• Kavat

Allergitråden

FrökenLindström skrev 2011-02-14 19:23:32 följande:
    Älsklingen: Jo det går bra faktiskt, vi har tagit tusen prover men allt är bra, det är ingen sjukdom på tarmen iaf! Antagligen har hon haft någon väldigt envis bakterie bara... kinderna är fortfarande röda men eftersom hon även är väldigt torr i hyn och har massa eksem tror vi att hon helt enkelt har känslig hy. Konstigt nog har hennes astma (som varit väldigt "dålig" under perioder) helt försvunnit.
    Vad får hon eksemen av då? Eller hänger jag inte med? Låter ju som en till veteallergiker ,ed röda kinder här i tråden. Skämt åsido, men kan det inte vara mer allergier eller mår hon helt ok nu i övrigt? Eksem brukar man ju ha av en orsak *nitisk, men vill väl*

Skönt med astman!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-14 19:54:50 följande:
    Vår förskola vägrar att ge honom något annat. Frånsett då att de tar hänsyn till mjölkprotein och sädesslag restriktioner.
    De säger bara att inga barn svälter frivilligt.

Han har säkert svårt att ta sig tid att äta, idag åt han 1 tsk päron till mellanmål. Hemma tycker han om päron och kan äta 1/2.
    OM ni vill att de ska ge något annat. Prata med läkare och dietist och be om intyg, då måste de tänja lite på sina gränser... Demon

Men tråkigt om han inte ens äter sådant som han gillar hemma....
  • Kavat
    Jelenas skrev 2011-02-14 20:39:43 följande:
    Vi fick provsvaren idag och det visar inte på allergi så jag lämnar denna tråd.
    :)
    Alltså bara för att provsvaren visar att han inte är allergisk så betyder det inte att han är allergisk!!!

Speciellt eksem och magont är sena reaktioner som SÄLLAN visar på blodprov. Sa inte läkaren det????
  • Kavat

Gluten SKA introduceras försiktigt och om man ger mer än 3 gröt/vällingmål om dagen med vete så tycker inte jag det är så försiktigt...  Men enstaka gånger spelar ju ingen roll givetvis.
    Återkommer imorgon, bebis som vaknat...

• Kavat
    Kavat skrev 2011-02-14 22:25:37 följande:
    Gluten SKA introduceras försiktigt och om man ger mer än 3 gröt/vällingmål om dagen med vete så tycker inte jag det är så försiktigt...  Men enstaka gånger spelar ju ingen roll givetvis.
    Återkommer imorgon, bebis som vaknat...
    Ja, alltså för att minska risken att man ska utveckla glutenintolerans så rekomenderar de att man ska introducera gluten försiktigt och helst under skydd av amning.

Men var hos dietisten idag och kom nu på vad jag glömde fråga. Gluten! Men med tanke på att hon tyckte jag skulle övergå helt till Neocate och skrev vad jag skule försöka med så är vi flera månader fram i tiden, så gissar att hon tyckte glutenintroduktionen skulle ske senare.

(Vi har diskuterat detta hypotetiskt innan jag visste att jag var glutenintolerant, men tanke på sonens sädesslagsallergi och då sa hon att det viktiga är försiktig introduktion.)

Om man ger Enago så innehåller den rättså mycket vete och då skulle åtminstonde jag hålla nere mängden välling/gröt till max 3 mål. För de flesta äter ju även sen pasta, smörgås och annat med gluten i så gluten-målen kanske blir ännu fler i själva verket.

Angående havre så innehåller inte det så mycket gluten utan det som finns är genom kontamination i hanteringen (upp till någon procent har jag för mig) men mjölkproteinallergiska som får havredryck och havregrädde och havregröt, i välling och havre- vad det kan vara, får väldigt mycket havre i sig.
    Nu har jag två barn som inte tål havre heller, så om jag hade fått göra om allt så hade jag gett och ätit mycket mindre havre till mina.

Nu utvecklar inte alla havreallergi men faktum är att havreallergin har ökat sedan alla bra havreprodukter kom i handeln. Liksom man tidigare ersatte mjölk med soja, då ökade sojaallergin. Så mitt råd är att variera så gott man kan!
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-15 19:48:33 följande:
    Lösningen. Huset är en fristående villa precis intill skolan. Villan ligger lika långt ifrån skolgården som det är från klassrummen inne i skolan ut på till skolgården på rasterna. Det är oroliga för säkerheten och det är jag också. Men det finns regler och lagar som reglerar sånt så det måste kommunen fixa iaf. De tycker att lösningen är bra för W men att de andra barnen isoleras - blir inte W isolerad också? Jag vet inte vad dom vill ha egentligen en fristående byggnad på skolgården? Blir ju lika isolerat där iaf + att ska dom bygga helt nytt så kommer inte Wiking kunna börja till hösten utan måste vänta och då finns risken att han får börja till hösten 2012 tillsammans med sin yngre bror. Sen mitt i allt det här så tycker någon förälder att det finns ju fler barn med speciella behov som kan gå med Wiking i stället för deras barn, men vad är skillnaden varför ska just barn med speciella behov då isoleras, dessa barn behöver lika mycket socialkontakt som de andra barnen, men "normala" barn ska få gå som vanligt. Vissa frågor är alltså så låga så ni vill inte veta. Det är ungefär som att vi ska göra som usa gjorde förr att färgade hade egen toalett och vita en. Men i det här fallet ska friska gå i vanlig skola medans min son och andra barn med speciella behov ska hållas utan för och då isoleras precis på det sättet som de inte vill att deras barn ska göras. Blir så upprörd så jag uhhhh. magsår är nära och det är långt tills saken är löst. 

Vad jag ville med inläggen är att ni måste börja förbereda kommunen i tid (vi började för 2½ år sen) men kommunen började inte ta tag i saken förens okt 2010. 
    Ja, det låter förjäkligt. Det är ju det jag alltid sagt, man är mer diskriminerad som allergiker än som t.ex rullstolsbunden... Fast det är ingen som förstår det förän de sitter i sitsen...

Lite frågor bara, för jag fick lite smått "panik" här. Dottern börjar ju i höst, men tanken är ju att ha barnen på samma skola... Vet ju att W har svår astma osv samt allergier. Men är det astman i sig som gör att han måste ha serparat hus?
     Tål han pälsdjur? Tänkte på att det stod att de flesta hade pälsdjur hemma, då måste de slussas in eller?
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-02-15 20:11:24 följande:
    Jag är lite snabb och läser inte igenom allt här.
    Tyvärr vart dietisten sjuk, så vi väntar på ny tid. Under tiden fyller vi och förskolan i listan och sonen äter som aldrig förr?! Han har provat Alpro Yoghurt idag. Måste ju tro på dem, men blir överraskad.

Han är lika misstänksam hemma, så det gör ingen skillnad.
    Är oftast omöjlig att få till att smaka. Ibland kan han inte äta sådant han brukar, då vänder det sig och han klöks av blotta åsynen.

Läkaren ser ingen anledning att misstro proverna som tagits, då vår son enkom har problem med förstoppning. Det har blivit bättre sen han är strikt mjölkfri. Men han får movicol, den går inte att minska.
    Fast här blir jag VÄLDIGT tveksam till läkaren. Vad beror förstoppningen och matvägran på anser läkaren då? Och sen när är RAST och pricktest= FACIT?

Ser du på de som håller till här i trådarna så är det nog vanligare att det inte visar på tester än att allergierna visar sig på tester.
    Min son är enligt RAST och pricktestet som togs när han var 7 månader inte ens allergisk mot vete. Han reagerar på ytterst små mängder som inte ens är mätbara.... Och det vet vi endast pga att vi har uteslutit det ur kosten och sedan sett hur han reagerar när han fått i sig saker av t.ex misstag... Sen visade det senare på patch på honom, men det är inte alla det gör det heller. Man måste gå på symptom och inte på ett blodprov!!!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-02-16 09:26:10 följande:
    Jag ska upp till dagis idag vid 14-tiden för att träffa politiker och skolchefer och allt vad det är... Inte för Gabriels skull utan för förskolan i allmänhet men personalen såg gärna att jag kom dit och gav mina synpunkter på personalbrist etc, hur det påverkar G samt de andra barnen med hans allergier...

Jag vet vad jag vill säga till dem, att det behövs mer personal bla, då G tar upp otroligt mycket tid med passning vid matsituationer, extra tvätt av samtliga barn, noggrann städning etc etc... MEN, jag är samtidigt rädd att de hellre sätter G på ett allergidagis i stan än att göra div förändringar här hemma i byn! Jag är så kluven, hur hårt bör jag gå på dem???
    Vi har en lösning på vanligt dagis som funkar bra. Städerskan städar hans avdelning innan han kommer, sen städar hon resten av utrymmena, sen sitter hon med under hela lunchen och ser till att han tvättar sig innan osv. Därefter städar hon efter de har ätit och det funkar toppen. Nu går han bara 15 timmar vecka och äter bara lunch. Men en extra resurs tycker jag att ni borde få. Inte ska ni behöva åka iväg lång för att lämna på ett dagis som inte är i närheten om ni inte vill och måste. Tänker på kompisar osv...
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-02-16 08:15:39 följande:
    Meningen är att huset som köps in ska byggas om och slussar för flickor och pojkar ska byggas. Barnen kommer att slussa och få byta kläder, kläder som kommunen kommer stå för + plus att kläderna kommer att tvättas i huset så det är inget som föräldrarna kommer att behöva tänka på. Vad gäller raster och sånt så kommer barnen inte behöva byta om då utan få sätta på sig sina utekläder och få hjälp att ta sig upp till skolgården av de lärare och resurser som kommer att vara inblandade i klassen. Dessutom kommer åtgärder göras när det gäller säkertheten runt huset som övergångställe med blinkande varningslampa, gärsgården kommer att bytas ut mot en stabilt staket. osv. Massor kommer att göras och detta är föräldrarna medvetna om då vi hade ett info möte om detta 8 feb. 

Wiking är svårt allergisk mot pälsdjur då främst hund. Vilket de flesta har, men genom de studier som gjorts där man tittat på hur mycket klädbytet gör så är det en stor förbättring jämfört med att barnen ska ha rena kläder på sig varje morgon hemifrån.

Det låter ju som en toppenlösning i mina öron. Och då en toppenlösning för ALLA. F-n vad surt att fok beter sig som monster ibland...  Demon

Kram! Hjärta
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-02-16 12:13:53 följande:
    Mama law: usch vilket jobb. Förstår att föräldrarna kanske tycker det är mycket "nytt" men att vara så negativ  förstår jag inte hur man kan vara. Att man undrar och har mkt frågor DET kan jag förstå men den där negativiteten fattar jag mig inte på!

Varit hos dietisten nu. Hon tycker E är "väldigt intressant" hmm. Hon har jobbat som dietist i många många år men hon har aldrig sett någon som är så känslig fast inte visar nåt på RAST eller prick. Hon sa att hon förstår att det inte är skoj för oss och hon tycker synd om E, men rent fysiologiskt så tycker hon det är väldigt intressant och skulle diskutera honom med kollegor för att sprida informationen om att detta faktiskt förekommer! Det är ju bra i alla fall så kanske andra inte behöver bli bemötta med skeptism i framtiden.

Hon tror att om vi kör med med strikt vetefritt (inkl. glukossirap och andra sädesslag) OCH mjölkfritt så tror hon att han kommer bli bättre. Hon tror att (precis som ni ) att det var vetet som gjorde att vi inte tyckte vi såg någon större skillnad när vi tog bort mjölken. Han reragerar på så små mängder vete så om han då råkat få i sig något som vi kanske inte vet om så tror vi att det inte har någon bra effekt utan mjölk. Å andra sidan som jag sa till henne så sov han ju klockrent i 3 veckors tid TILLS missarna med vete kom... så jag är benägen att hålla med er alla även om jag innerst inne hoppas på att jag har fel så han inte är allergisk mot mjölk också

Nu har vi alla fall fått livsmedelsanvisning också så det känns skönt!

Tack för allt stöd och all info jag får härifrån!
    Guu, vad skönt att ni fått vettig hjälp!!!
Svar på tråden Allergitråden