• Kavat

Allergitråden

Jaramla skrev 2011-02-19 21:15:58 följande:
    Hej!

Min son (3 år) fick diagnosen celiaki strax innan jul. Vi har inte varit tillbaka på någon uppföljning ännu så vet inte hur han mår på sin glutenfria diet rent medicinskt. Han har inte haft så värst många symtom (som vi förstått iaf) utan det upptäcktes genom att han hade en lång dipp på sin tillväxtkurva som började i 1-års åldern ungefär. Det är dock väldigt intressant att läsa här. De där röda kinderna känner jag tex väl igen fast jag har aldrig kopplat ihop det med allergi/intolerans. Det är också intressant att läsa att man kan vara både glutenintolerant och allergisk mot vete. Vi får hela tiden frågan om vi märker stor skillnad på sonen nu när han ätit glutenfritt i två månader men njae... han äter bättre, mer mat totalt sett. Ytterligare en sak som fångade mitt intresse var astman, förkylningsastma har han haft sedan 1-års åldern också men den har varit bättre (peppar peppar) denna vintern iofs. Den typen av saker, röda kinder, torr hy och astma är det dock aldrig någon som frågat om i de här sammanhangen från sjukvårdens sida. Finns det fler symtom av den sorten?

Har en fråga till er också! Tre gånger under de här två månaderna har sonen bajsat helt vitt bajs. Är det någon som varit med om det/har någon aning om vad det kan bero på?

Kanske skulle jag posta detta i celiakitråden men jag har inte hittat till den ännu
    Hej! Välkommen!
    Jag såg att du hittade till celiaki-tråden också! Jag har lite motfrågor.
    Äter han mjölkproteinfritt?
    Hade han sådana röda kinder innan och de har försvunnit på glutenfritt?

Vitt bajs är inte bra, det bör ni kolla upp med sjukvården. Har för mig att det kunde betyda att det var något fel på gallan, bukspottskörteln eller levern men kan också vara att bajset går för fort genom kroppen och inte hinner bli vitt.  Har han ont så bör du absolut söka vård!!! Så händer det igen så hade jag absolut kollat upp!
  • Kavat
    Bokhylla skrev 2011-02-20 15:30:59 följande:
    K kavat : Tack för ditt långa inlägg och för dina tankar och funderingar.
    Känns som jag är i ett hopplöst mörket, ni ger en strimma ljus :)

E har provat Nutra, althera, profylac, pepticate, nutra AA och nu neocate.
    Han är mest allergisk mot mjölk, så de med vassle och sånt har han kräkts nästan direkt. Vid tinningarna ner mot käkarna får han utslag som ser nästan brännskadat ut.

Med neocate kräks han inte men får utslag och hysteriskt med klåda. Pannan, huvudet och nacken är mest utsatt. Samt så blir han röd om kinderna.
    Har egen flaska, kastrull och visp, tallrik och sked, så det kan inte finns spår kvar, men tanken var bra!

Aerius, Tavegyl, Elcon och Locobase har han utskrivet ...Hjälper så där.

Går nu på svältkost (baskost) för att se om det hjälper. Utslagen har försvunnit redan och kvar är bara en underton av rött på vissa ställen. Men han har fått klåda i ögonen, inte märk av det förrut. Samt ögonvitan är "dassig" och irriterad. Kan dock även bero på att han har begynnande förkylning på G.

På onsdag ska vi träffa läkaren och dietisten för en uppföljning. Hon vill inte ta mer prover för hon menar att han har eksem ... Eksem är även en reaktion vid allergi så det är väl lämpligt att ta prover tycker jag.

Blir "allergibarn" mer förkyld än andra? Tycker han är sjuk jämnt! Hostar är hest och rosslar som bara den. Snuva som rinner ideligen,
    Han är mitt 4:e barn och det här är inget jag känner igen.

Hur visar dina barn reaktioner mot tex majs?

Tack för att ni finns!
    Gissar att ni inte vågar testa sojaersättning heller då? Fasen var lurigt.. Är det något annat i som kokosolja eller liknande då?
    Har ni testat att ge utan flaska på sked t.ex? Alltså man kan ju vara allergisk mot plastnappen också gissar jag?? Kan man vara allergisk mot latex så bör man ju kunna vara allergisk mot plast? Försöker hitta fler kryphål.

Han reagerar inte på krämerna? Alltså de finns ju de som reagerar på hudkrämer också? Så att när ni smörjer med klåddämpande så blir han värre?
    Kan väl tillägga att mina stora barn är allergiska mot tavegyl (sorbitol). Dottern fick blod i avföringen och sonen fick hysteriskt ont i magen så vi gick över på Aerius i smälttablett form. Kan vara bra att veta.
    Det är superlurigt om/när de blir allergiska mot läkemedel för då tar man ju det när de redan är dåliga och så blir det ibland ännu sämre elller ändrar karaktär på symptom osv. Så prova vidare.

Smälttablett med Aerius lägger man på tungan och smälter på ett kick och eftersom han är så liten kanske det går att blanda i lite vatten tänker jag, för att slippa sorbitolen. Eller åtminstonde få prova utan...?

Hoppas att klådan beror på förkylningen.

Min två killar har jätte dåligt immunförsvar. Lilleman är ju 3,5 år nu och han blev och blir ofta förkyld och dålig, det hänger ju ihop med att de får sämre immunförsvar när de får i sig saker de inte tål.

Liten har dessutom reflux och medicineras med Zantac och den kombinationen gör också att immunförsvaret går ner. Han hade nyss urinvägsinfektion så pencillin för det. Fick sen en underhållsdos men den fick han jätte ont i magen av så den avslutade vi. Men nu blev jag opererad i fredags och äter pencillin, så bad jag läkaren välja en som åtminstonde tar uvi... Ja, vad ska man göra. Känns som vi bara får mer och mer mediciner och det känns absolut inte bra.

Liten ville inte alls ta Neocate (+ socker och bröstmjölk) innan, fick i honom yttest lite och sen var han skitgnällig. Men trött också. Det är ju så himla svårt att veta vad som är vad. Men jag hoppas verkligen att han tål den åtminstonde... Han fick inga utslag av den i alla fall.

Hosta och rossel, han har inte astma? Och ja, små bebisar kan ha det! Då blir ju såklart immunförsvaret ännu sämre och han spyr mer...

Majs..
    Jag får ont i magen av majs och blir stenhård i magen. Jag får även klåda på låren, syns inget mer än att det är lite torrt, men kliar som attan... Men jag har ju kommit fram till det nyligen och äter ju i stort sett bara baskost + lite till nu...
     Lilleman får diarré. Han verkar tåla liten mängd så vi har faktiskt aldrig tagit bort det och provocerat. Utan försöker hålla nere majsmängden så gott det går. Syns ju direkt på bajset när han ätit för mycket..
    Dottern kan nog äta hur mycekt majs som helst utan reaktion.. Vad vi vet..

Jordärtskocka blev jag jätte fisig av! Även liten, så det kanske är gasbildande...?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-02-20 15:24:45 följande:
    jamen just för 17, det ska man ju! f'låt för mitt dåliga råd tidigare i tråden!
    Råden var det inga fel på.
    Men de missade ju att ta gluten på lilleman och dottern har de tagit på men har aldrig visat, troligtvis pga att hon äter för lite (om det nu är gluten som jag misstänker). Det är inte dödsnoga med rätt diagnos. Men det underlättar helt klart att få celiaki-diagnos om det är glutenintolerans för då behöver och ska man inte provocera, vilket man kommer behöva göra om man misstänker allergi...
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 20:20:49 följande:
    Testade lite veteprovokation idag med

får bröd...absolut ingenting annat, inte ens smör på

Efter ett par timmar...

Han svullnar liksom upp i ansiktet, öronen blir också röda och så får han lite "nässelutslag" på kroppen, men bara ibland. Röda kinder får han dock hela tiden, minst en gång om dagen.
    Vilken bra närbild på kinden. Typiska sådan "kockor" som jag kallar dem, alltså lite "elefanthud" som mina får efter att de har fått i sig något de inte tål. Liten får det av massor av saker vad det verkar, lilleman av vete.

Ja, du, du har nog satt diagnosen. Men ring och be om snabbt blodprov på gluten så du kan ta bort vete (och de övriga sädesslagen).
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 18:22:51 följande:
    Tack för välkomnande!

Nej, han äter mjölk som vanligt. Han har ju inte haft några problem med magen (som vi vet iaf) sedan han var dryga året, då var han förstoppad en längre period men då tänkte nog ingen på gluten och allra minst jag, vi har ingen i familjen som är allergisk/intolerant mot något alls så det har liksom inte funnits i mitt medvetande. Jag vet att de pratade om att man kunde bli känslig mot mjölk (fast jag förstod det som laktos på dietisten men hon verkade inte ha jättekoll så det kanske var fel) men jag har ärligt talat bara varit väldigt tacksam att han kunnat fortsätta äta det. han lever i princip på mjölk....

han har absolut inte haft sådana röda kinder jämt, men de har dykt upp... svårt att säga hur ofta... inte jätteofta men då och då. men jag har alltid tänkt att han varit trött/varm/att vi varit ute/torr och aldrig tänkt på att det kunde vara allergi så jag har inte noterat när. men började tänka just på brödbak och så...   tror inte han haft sådan kinder sedan vi började med glutenfritt men jag har ju inte bakat något sen dess heller!

han har inte haft ont i magen när det här vita bajset har kommit. jag ringde sjukvårdsrådgivningen första gången men fick inget svar på vad de kunde vara där och eftersom nästa bajs var brunt igen så lämnade vi det. men skall ta upp det hans läkare, hon är superbra.
    Intressant. Äter han naturligt glutenfritt eller tål han vetestärkelse?

"kort och lätt förklarat" Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av glutenintoleransen då flimmerhåren försvinner och laktasenzymen som gör att man kan bryta ner laktos "bor" på flimmerhåren. Men det verkar heller inte helt ovanligt att barn med glutenintolerans inte alls tål mjölkprotein heller.
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Fråga, vår pojke ser i princip alltid ut så om kinderna. Hård och spröd, han stortjuter när jag smörjer om kvällarna.
    Men det syns absolut inget på blodprov, därmed anser hans läkare att det kan inte vara allergi.

Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka? Och kunna utesluta att han verkligen inte reagerar på något i kosten?

Ursäkta, säkert långsökt...

Hela helgen har varit skit för honom pga mjölken i fredags. Trots han fått klyx, klagar han fortfarande att det gör inte i magen.
    Varit helt rastlös, grinig, ointresserad av mat, trött men omöjlig till att sova, utbrott när något gått emot honom.
    Å blir så ledsen för hans skull, jag kan inte släppa honom själv till kompis eller familjen verkar det som.
    Min sons veteallergi visar heller inte på blodprov... Och 2 allergiläkare sa att han är inte allergisk mot vete, när jag sa att det var det jag trodde... Tänk så fel de hade..
    Tyvärr säger ju inte proverna allt.
    Nu när du läst diskutionerna här kanske du kan hålla lite koll när han bli röd, vad har han ätit osv. Skriv matdagbok är mitt stora tips. Annars så verkar det ju onekligen som att vete kan vara en bov i flera fall.
    Min minsta blir som sagt röd även av andra saker, som t.ex när jag ätit torsk och av Althéran (mjölk?) .

Vi använde Locobase Repair. Men vi smörjer faktiskt även in på morgonen, men i god tid innan han går ut.

Jobbigt när de blir dåliga.
  • Kavat
    Jaramla skrev 2011-02-20 20:41:53 följande:
    hur vet man det? jag menar, eftersom han nu är konstaterat glutenintolerant med blodprov och biopsi så antar jag att man "nöjer" sig med det i vården. jag själv tycker jag läst en del men jag hade ju inte fattat att man kunde vara allergisk mot vete som en annan sak. han har fått alla varianter glutenfritt de här månaderna, skall kolla vikt och längd på honom i veckan men annars är det återbesök i mars som gäller och då antar jag (?) att de är nöjda om blodprovet är bättre. jag har ju fått många frågor om han mår bättre och det som vi har märkt är att han äter väldigt mycket bättre än tidigare. har dock inte märkt några skillander i humör eller så (men han är ju 3 år, svårt att veta vilken del av humöret som är utvecklingsadekvat och vilket som eventuellt skulle ha med allergi att göra!)

gullig du är som frågar!
    Jag är inte säker, men jag tror att med barn så tar man blodprov är inte det ok så får man ta bort vetestärkelse. I vissa fall har jag hört att man tar bort det direkt för man märker att det inte funkar.

Har hört om barn som är både glutenintoleranta och veteallergiska, alltså fått positivt på glutenprov men även är allergiska mot vete (RAST) så den kombon finns också.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 20:44:20 följande:
    Ja det är tur man har en bra kamera. Just sån hud får han ofta på kinderna, och ibland även på magen, bakom öronen och låren. Han skriker som en tok om jag försöker smörja, även om han inte är särskilt röd så HATAR han när jag byter blöja eller ännu värre byter kläder på honom. Han blir helt hysterisk.
    Han avskyr även att bada...är väl för att det torkar ut huden ännu mer.

Jo jag har väl så gott som satt diagnosen, men ska som du säger ta glutenprov först.
    Hoppas att han kommer bli bättre och framförallt kunna sova om vi ändrar kosten...8 månaders konstant sömnlöshet tär på både oss och vårt förhållande...ingen avlastning får vi heller, har testat o lämna bort honom till farmor o farfar en natt, skulle varit fler men de ringde redan efter första natten o bad oss hämta hem honom...mormor o morfar har sett hur vi har det då de sovit här så de vågar inte ens försöka ta hand om honom...ett dygns barnvakt på 14 månader...ja sorry, nu blev jag OT men känner mig så slutkörd av allt detta...
    Sömnlöshet tär... Lilleman var 10 månader när vi kom på hans allergier. Sen fick jag glutenintolerans men hamnade hos inkompetenta läkare så det tog tid innan jag fick diagnosen... Och sen skaffar man friviligt en till bebis! Hjärta Drömmer Som förutom allergier som ändå inte sover pga reflux och annat ? som vi inte riktigt vet...

Nu lämnade vi bort de stora hos mina föräldrar i helgen och tillbaks får vi en tjej med värsta humöret och en kille som har diarré... Mamma har nog bara gett det hon fått så troligtvis är det bara för mycket majs (pop corn) på honom. Så ibland blir det dubbelt jobb när man får dem tillbaks och då måste man ändå skicka med den mesta maten för att minimera riskerna att de ska få i sig något de inte tål..
    Jeje, de stora sover för det mesta ok i alla fall.

Hoppas det ordnar sig med sömnen för er! Min kille började sova lite bättre direkt och sen blev det sakta bättre och bättre. Men det gäller att få bort allt de inte tål och då vara supernogrann.
  • Kavat
    Zvartaliljan skrev 2011-02-20 21:26:57 följande:
    Jo jag ska ringa imorgon o tjata mig till en tid direkt...jag har t.o.m fått min läkares mobilnummer så jag slipper ringa vc o lämna nummer o sen vänta på att bli uppringd varje gång, har ibland fått göra det 5-6 gånger på en dag o sen tog telefontiderna slut så jag fick ringa 1177 o bli kopplad. Så till slut gav hon mig mobilnumret så jag kan nå henne direkt...mest pga hans astmaproblem (dessa är dock mest kopplade till mögel/fukt i huset).
    Hon är supertrevlig så hoppas hon lyssnar nu. Vi har pratat mycket om hans sömnproblem o jag har suttit o gråtit o t.o.m bett om sömnmedel till honom...men där gick tydligen hennes gräns, det var otänkbart. Men hon vet iaf om alla problem sen tidigare, jag har dock aldrig tänkt på att nämna kinderna innan då jag inte tänkt på dom som ett allergitecken förut...
    Jag tror faktiskt inte att hon hade tolkat kinderna som allergi... Hon hade tolkat det som alla andra "frisk och härlig kille"... Nu vet ju du när de uppkommer osv och kan själv säga att du vill ta bort vete (sädesslag) men det är inte alla som kommer på det och "vetekinderna" är nog fåtal som vet om, om man nu inte själv sett det.
    Veteallergi verkar vara rättså ovanligt, även om det blir vanligare vad det verkar, så det är nog inte ens säkert att läkaren kommit i kontakt med någon med veteallergi och för att dra slutledning till vetekinder måste man nog sett ett antal kinder med exakt samma utseende av vete... Och en del finns samlade här i tråden.

Du får tacka Lalalong för hennes uppmärksamhet! Var inne och såg att det var hon som tipsat.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-02-20 21:34:33 följande:

När jag läser allas inlägg om veteallergi börjar jag fundera på om inte sonen har nån allergi ändå. även att vi gjort både mjölk och glutenprov när han var några mån.
    Han har också sådana där röda kinder. Har alltid trott att de berott på kyla, värme eller att han busat för länge.
    Sen magen, den är alltid lite putig men ibland upplever jag den som väldigt putig och stenhård för att dagen efter kunna bli mindre och mjuk igen.
    Han har ju eksem, läkaren sa att det var böjveckseksem, men hans eksem sitter över hela kroppen ibland, även på andra ställen än böjvecken men det fick vi sagt var normalt på barn mindre än 2år.
    Ibland är hela han rödflammig och knottrig, framförallt på magen och låren och så har han haft nässelutslag 2 gånger. Hans avföring är konstig och luktar hemskt! Ibland förstoppad och hård och ibland är det liksom kletigt och slemmigt. ursäkta detaljerna.

Skrikit och sovit dåligt har han gjort i hela sitt liv, de första 9mån kallade de det för kolik. nu skriker han ju inte hela tiden längre men han kan få hysteriska utbrott som varar i timmar av (vad vi vet) ingenting alls.

Ska man kanske be om ett nytt glutenprov? Har läst om de som testat negativt men som senare testat positivt?
    Eller ska man bara ge han produkter med vete i för att se om han reagerar eller helt utesluta?

Absolut nytt glutenprov först!
    Låter som klockren allergi i mina öron, för visst får man väl inte nässelutslag av glutenintolerans vad jag vet?
Svar på tråden Allergitråden