Allergitråden
Binan skrev 2013-11-12 10:26:07 följande:
Hej!Är det någon här som kan lite om pälsallergi?
Min son på 3år 7mån började i våras reagera på gräsklippningen och under hela sommaren fanns allergin med andnöd sjukhus inhalationer mm. Nu när det lagt sig ser vi att han reagerar exakt lika när vi är hos mina föräldrar som har tre katter.
Under sommaren fick vi Aerius 2,5 ml för pollen som vi nu ger när vi är hos mina föräldrar och det lättar lite men bara lite.
Vet ni om det finns en annan medicin som är bättre mot katt?
Vi har försökt göra pricktest på honom men det gick han inte med på alls :(
(Nu leker vi mycket doktor och pricktest för att klara det i januari;) )
Tacksam för era erfarenheter och tips.
vår son visade tecken på pollenallergi sommaren 2012, men denna sommaren, INGENTING. jätteskumt, testet visade ingenting heller.
Nåväl, jag gick in i den här tråden för att fråga lite..
Har en 4½årig pojke (inte samma som jag skrev om nyss, jag har två hehe) som ALLTID har haft problem med förstoppningar, ända sedan han föddes. Han fick modersmjölksersättning, och han spydde också mycket av den, stora kaskader. Hade stora svårigheter med sömnen första året, åt konstant om nätterna men även dagarna men gick ändå inte upp i vikt så bra, växte däremot bra på längden.
vid 2½års ålder började han få eksem på kroppen, främst på knäna, men han har alltid varit som knottrig och TORR. (han var aldrig sådär babylen liksom). Han fick även infektionsutlöst astma, sådär att vi fick åka in akut och läggas in över natten, fick åka hem med en massa recept på astmamediciner osv.
Idag är han 4½år som sagt, förstoppningarna kvarstår, och han har sedan 1år tillbaka problem med återkommande eksem runt munnen.. vi trodde först det var svinkoppor MEN efter att ha smort med det ena medlet efter det andra, så provade vi hans kortisonkräm OCH jodå det var eksem... :/
han är också väldigt överaktiv/hyper, han hoppar och studsar omkring, hittar på "sattyg" konstant, är väldigt svajig i humöret.. inte så balanserad med andra ord. han har extremt svårt att varva ner om kvällarna och komma till ro för att sova, det brukar ta 1-1½-2timmar innan han slutligen SOMNAR för natten.
tycker också att eksemen runt munnen och förstoppningarna blir värre om han äter mycket yoghurt, risgrynsgröt och dricker mjölk....
så nu har vi fått en läkartid för att utreda detta.. OM det kan röra sig om mjölkproteinallergi alltså..
vad tror ni?