Allergitråden
Hej!
Är det någon härinne som vet vad glukossirapen i neocate är baserad på?
Får maila nutricia annars, men jag tycker att det har en tendens till att ta lång tid att få svar...
Hej!
Är det någon härinne som vet vad glukossirapen i neocate är baserad på?
Får maila nutricia annars, men jag tycker att det har en tendens till att ta lång tid att få svar...
Ja här behövde man inte vänta ett par veckor i alla fall Tack vad gulliga ni e! Men vi kör en följdfråga på det; hydrolyserad majsstärkelse, betyder det att man kan tänkas tåla det även om man egentligen inte tål majs eller vanlig majsstärkelse? Ungefär som med mjölken då...
Hej,
är det någon här som vet om det finns någon mjölkfri ersättning som inte innehåller majs i någon form?
Tack för era svar!
Glukossirapen i neocate är gjord på majsstärkelse vet jag. Ska mejla dem o höra om det är samma med pepticate. Altheran ser ju ganska bra ut, det är väl maltodextrinet där som skulle kunna vara majs. Får mejla dem också...
Tack för hjälpen
Nehe, nu behöver jag tips och peppning tror jag!
Sonen min är snart 7 månader. Han är mjölkallergiker (visar ej på pricktest eller rast, men han är provocerad).
Jag lyckas inte få honom att må bra! Jag ammar honom, men skulle vilja sluta och ge ersättning istället men han tål inte Nutramigen, Profylac, Nutramigen AA och den senaste vi testade heter Pregestimil, den tål han inte heller.
Efter att ha varit inlagda på barnkliniken så vart vi mjölk-, ägg-, soja-, och vetefria men då blev besvären nästan värre än innan. Vi uteslöt då också sojasläktingar, havre, majs, vetestärkelse etc... När det inte längre gick att fortsätta utesluta gick vi över till att "innesluta" ett antal grejer. Sedan några dagar går vi således på en helt sinnessjukt smal kost.
Sonen äter: bovetegröt med katrinplommonpuré och rismjölk, risvälling (rismjölk, rismjöl+katrinplommonpuré)
Jag äter: bovetegröt med banan eller äpple+rismjölk, ris och köttfärssås (med lök, passerade tomater och lite kryddor), kaffe
Helgen har varit skit med honom, men det är nog pga den senaste ersättningen Pregestimil som han fick tre skopor av i fredags. Jag tror att han är allergisk mot ingredienserna som innehåller majs i mjölkersättningarna (då jag har upplevt att han reagerat kraftigt de få ggr han fått majspuré att äta,vilket var ett bra tag sedan)
Vad sjutton ska vi göra? Det är så jobbigt...Ska vi fortsätta så här ett tag och se om han blir bra?
Dietisten ska ringa imorgon vid 16 och vi ska få testa neocate (som också innehåller majs...)
Tack för pepp!
Älsklingen87: Vi har inte testat Altheran, mejlade Nestlé och den innehåller också majs (det var maltodextrin som ingrediens har jag för mig, som är baserad på majs)
Har hittills inte hittat nån ersättning som är majsfri...
Hej igen
Här hemma har vi till viss del fått upp hoppet. I tisdags fick vi hem en burk neocate och det verkar, peppar peppar som att han faktiskt tål den! Har varit i kontakt med Nutricia som tillverkar och de bedömde risken för reaktion på kvarvarande proteiner från majsen som minimal, och det verkar än så länge som att det funkar
Men jag har en annan fråga, hur ska man hantera köksmiljön om sonen behöver strikt vetefritt? Finns det nåt sätt som inte innebär att allt som innehåller vete är bannlyst? Är det städa städa städa som gäller?