Färgen skrev 2013-05-05 08:29:47 följande:
Jkpg deluxe: jag skulle oxå föreslå ett patchtest om ni inte redan testat det. Min dotter reagerar bara i huden och det var inte förrän vid ett patchtest som de hittade den stora boven för henne (kvalster). Långsamma reaktioner som det oftast handlar om när det sätter sig på huden är svåra att hitta med pricktest och blodprov.
Avena: till oss har läkaren sagt att det inte finns något som heter förkyldningsastma efter de fyllt 2år, får de då astma-besvär har de antingen astma eller så beror det på något annat typ allergi.
Avena skrev 2013-05-04 10:56:17 följande:
Längesen jag var här inne nu! Hej, alla. :)
Deluxe, jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än att säga, vad du säkert redan vet, att allergitesterna visar långt ifrån alla allergier och aldrig långsamma. Möjligtvis om man gör patchtest... Några av min sons jobbigaste reaktioner har inte visat på testerna. Ni kan ju alltid prova att utesluta de vanligaste livsmedlena, som mjölk, när ni är helt lediga en vecka eller så, för att se om det gör skillnad. Inte lätt det här! Fortsätt kämpa, sådär ska han ju inte ha det. Lycka till.
Jag har en fråga till er med barn med pollenallergi:
Har de reagerat med astma och/eller kräkningar någon gång?
Han (vår tvååring) har ingen reaktion i ögon eller näsa men har haft ett astmaanfall i onsdags och började kräka i fredags. Det är inte magsjuka alltså, utan han kräker av många olika födoämnen och vi ser skillnad på allergi-kräkningar och magsjuka. Tänker nu att han reagerar med kräkningar på pollen eftersom vi inte kan se att han fått i sig något han inte tål. Men är det ens möjligt? Hans astma är helt bra igen så han har ingen hosta eller så. Bara kräker upp varenda droppe han får i sig i drygt ett dygn nu. Vattniga, luktfria kräkningar.
Han visade höga värden på björkpollenallergi när han testades i höstas så han borde ju reagera på något vis nu tycker man, men är alltså symtomfri i övrigt.
Ja patch-test har han gjort på råg, vete och mjölk...han har inte testats för kvalster...utan bara födoämnen.
Kanske får testa mjölkfritt snart då...är det 4-6 veckor man bör testa?!