• Tibell

Allergitråden

vad tror ni om detta :

Ingredienser : Vatten, socker, stabiliseringsmedel ( pektin) , surhetsreglerande medel ( citronsyra, askorbinsyra) , aromer, färgämnen ( sockerkulör , karmin, betakaroten) , konserveringsmedel ( kaliumsorbat, natriumbensoat )
    Är en isglass. Kan den funka mån tro ?

• Tibell

Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen

• Tibell
    Miralicia skrev 2011-05-11 19:52:32 följande:
    Just det, den bör nog funka för er. Här funkar den inte för dottern pga kaliumsorbat.
    Åhhhh * dansar glädjedans för fullt *
    Tänk att man kan bli så glad för lite glass, något man bara tvärvägrade ge dottern pga av sockret ;) Blir blir man själaglad när man kan hitta något gotte åt sitt lilla allergitroll!

Just isglass är något jag saknat att inte kunna ge henne. För när hon blir kass i astman, vilket sker ofta, vägrar hon allt som har med mat och dryck att göra. Hon blir nämligen såå flåsig och får svårt att andas och då slutar hon helt att äta eftersom det blir för jobbigt. Perfekt nu när man kan ge henne något i allafall =)

Hur har det gått för er ? Kommit fram till vad dotterns röda kinder berodde på?
  • Tibell
    tes 75 skrev 2011-05-11 20:20:57 följande:
    oh, den ska jag titta efter! vilken avdelning hittar man den på? saft? glass?

vi har köpt sådana här på ikea: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/5 0187825 som vi gör egen isglass i. funkar ju också, men är svårare att ta med utanför hemmet.
    Dessa stod mitt i gången på vårat Ica, i saft och läsk avdelningen
    Jag kommer köpa med mig fler paket hem. Kostade bara 12 kronor =)
    Har också gjort egna på saft men som du säger är de lite osmidiga att ha med och smaken brukar bara sitta i de första slicken. Har man ätit en stund på den smakar den bara is..
    Dessa är nog mer smak rika =)
  • Tibell

ViFrånLandet : hur mår liten idag ? Ser utslagen bättre ut? Bellas var helt borta i morse så hennes berodde absolut på värmen.
    Får han det jobbigt med astman med eller är det lugnt nu ??
    Hoppas han känns lite bättre i allafall *kram*

• Tibell
    ViFrånLandet skrev 2011-05-11 21:07:44 följande:

Maralicia: Jaha, då tror jag bestämt vi skippar piggelin tills vidare, tack för infon!

Älsklingen: Utslagen var borta imorse. Han hade inte fått vara ute på dagis idag, bara när han sov i vagnen på deras inglasade veranda så ingen direktkontakt med pollen/gräs under dagen... Han var dock sjöblöt när han vaknade sa dem, men inga utslag. Så jag vet inte vad gårdagens utslag var för något. Att han är känslig för pollen är vi dock ganska säkra på, vi var nämligen ute här hemma på eftermiddagen och har blev rinnit och svullen precis som han blivit de andra gångerna vid fint väder. Ingen astma, bara lite bubbel kvar så förhoppningsvis var det en ihållande förkylning bara! Vi la dock märke till en skum sak idag, när vi var ute var han som hes på rösten, men inte när vi var inne?? Konstigt barn vi har Flört

Skönt i allafall att astman känns bättre =)
    Så trist när de ska vara känsliga för pollen, är ju så svårt att undvika. Är otroligt tacksam att Bella tål björk i allafall.
    Hon hade massa symtom när det blommade mycket al och hassel, precis som Tilde. Men nu mår hon som sagt jätte bra.
    Men jag tror nog gräset börjat komma, såg snuvan på Tilde när hon var ute innan idag. Hoppas det blir milt nu när flickorna äntligen mår bra.

Miralicia : är det vete i trollerimix glassarna med ? Vet att mormor matade Bella när hon var liten bebis, typ 8-9 månader. Hon han bara ta ett par slick innan jag hann se vad som hände. Vet ju att den innehåller guarnkärnmjöl ( eller någon sojasläktning i allafall ) så hon fick ju lite eksem på magen och så.
    Men sen fick hon sina typiska veteprickar runt munnen. Då tänkte jag inte på det eftersom vi inte hade sett sambandet mellan prickarna och vetemissar.
    Men nu kom jag att tänka på det ..
  • Tibell
    Miralicia skrev 2011-05-11 21:45:25 följande:
    Är ju glukossirap i trollerimixen och det är väl som med all annan glukossirap att det kan vara vete, och rätt troligt att det är det åtminstone delvis om det inte står specifierat som "glukossirap (majs)".
    Är två sojasläktingar i (frukt- & gurakärnmjöl) samt att den är klart utmärkt att den kan innehålla spår av mjölk.
    jaha där ser man. Tur mormorn lärde sig den gången ;) Vi hade ju väldigt mycket problem med släkten i början som gärna ville ge barnen både det ena och det tredje.
    Men sedan Bella fick en yttepytte liten bit bulle men som reagerade med toksvullen mage, sömnproblem, gaser, eksem och hård mage och jag faktiskt la ut bilder och text på min blogg om händelsen har det inte hänt mer,
    Säkert väldigt elakt av mig men i slutändan handlar det om mina barns hälsa..

Hur mår din lilla nu ? Skrev en fråga men den flög nog bak i tråden. kom ni fram till vad det var hon reagerade mot ?
  • Tibell
    miracle maker skrev 2011-05-11 21:42:07 följande:
    Det blev nog lite otydligt innan att mitt inlägg var ett svar på ditt inlägg ovan, så jag kör igen
    Tycker att det låter misstänkt likt Crohns sjukdom... har läkarna kollat det? Mer info finns här:

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    Ja det fanns en hel del som stämde faktiskt. Ska nog klura vidare lite på det där..Tack =)
  • Tibell

När tror ni man kan börja märka skillnad på förstoppningsproblematik efter man bytt ersättning ?
    Bella äter ju neocate nu men står fortfarande kvar på samma dos lactulos, vilket är helt rätt.
    Hon har endast ätit enbart neocate idag, igår fasade vi ut den sista altheran.
    Vi fick bara 3 burkar så dietisten kommer ringa på måndag och kolla om vi sett någon skillnad. Men är inte det lite lite med tid ? Hon har ju ändå varit hård i magen sedan födslen , sådant borde väl ta lite tid ?

Miracle maker : Om ni har pulmicort ska den sättas in vid minsta lilla tecken.

Mithrandil : Hur mår barnen nu ? Har ni tagit bort mjölk och ägg ur Alexanders kost ? Kollat gluten på honom ? Hur mår Amanda ? Sluppit inhalationerna ?

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-12 19:58:44 följande:
    Amanda blev bättre i sin förstoppning när vi gett henne 2 burkar neocate. efter det blir hon bara hård/förstoppad då och då. men nu när hon äter nästan samma sak dag ut och dag in är det sällan.

alexander äter precis som vanligt och har inte tagit några fler prover. amanda är förkyld och har tack och lov inte behövt inhaleras alls och jag har inte gett henne någon pulmicort så förhoppningsvis var det ändå denna bakterie. Hon har inte heller någon öroninflammation men trumhinnorna ser fortfarande fula ut så det blir väl rör för hennes del antar jag.

Ska till allergimott med henne den 18 och tänkte prata lite angående alexander också.

orkar bara inte ta tag i nånting alls. Känner mig som världens sämsta mamma men det är så mycket just nu med separationen och alla tankar kring det så min energi till annat är helt slut.

Hur mår era barn?
    Hon har faktiskt bajsat 2 ggr idag, VÄLDIGT sällan det händer. Men vi kör på med samma lactulos mängd i morgon med innan vi vägar sänka den. Hon har ju stått på lactulos nu i 15 månader så kan tänka mig att det kanske tar lite längre tid. Men visst borde vi väl kunna få ut mer neocate innan vi ger upp?
    Och OM hennes mage nu inte skärper till sig, ska vi behöva ge lactulos för all framtid ? Finns det något mer barn här inne som kräver relativt stora mängder lactulos trots att man tagit bort allt de inte tål?

Det är väl inte så konstigt du inte orkar något =/ Hoppas verkligen det kommer ordna sig för er snart!
    Skönt att hon sluppit inhalationerna, ska hålla tummarna att det fortsätter så. Underlättar ju vardagen lite i allafall.
    Trist med rören dock =/

Mina töser mår faktiskt riktigt bra. Bella står fortfarande på en rätt hög underhållsdos och vi har nu gått ifrån pariboyn och använder nebunetten. Inne på dag 3 nu. Och det verkar funka rätt bra. Hon hostar en hel del på morgonen men sen inget mer under dagen, bara vid lite för mycket bus.
    Flåsar kanske lite men inte farligt alls. Men minsta lilla försämring sätter vi in maskinen igen..
Svar på tråden Allergitråden