• LadyM

Allergitråden

Hej!

En liten fråga om fiskallergi......... min lille på snart 7 mån har visat på blodprov att han ev. kommer reagera på fisk. Vi har inte provat att ge honom än! Själv äter jag inte fisk eller skaldjur så han har aldrig fått i sig via bröstmjölken heller.

När och med vilken firre bör man börja? Hur brukar reaktionen på fisk vara för småttingar - hans pappa är starkt skaldjursallergisk och reagerar med att halsen svullnar igen. Känner mig lite nojjig inför just denna introduktionen!!! 

• LadyM

Hej på er! Har tänkt ett par dagar att jag måste fråga er, har fått så bra svar av K Kavat tidigare! Min lillplutt är allergisk mot mjölk, ägg, vetemjöl, fisk & jordnötter. Vi är strikta med allt detta. Men det är NÅGOT han får eksem av och utslag av och jag bli inte klok på VAD!!!! Har skrivit matagsbok senaste två veckorna och det är något av nedanstående, jag har redan plcokat bort katrinplommon, ärtor, banan och mango men det verkar inte påverka något. Han får eksemprickar i ansiktet och på ögonlock, i nacken och på hals/bröst. Han får även mer tillfälliga röda utslag på benen.

Vad tror ni? Är något mer trolig än något annat??? Kanske får börja med baskost för att reda ut det........

Sinlacgröt, Carlshamns havremjölk, Otleys havregrädde, päronpuré, majs, potatis, nötkött, morot, lagerblad, timjan, vitpeppar, haricoverts, majsbågar, dill.

Någon som har något tips?

• LadyM

Förresten: vad finns det för alt. till sinlac och är rismjölk mindre "allergent"

• LadyM
    Kavat skrev 2011-04-25 20:55:11 följande:
    Tål han inte jordnötter eller vetemjöl så är det frågan om han tål soja? Och då ligger haricorvert som är baljväxt och framför allt sinlac som innehåller stor del sojasläktingar risigt till.
    Sen finns det nog rätt vanligt att veteallergiker som inte tål havredryck eller havregrädde pga kontamineringen. Det ska vara ok för en vanligt glutenintolerant, men jag som är känslig glutenintolerant reagerar. Miralicia som inte heller tål vete reagerar och de flesta barnen i tråden som tål vete tål heller inte havre även om det är ren havre.

Sen visst kan det vara något annat, men där hade jag börjat att rota.
    Hej på er igen, nu har jag även uteslutit havremjölk och Sinlac som ni trodde kunde vara boven. Ersatte med rismjölk och en risvälling som jag gör till gröt istället. Och hans eksem är så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiina!!!!! Åh va jag hoppas att vi äntligen har hittat en "matbas" där han inte reagerar på någonting!! Ska fortsätta med denna kosten nu en vecka iallafall och se om det håller sig fint - sen börja med en provokation i taget för att äntligen på ordning på det här!  Känner mig hoppfull!
  • LadyM

Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 

• LadyM
    LadyM skrev 2011-05-06 09:17:17 följande:
    Liten fråga om päron! Min lille fick nässelfeber igår, jag misstänker att det var efter att ha ätit några skedar färskt päron - han brukar dock kunna kränga en burk med päronpuré utan problem? Kan det var så? Tänkte inte på att det kunde skilja dem emellan......... 
    Så kom nässelutslag igår igen, det enda jag kan tänka mig som orsak är solrosolja eftersom han åt ett bröd med det i. Är det något ni känner igen?? Jag får väl testa igen, ha lite solrosolja i hans mat och se om även det blir reaktion. Men det är ju så tråååååååååååååååååååååååååkigt att provocera!!!! Blä!!!!
  • LadyM
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?
    Jag misstänker att vår son reagerar på päron, han har haft jämnmycket eksem i ansiktet sen han var ritktigt liten, vi gav honom päronpuré rätt ofta. Sen gav jag honom färskt päron och han fick typiska nässelutslag på hela ryggen och i ansiktet. Frågade allergiläkarn och hon sa att det är hyfsat vanligt vid färskt päron och en korsreaktion med björk. Men att puré brukar gå bra................... (Har faktiskt nyss lämnat ett blodprov där de kollar bl.a. päron.)

• LadyM

Hej!

Skulle behöva lite inspiration till mellanmål, har en liten kille på dryga 1 år som inte tål mjölk, ägg, baljväxter, äpple, päron ev antingligen inte heller fisk och kyckling. Är väldigt försiktiga med frukter av olika slag, provar just nu banan, hallon och blåbär och hoppas att det går bra denna gång.

Känner mig så dålig på mellisinspiration, idag åt stackarn kall potatis och kokt broccoli & blomkål.  Nångång har jag gjort pannkakor men det var inte lika poppis som det var bökigt att göra. Macka med smör - tråkigt.... Eftersom vi försöker få honom att gå upp i vikt har jag även bakat mjölk-äggfria chokladmuffins, DET är poppis men mitt samvete sätter stopp vid en halv om dagen.

Har någon inspiration!?

KRAM      

• LadyM

Hej!

Min 1-åring reagerar med klåda kring munnen av banan, prickar & klåda i ansiktet av äpple & päron, nu testade jag att göra egen fruktmos (kokt) av hallon & blåbär och då fick han nässelutslag på rygg & mage. Han verkar klara vattenmelon i rå form.. 

Vill ju kunna ge honom frukt så han får i sig lite vitaminer + att det är ett smidigt mellanmål! Med tanke på hans reaktioner - har ni tips på frukter/bär han kan tänkas tåla - utanför de "familjer" som ovan tillhör?

Stenfrukter är känsligt för många har jag förstått, men hur är det med "äkta fukter" eller bär?? Apelsin?? Är något mer snällt än något annat?

Tips emottages tacksamt.          

Svar på tråden Allergitråden