ett hopplöst mörket, ni ger en strimma ljus :)
E har provat Nutra, althera, profylac, pepticate, nutra AA och nu neocate.
Han är mest allergisk mot mjölk, så de med vassle och sånt har han kräkts nästan direkt. Vid tinningarna ner mot käkarna får han utslag som ser nästan brännskadat ut.
Med neocate kräks han inte men får utslag och hysteriskt med klåda. Pannan, huvudet och nacken är mest utsatt. Samt så blir han röd om kinderna.
Har egen flaska, kastrull och visp, tallrik och sked, så det kan inte finns spår kvar, men tanken var bra!
Aerius, Tavegyl, Elcon och Locobase har han utskrivet ...Hjälper så där.
Går nu på svältkost (baskost) för att se om det hjälper. Utslagen har försvunnit redan och kvar är bara en underton av rött på vissa ställen. Men han har fått klåda i ögonen, inte märk av det förrut. Samt ögonvitan är "dassig" och irriterad. Kan dock även bero på att han har begynnande förkylning på G.
På onsdag ska vi träffa läkaren och dietisten för en uppföljning. Hon vill inte ta mer prover för hon menar att han har eksem ... Eksem är även en reaktion vid allergi så det är väl lämpligt att ta prover tycker jag.
Blir "allergibarn" mer förkyld än andra? Tycker han är sjuk jämnt! Hostar är hest och rosslar som bara den. Snuva som rinner ideligen,
Han är mitt 4:e barn och det här är inget jag känner igen.
Hur visar dina barn reaktioner mot tex majs?
Tack för att ni finns!
Gissar att ni inte vågar testa sojaersättning heller då? Fasen var lurigt.. Är det något annat i som kokosolja eller liknande då?
Har ni testat att ge utan flaska på sked t.ex? Alltså man kan ju vara allergisk mot plastnappen också gissar jag?? Kan man vara allergisk mot latex så bör man ju kunna vara allergisk mot plast? Försöker hitta fler kryphål.
Han reagerar inte på krämerna? Alltså de finns ju de som reagerar på hudkrämer också? Så att när ni smörjer med klåddämpande så blir han värre?
Kan väl tillägga att mina stora barn är allergiska mot tavegyl (sorbitol). Dottern fick blod i avföringen och sonen fick hysteriskt ont i magen så vi gick över på Aerius i smälttablett form. Kan vara bra att veta.
Det är superlurigt om/när de blir allergiska mot läkemedel för då tar man ju det när de redan är dåliga och så blir det ibland ännu sämre elller ändrar karaktär på symptom osv. Så prova vidare.
Smälttablett med Aerius lägger man på tungan och smälter på ett kick och eftersom han är så liten kanske det går att blanda i lite vatten tänker jag, för att slippa sorbitolen. Eller åtminstonde få prova utan...?
Hoppas att klådan beror på förkylningen.
Min två killar har jätte dåligt immunförsvar. Lilleman är ju 3,5 år nu och han blev och blir ofta förkyld och dålig, det hänger ju ihop med att de får sämre immunförsvar när de får i sig saker de inte tål.
Liten har dessutom reflux och medicineras med Zantac och den kombinationen gör också att immunförsvaret går ner. Han hade nyss urinvägsinfektion så pencillin för det. Fick sen en underhållsdos men den fick han jätte ont i magen av så den avslutade vi. Men nu blev jag opererad i fredags och äter pencillin, så bad jag läkaren välja en som åtminstonde tar uvi... Ja, vad ska man göra. Känns som vi bara får mer och mer mediciner och det känns absolut inte bra.
Liten ville inte alls ta Neocate (+ socker och bröstmjölk) innan, fick i honom yttest lite och sen var han skitgnällig. Men trött också. Det är ju så himla svårt att veta vad som är vad. Men jag hoppas verkligen att han tål den åtminstonde... Han fick inga utslag av den i alla fall.
Hosta och rossel, han har inte astma? Och ja, små bebisar kan ha det! Då blir ju såklart immunförsvaret ännu sämre och han spyr mer...
Majs..
Jag får ont i magen av majs och blir stenhård i magen. Jag får även klåda på låren, syns inget mer än att det är lite torrt, men kliar som attan... Men jag har ju kommit fram till det nyligen och äter ju i stort sett bara baskost + lite till nu...
Lilleman får diarré. Han verkar tåla liten mängd så vi har faktiskt aldrig tagit bort det och provocerat. Utan försöker hålla nere majsmängden så gott det går. Syns ju direkt på bajset när han ätit för mycket..
Dottern kan nog äta hur mycekt majs som helst utan reaktion.. Vad vi vet..
Jordärtskocka blev jag jätte fisig av! Även liten, så det kanske är gasbildande...?