• zitis81

Allergitråden

Oj såg inte att det blivit en ny tråd. men jag lägger inlägget här med.

Hej vet inte om det är rätt att skriva här men det gäller allergier på min dotter.
    Jag pratade just med hennes läkare å känner nu att jag snart ger upp.
    Dotterna har sedan hon var liten haft både astma och eksem. Först tog vi bort ägg då hon började svullna runt mun och läppar, dock la det sig igen innan vi kom in till sjukan. Eksemen blev bättre men inte bra. Sen reagerade hon på soja och baljväxter och via dietisten fick vi order av att ta bort mjölken. Ett tag efter detta upphörde eksemen, andningen blev också bättre. Sen har hon även reagerat starkt på pollen å vi har åkt in några gånger och ventilerat samt gett allergimedicin. Ett tag fick hon seretide, singulkari, areomir, lomudal ögon samt näsa, movicol (magen har alltid varit kass), samt kalcipos. Detta fick hon varje dag. Prover har aldrig visat på henne vare sig prick eller rast, nu gjorde de även lapp som visde på soja samt lite på havre och råg. Vi har även gjort provikation på mjölk utan sanbb reaktion hon fick dock tillbaka eksemen efter några dagar och den blev bara värre tills vi slutade med mjölken igen.

Nu har vi lyckats dra ner på medicinerna till seretide 1*2, aerius 1*1, movicol 1*1, kalcipos 1*1. I början av våren blev hon dock tät och vi ökade först seretiden till 2*2 men när inte det hjälpte fick hon airomir. Pratade under dessa dagar flera gånger med sjukvårdsrådgivningen ang medicinering mm. När hon var nära att komma upp i fulldos på airomiren, 8 dos/dygn) ringde vi igen och hörde om v i skulle sätta in singulari vilket de tyckte. Vi gjorde detta och inom några dagar blev hon bättre och vi tog bort airomiren och trappade ner seretiden till 1*2 igen. Singulari fortsatte vi med i ett par veckor.

När jag pratade med hennes läkare idag säger hon att hon inte längre kan stärka allergierna då inte proverna visar något. Hon säger även att jag överdoserar medicinerna, dels menade hon denna gång när hon blev tät samt en gång vi ett tidigare tillfälle när jag av läkare inne på barn fått utskrivet clarityn åt henne samt följt hans råd om hur dessa skulle tas.
    Hon säger att eksemen dotterna får kan bero på många andra saker och att det nog bara är jag som kopplar dem samman. Ded uppkommer dock bara när hon fått i sig möjlk eller ägg och försvinner när man tar bort dessa ämnen  igen.
    De ska göra en annan typ av provokation på henne där de provocerar under längre tid men det blir nog efter sommaren då de stänger eller drar ner från mitten av juni.
    Hon sa även att jag skulle åka in med dotterna så de får se symtomen då hon  inte fått sett dem. Nä kanske pga att jag ringt och frågat dem å de sagt att jag ska göra si och så med medicineringen och komma om det inte hjälper men detta har hjälp. I vissa fall tycker de att man ska komma in men då är det vänte tid å dottern hinner bli bättre innan man får tid.

Fy jag vet inte vad jag ska göra. Känner mig både arg, ledsen och förtvivlad.
    Är det jag som överdoserar? Är det jag som hittar på symtom??
    Jag vill inge annat än att dottern ska kunna vara utan mediciner och utan allergier men jag vill inte heller att hon ska bli dålig.

Ojoj detta blev jätte långt men jag kände bara att jag måste få ur mig.
    Är det någon här inne som har liknade situation eller har haft?

Rosita

• zitis81

K Kavat

Hej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där.

Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på.    Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner.

jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren.
    Inte äta:
    * Mjölkprotein
    * Ägg
    * kyckling
    * soja
    * baljväxter
    * råa rotfrukter
    * nötter
    * kärnfrukter
    * citrusfrukter
    Ja det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat.

Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det.
    Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel.  Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med

Oj nu blev det långt igen men men.

Ha det bra Rosita

• zitis81

Hej! Ja det blir väll att byta läkare. Men varför ska det vara så svråt? Dottern har ju alltid haft allergier mm å innan så har ju läkaren skrivit ut både mediciner och intyg mm men inte nu längre. Dottern har ju varit i stort sett bra det senaste året å vi har kunnat dra ner på läkemedel mm men nu kommer ju allt skit igen. Gaaa jag blir tokig. Nu klagar hon ju på att hon har ont i magen flera gånger per dag samt att hon har huvudvärk. Nämnde detta för läkaren men hon ville inte lyssna utan sa bara - Ja ja men nu får du lyssna på vad jag säger blablabla.

Ska ringa hab också å se om vi kan komma till dietisten den vägen.Om jag inte miss minner mig så är det samma person som är dietist där som det är på barnmottagningen. Alltså gå runt denna koko läkaren. Sen ska jag prata med hab läkaren å se vad denna säger samt kuratorn där. Vi får väll se. Men grejen är ju att man ska orka också, men det är bara att finns krafter någonstans ifrån å kämpa vidare.

Ha det bra Rosita

• zitis81
    Snutten skrev 2010-05-19 04:40:49 följande:
    Hej! Jobbig situation du sitter i. Vår dotter visar inte på några prover och vår läkare tror på oss ändå! Hon är multiallergisk mot födoämnnen och reagerar astmatiskt mot pollen och katter. låter lite som din dotter. Vi medicinerar med aerius, singulair, airomir och pulmicort och Rhinocort Aqua. Nu i pollentid ska vi nog testa Seretid etersom hon är lite dåligt behandlad i astman. Jag tycker att du ska byta läkare så du får någon som tror på dig.
    Vilka reaktioner får eran dotter? Blir hon tätare eller nässelutslag, eksem eller vad?
    Saga vår dotter får eksem och nässelutslag samt vid vissa allergier astma. Dock brukar vi med hjälp av de mediciner och telefonkontakt med sjukvården lyckas häva reaktionerna hemma. Men det ska vi sluta med nu, det är tydligen inte bra att klara av det hemma så vi får väll åka jojo istället. Men man kan ju fråga hur mycket bättre det är för Saga. Men men  det är inget annat att göra.

Ha det bra Rosita
  • zitis81

Vi bor i Munkedal och går på barnmottagningen i Uddevalla.

Nä det funkar inte med en läkare som inte lyssnar och som tror att om det  inte visar på porverna så finns det inte.

Ska läsa igenom mer noga i tråden senare. Tack för svaren i alla fall Det är guld värt att någon lyssnar och förstår när man känner sig helt hjälplös.

Ha det bra Kram

• zitis81
    Tozza skrev 2010-05-19 12:41:22 följande:
    Hallå...igen! Jag hängde i den här tråden för nått år sen, då min dotter var allergisk mot en hel del. Nu är min lillgrabb (9mån) konstaterad allergisk mot: VETE, MJÖLK, RÅG, ÄGG och SOJA. Dottern hade allt utan soja, så det är nytt för oss. Finns det soja i mkt? MEN nu misstänker vi annat då han fortfarande kaskadkräks ibland (men av vad??) och ekesmet blossar då och då? Det vi funderar på (men har absolut ingen aning) kan det vara: ärtor? Majskrokar? kyckling? lök? tomat? Nån som vet om korsallergier eller om man kan vara allergisk mott nått av ovan (ärtor och tomat vet jag, då jag själv var det när jkag var liten). Dietisten sa åt oss att YOSA yoghurt var okej - även sempers mjölkfria gröt/vällning, så det får han som lite mellis/frukost/kvällsmat. Det är svårt, även om vi säkert har det lättare än andra då vi redan varit inne i tänker ängång (dotterns ALLA allergier försvann när hon var 3år).
    Ja Saga har ju varit allergisk ett tag och detta med ägg och kyckling är något vi foprt märkte på henne. NU verkar det dock gå bättre med kyckling igen men inte med ägg. När vi tog bort sojan fick vi även rådet att ta bort baljväxterna då de precis som K Kavat säger ligger väldigt nära varandra.
    Soja finns i endel produkter framföra allt mjölkfria sen finns ju sojalectin i en hel del men det är många soja allergiker bla Saga som tål sojalectin men inte soja i övrigt. Ni får testa er fram å rådfråga dietisten. Hoppas att de lyssnar på er och vilka reaktioner de olika ämnena ger mm.

Ja kombinationer är ju ganska vanligt när det gäller allergier å jag var själv multiallergisk som liten. Prover mm visade inte på mig heller dock. I min släkt finns mycket matallergier, astma och pollenallergier mm. Vet att på min morfar visade proverna alltid tvärt emot alltsåp de visade på det han tålde men inte på det han inte tålde. Vet inte om vår bindvävssjukdom har med detta att göra men den är dock en stor bov i helheten även när det gäller astma och allergier då alla slemhinnor med mer är påverkade. Även mage tarm är påverkat och fungerar sämre.

Är det någon här inne som bor i eller kring Uddevalla å har en bra läkare där? Säg gärna till i så fall.

Rosita
  • zitis81
    Snutten skrev 2010-05-19 20:35:21 följande:
    Av mjölk, ägg och soja får hon kräkningar, eksem, diarre magknip m.m. Av frukter får hon eksem. Av pollen och katter får problem med astman och tät näsa.
    Hej ja saga reagerar så här.
    Ägg nässelutslag öven svullnad i mun och svalg vid ett par tillfällen,
    Soja - eksem,
    Mjölk - eksem, sämre med astman, svullnad på händer och förstoppning,
    äpple - eksem samt svullnat i och kring mun,
    övriga kärnfrukter - eksem och nässelutslag, '
    citrus och nötter - mest eksem,
    pollen - astma, rinniga ögon och näsa samt kli i dessa båda,
    kyckling - nässelutslag.
    något har jag säkert missat men man ser ju i det stora hela. '

Hon är som sagt väldigt känslig i mage tarm å blir lätt förstoppad men efter vi slutade med mjölken har det blit mycket bättre. Dock känslig fortfarande men vi har inte en tös som skriker i hysteri och skräck när hon ska på toa utan hon kan till och med gå själv ibland. Dagis gillar hon dock inte att göra nr 2 på men men  man kan inte begära allt.
  • zitis81

Hej måste bara fråga er. Kan man vara allergisk mot Harsyra? Saga var nämligen i stort sett helt bra från sin eksem men nu på eftermiddagen kom det tillbaka framförallt i båda armvecken. Hon har inte ätit något av de ämnena hon brukar reagera på. Dock kom vi på att hon åt ganska mycket Harsyra i skogen tidigare under dagen. Blir bara så förvirrad hon brukar aldrig få eksem om hon inte äter saker vi vet att hon inte tål. I alla fall har hon inte gjort det de senaste typ 2½  åren. Ja jag tänkte att det inte kan skada att fråga. Kanske någon har något förslag.

Ha det bra Rosita

• zitis81

ojojoj vad mycket som innehåller saker man inte tänker på. Å att barnen kan kissa ner sig som en reaktion på allergi det visste jag inte Varför får man inte reda på sådant här hos läkare. Ja nu har vi ju en idot till läkare men ändå. Saga kissar ner sig till o från men oftast är det pga förstoppning. Alltså när hon kissar ner sig vet jag att förstoppning är på g. Sen gör hon det även när hon blir väldigt trött i kroppen eller har mycket värk. Har dock inte haft i åtanke att det jan ha samband med något hon ätit. Får ta å tänka på det med nästa gång.

Idag ska min sambo prata med Sagas läkare på telefon. Ska be om att få allt hon säger på papper med hennes underskrift. Tex vilka mediciner vi ska ge dagligen och vilka samt hur mycket mm vi ska ge vid behov. Sen även vilken mat hon säger att vi ska ge. Hon ska även få skriva att hon inte vill att man ringer sjukvårdsrådgivningen eller barnmotagningens rådgivning för att få råd om hur man ska medicinera och när man ska åka in mm. Vi får la se om hon kan stå för vad hon säger eller inte.

En kompis till mig fick också denna läkare till sin son som är allergisk mot ägg. Denna kompis har även en hund och därav blev en helt naturlig fråga till läkaren. -Är det risk att han blir allergisk mot hund nu också? Varpå läkaren svarar: - I så fall får du väll adoptera bort honom.  Detta på samma gång som hon pekar och tittar på hennes son. Hon menade alltså att hon skulle adoptera bort barnet om det blev allergiskt mot hunden. Det fanns inga tvivel i att hon menade just barnet. När sedan min kompis säger detta på BVC, utan att nämna namnet på läkeren, namnger BVC sköterskan direkt vilken läkare det måste varit.
    Ja det säger ju endel om hur denna läkare är. Varför får sådana läkare jobba?

Sagas eksem har gått tillbaka igen, hon har ätit samma i stort sett, det enda är att hon inte ätit harsyra. Men men vi får la se om hon får ekasem igen om hon äter det igen. Själv är jag allergisk mot bla rabarber å det är tydligen samma syra i det som i harsyra. Dock inte samma i citrus. Hon tål dock inte citrus heller, men det är mer en korsallergi med pollen.

Nä nu ska jag göra mig å Saga för att åka till örondoktorn å kolla hur det är med rören för hennes del. Sen hoppas jag att de gör hörselprov också då hon hör betydligt sämre igen.

Oj nä nu får jag sluta skriva innan det blir en hel roman

Ha det bra Rosita

• zitis81
    Tibell skrev 2010-05-27 15:32:58 följande:
    ska tillägga att hon ätit HELT mjölkfritt i nån månad nu. Jag ser att man kan misstolka det som att hon haft i maten. Men så är inte fallet =)
    Hej hej

Ja det låter uppenbarligen som om din dotter reagerat på mjölken. Vet inte med proteinet men laktosen fungerar så som Mela78 skrev att de kan bli känsligare om de varit helt utan det. Men det finns säkert andra här inne som vet mycket mer om detta Hoppas att dottern känner sig bättre igen när ni återgår till helt mjölkfri kost.

En liten fråga. Saga har börjat vägra bajsa på dagis om inte jag eller hennes pappa är med. Hon går och håller sig hela dagarna och får ont i magen mm. Så här har hon gjort tidigare men vi trodde hon kommit ur det då hon inte hållt på såhär på ca 1år men nu börjar det alltså igen. ont i magen klagar hon ju på nästan dagligen nu mera och vet inte om det kan spela in. Förra vändan då hon vägrade bajsa på dagis var när hon haft jätte mycket och svåra förstoppningar. Detta har hon dock inte nu och har inte haft på ett bra tag. lite små förstoppning osv men inte några jätte förstoppningar. Tycker det är konstigt att hon börjar så här nu igen.
    Sen en sak till. Hon får ibland smaka lite på äpple när hon är med mig eller pappan, vissa gånger går det bra andra mindre bra, då med prickar och ibland svullnad som följd. Idag fick hon äpple och en liten stund senare åt vi middag innan hon ätit färdigt råkade hon dock prutta och på samma gång kom det jätte lös diarre i byxorna. (Hon var inte lös tidigare) Hon fick en till sådan olycka lite senare och sen inget mer. hon klagade dock lite på ont i magen men det gick också över. Allt i maten var sådant som hon tål det hade jag kollat. Men jag undrar om det kan ha berott på äpplet? Vad tror ni? får någon av era diarre av kärnfrukt? Eftersom hon aldrig reagerat så tidigare blir man lite fundersam.
    Hon har dock fått sådana här diarrer när hon varit förstoppad men det är hon inte nu vad vi märkt. hon har skött magen bra.

Hum som ni andra skriver så blir man ju tokig av alla dessa olika funderingar.
  • zitis81
    Kavat skrev 2010-05-28 12:11:53 följande:
    Jag har lite svårt att se att äpplet skulle gå i rekordfart genom tarmarna och det var det hon åt för tillfället som gjorde att hon fick diarré. Men vet faktiskt inte hur fort det kan gå... Jag skulle ju mer tro att det var något hon ätit tidigare som var orsak till det. Fick du svar på din fråga? Annars får du hojta igen!
    Oj det blev kanske lite otydligt när mjag skrev men hon hade alltså ätit äpple ca 1-1½h före maten och det var då det blev som det blev. Nä man kan aldrig veta om det är det eller något annat men sådan reaktion har hon inte haft tidigare. Om hon fått i sig något annat under dagen är jag mycket tveksam till, hon var visserligen på dagis innan men de är jätte noga med hennes mat. Har aldrig hänt att de gjort fel faktiskt. Å då är det ca 3½ år vi pratar om. Men men man vet aldrig. Magen gick i alla fall tillbaka till det normala igen. Tack för ditt svar
Svar på tråden Allergitråden