• myran82

Allergitråden

Hejsan.

Jag tänkte om det är okej om jag ställer en fråga?

Min son på 7 veckor har en hel del problem med magen och nu ska vi prova alhtera ersättning till honom istället för NAN 1 HA i en vecka för att se ifall vi märker någon skillnad. Har även skaffat en dr brown-flaska.

Hämtade ut ett paket på apoteket och det kostade 210 kr (!), kommer ju bli fullständigt ruinerad om vi ska köpa så dyr mat.
    Apotekespersonalen pratade om någon slags rabatt man får ifall man får
    ersättningen utskriven.

Någon som vet vad ett paket kommer kosta då ungefär?

• myran82
    EL I skrev 2010-05-23 20:43:28 följande:
    då får du ett uttag för 120 kr. ett uttag kan vara allt från 3 burkar till 12 burkar beroende på landsting. Jag fick 6 burkar utskrivet först men sedan 12 burkar. så det är betydligt billigare. du får det utskrivet på en livsmedelanvisning, som är ett recept fast på mat...
    Helle76 skrev 2010-05-23 20:42:34 följande:
    Oftast får man utskrivet några paket på ett uttag som då kostar 120 kr.
    Tack för era snabba svar =)

Jag vill verkligen inte att han är allergisk för det känns som det kommer bli så komplicerat när han ska börja med vanlig mat osv. Själv är jag känslig mot laktos i perioder & tycker det kan vara lite krångligt
  • myran82

Hej igen.

Det är så att vi ger mjölkfri ersättning (ahltera) till sonen som är 8 veckor och jag står i valet om att be om mer på recept eller inte.
    Han har ätit den i en vecka umgefär och jag tycker att han skriker mindre och sover mycket mer. Sover 3-4 timmar mitt på dagen, någon timma på kvällen och 5-6 timmar i stäck på natten. Innan sov han 5-10 minutersintervaller på dagarna, med tur 30 minuter i vagnen/bilen.
    Kan den nya maten göra så stor skillnad när det gäller sömnen?

Vill ju inte behöva ge honom specialmat om det inte behövs. Kan väl vara så att han blir allergisk mot mjölk sen om vi tar bort det helt nu?
    Själv är jag känslig mot laktos och vet att om jag låter bli laktos helt och sen typ äter pyttelitte glass blir jag dålig, mer dålig än annars.

• myran82

Måste bara berätta!

I dag skrattade & log vår lille son som är 8 veckor =). Det är väl något han "borde" gjort innan men har man ont i magen mest hela tiden så finns det ju inget som är vidare roligt.

Sonen har aldrig varit så lugn & harmonsikt som han är nu efter att ha fått ahltera ersättning! Det är så underbart & skönt att han äntligen mår bra =)
    Han ligger brevid mig i soffan & kikar lite, ingen skrik eller ledset ansikte utan jag har en glad unge =)

• myran82
    Tibell skrev 2010-07-07 20:43:28 följande:
    Åhh vad jag är trött på allt som har att göra med prickar och eksem!! Funderar starkt på att utbilda mig till dektektiv efter detta!! Hade hon inte haft några allergier alls hade man antagligen inte brytt sig om varför det uppstår lite prickar titt som tätt. Men nu börjar man ju spekulera i allt känns det som =(

Så här ser hon ut till och från

syns kanske lite dåligt men hon får röda prickar runt mun, under näsan och lite på kinderna och ibland under hakan! Är det pga av allergi eller ser era barn också ut så här ?!
    Det enda hon äter är ju semper mjölkfria gröt och välling så skulle det vara någon hon reagerar på är det sojalecitinet!
    Gud vad jag känner mig trött på allt!!!!
    Min son som är tre månader är också prickig runt munnen, näsan och på kinderna men min mamma säger att det är väldigt vanligt hos barn med lite plitor då & då i ansiktet.. Han äter bara althera ersättning.
  • myran82
    myran82 skrev 2010-07-08 13:13:20 följande:
    Min son som är tre månader är också prickig runt munnen, näsan och på kinderna men min mamma säger att det är väldigt vanligt hos barn med lite plitor då & då i ansiktet.. Han äter bara althera ersättning.
    Hade missat att du hade skrivit att det kom i samband med gröten.
  • myran82

Någon här inne som vet om det är okej att blanda althera ersättning med kallt/rumstemererat vatten?

Sonen äter ganska dåligt i värmen och kanske skulle äta mer om den inte var varm.

• myran82
    cofiepropp skrev 2010-07-12 12:43:26 följande:
    Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    BVC vet inte... VET NI hur man går tillväga??
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?
    Vi ringer till postens logistik, säger att jag vill ha sonens mat hemlevererad och de frågar efter personnummer osv. Tar några dagar sen kommer de hem med maten.
  • myran82

Hejsan.
    Tänkte fråga er med erfarenhet av mjökallergi.

sonen är 3,5 månad och äter mjökfri ersättning. Vi började med det vid ca 5 veckor ålder och han mår myket bättre, skriker mindre och sover nu även på dagtid.

Alltså tror de att han är mjökproteinallergisk.

När började ni att provocera era barn och hur går det till? Är det någon bvc kommer säga till att vi ska göra framöver eller hur fungerar det hela?

• myran82

Undrar lite saker om mjölkallergi som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara.

• myran82
    Kavat skrev 2010-08-01 10:21:19 följande:
    Blir lite arg på BVC, ni MÅSTE inte testa något alls innan ni själva vill. WHO rekomenderar smakisar från 6 månader.
    Vad ni vill testa först med sen är upp till er. Jag hade precis som Blå Myran skrev väntat ännu längre med mjölk och jag hade absolut inte gjort det samtidigt. Då har ni ju precis som du skriver ingen aning! Man bör alltid ge en sak i taget i början (dagar emellan) och har man konstaterat en allergi redan så bör man vara ännu försiktigare.
    Ne, vi vill inte börja med mat riktigt än utan väntar gärna en månad till iallafall. Sonen känns fortfarande så liten och är inte ett dugg intresserad av vanligt mat. Visar inget intresse om han sitter i vårt knä när vi äter mat.

Tack för svaren Blå myran också, vi väntar med att testa med mjölk till honom ett bra tag till. Har kollat utbudet på gröter och det finns en att välja på i vår mataffär. Jag har annars tänkt att göra egen havregrynsgröt, sköterskan på bvc sa att det var okej. Jag är inte mycket för pulver & burkar.
  • myran82

Jag måste fråga er om lite råd.

De misstänker att sonen på 5 månader inte tål mjölk. Han äter alhtera ersättning.

Sköterskan på BVC tycker att vi ska testa & ge honom en portion vanlig barngröt (nu äter han mjölk & glutenfri) när han runt 6 månader.
    Själv tycker jag det låter lite konstigt att ge honom så mycket som en portion gröt för att testa hur han reagerar eller är det vanligt att man gör så?

• myran82
    Tibell skrev 2010-09-05 21:43:16 följande:
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Så absolut inte en hel portion. Knasig sagt av sköterskan!!
    Håller tummarna att provoceringen går bra!!
    Tibell skrev 2010-09-05 21:43:16 följande:
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Så absolut inte en hel portion. Knasig sagt av sköterskan!!
    Håller tummarna att provoceringen går bra!!
    Äh, funkar dåligt att citera ser jag.

Jag tycker själv att det lät väldigt konstigt att ge honom en hel portion gröt. BVC här är inget vidare på sånt här har jag märkt och att få prata med en läkare om det verkar inte lätt heller då jag har frågat efter det.

Jag känner att jag verkligen skulle behöva en tid för honom för prata med en läkare om hans ev allergi. Jag tycker det är jobbigt att inte veta om han är allergisk eller inte och jag är jättedåligt insatt i den här allergin trots att jag har läst en del om det.

Ska man ev blanda i vanligt erättningspulver i den mjölkfria ersättningen vid en provocering eller hur kan det gå till?
  • myran82

Några frågor  jag hoppas kunna få lite svar på. Att fråga bvc är ingen idé alls för de vet inget så jag känner mig jättevilsen i allt som rör sonens ev mjölkproteinsallergi... Är så rädd för att göra fel.

Jag vill undvika att ge gluten till honom tills han iallafall är 6 månader gammal, men är det okej att ge havregryn (gröt)?

Sen undrar jag hur man ska gå tillväga när man ska börja introducera gluten så vi inte gör "fel".

• myran82
    Blå Flygare skrev 2010-09-13 22:15:01 följande:
    Havre brukar rekommenderas eftersom det är sån liten mängd gluten i, bara denmängd som 'smittats' av andra sädesslag. Vid introduktion avgluten rekommenderar de tt man går varligt fram. Först vanlig havre, sen typ suga på rån innan man ger något de faktiskt får i sig av.
    Tack.
    Tänkte göra lite storkok om några veckor men bra & veta hur länge man ska vänta med att ge pasta, om man reder en sås osv.
  • myran82

Tänkte bara fråga en sak, det har inte med sonen att göra utan om mig.

Någon här i tråden som har köldallergi?

Jag lider av det och jag har redan börjat känna av det mycket, i går var vi ute i skogen på förmiddagen (+6) och jag hade fullt med nässelutslag på benen och fingrarna svullnade upp.
    I dag har jag fått börja med underställ och varma vantar.

• myran82
    Lalalong skrev 2010-10-11 23:38:22 följande:
    Myran24
    (sitter på telefonen så kan inte citera)
    Jag får också eksem av köld. Värst är der på händer och fingrar samt på bröstet (ofta nu vid denna tiden när man ännu inte börjat med att knäppa jackan t.ex men det börjar bli dags..). Är det riktigt kallt är det värst på låren. Då är de så jag vill ta något hårt och riva på benen när jag kommer in, för det kliar som in i helsike!! Jag vet inte om det finns nåt att göra... Jag står ut bara. Har haft det så här i 4-5 år kanske så det har kommit i vuxen ålder.
    Mitt har också kommit i vuxen ålder och det blir värre för varje år. I början kände av det lite smått med att fingertopparna svullnade och sen har det bara blivit värre.
    I år tror jag det kommer bli hemskt när jag redan märker av det.
    Jag har varit i kontakt med vårdcentralen vid några tillfällen men det finns inget att göra säger de. Funderar på att ringa till till allergimottagningen på sjukhuset & rådfråga.
    Jag får även problem av det på sommaren, kan inte bada utomhus utan få utsalg
  • myran82

Jag vet inte om ni minns mig.

Iallafall så har sonen (7 månader) reagerat på mjölk så han har fått mjölkfri ersättning.

Vi tog ett prov på honom som inte visade någon allergi på mjölk så läkaren på 6 månaderskollen tyckte vi kunde börja prova lite lite försiktigt. Nu har vi provat i nästan 2½ vecka, tar det sakta och började med ett kryddmått vanligt grötpulver. Nu är vi uppe i en tsk och ser inga reaktioner alls och det känns bra =)

Vi fortsätter lite sakta så får vi se vad som händer.

Svar på tråden Allergitråden