Kavat skrev 2011-02-14 22:25:37 följande:
Gluten SKA introduceras försiktigt och om man ger mer än 3 gröt/vällingmål om dagen med vete så tycker inte jag det är så försiktigt... Men enstaka gånger spelar ju ingen roll givetvis.
Återkommer imorgon, bebis som vaknat...
Ja, alltså för att minska risken att man ska utveckla glutenintolerans så rekomenderar de att man ska introducera gluten försiktigt och helst under skydd av amning.
Men var hos dietisten idag och kom nu på vad jag glömde fråga. Gluten!
Men med tanke på att hon tyckte jag skulle övergå helt till Neocate och skrev vad jag skule försöka med så är vi flera månader fram i tiden, så gissar att hon tyckte glutenintroduktionen skulle ske senare.
(Vi har diskuterat detta hypotetiskt innan jag visste att jag var glutenintolerant, men tanke på sonens sädesslagsallergi och då sa hon att det viktiga är försiktig introduktion.)
Om man ger Enago så innehåller den rättså mycket vete och då skulle åtminstonde jag hålla nere mängden välling/gröt till max 3 mål. För de flesta äter ju även sen pasta, smörgås och annat med gluten i så gluten-målen kanske blir ännu fler i själva verket.
Angående havre så innehåller inte det så mycket gluten utan det som finns är genom kontamination i hanteringen (upp till någon procent har jag för mig) men mjölkproteinallergiska som får havredryck och havregrädde och havregröt, i välling och havre- vad det kan vara, får väldigt mycket havre i sig.
Nu har jag två barn som inte tål havre heller, så om jag hade fått göra om allt så hade jag gett och ätit mycket mindre havre till mina.
Nu utvecklar inte alla havreallergi men faktum är att havreallergin har ökat sedan alla bra havreprodukter kom i handeln. Liksom man tidigare ersatte mjölk med soja, då ökade sojaallergin. Så mitt råd är att variera så gott man kan!