• malush

Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet

Vi kommer inte använda våtservetter till den kommande bebisen. Nu när vi håller på och preparerar lite undrar jag - vad har ni som ej använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet för rutiner? Behöver tips på smidiga sätt (så vi vet lite mer vad som behövs till skötbordet och så.)

Bf ♥100723♥
  • Svar på tråden Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet
  • Gaytjej

Lillgårdens tvättlappar + vatten från en liten balja som sitter på sidan av skötbordet (IKEAs i trä).  Vi byter vatten en-två ggr per dag, doppar förstås bara tvättlappen en gång. Lillkillen bryr sig inte alls om att det skulle vara kallt. Fungerar kalas, han är aldrig röd i rumpan (men blev det efter två byten m ICAs tvättlappar...).

www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • luckyme83
    Gaytjej skrev 2010-04-05 19:31:17 följande:
    Lillgårdens tvättlappar + vatten från en liten balja som sitter på sidan av skötbordet (IKEAs i trä).  Vi byter vatten en-två ggr per dag, doppar förstås bara tvättlappen en gång. Lillkillen bryr sig inte alls om att det skulle vara kallt. Fungerar kalas, han är aldrig röd i rumpan (men blev det efter två byten m ICAs tvättlappar...).
    men vattnet blir ju inte kallt..rumstempererat blir det ju =) jag har oxå en bunke med vatten står som jag byter då och då...
    såna där våtservetter är ungefär lika "kalla"
  • Gaytjej
    luckyme83 skrev 2010-04-05 19:35:31 följande:
    men vattnet blir ju inte kallt..rumstempererat blir det ju =) jag har oxå en bunke med vatten står som jag byter då och då... såna där våtservetter är ungefär lika "kalla"
    Sant, men rumstemperatur är ju ändå rätt kallt sett ur ett 'vattenperspektiv' - 20 grader upplevs nog inte ljummet? Men lillkillen är kalasnöjd och så länge han är det så springer jag inte och fyller på med ljummet vatten varje gång eller trixar med termosar!
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • luckyme83
    Gaytjej skrev 2010-04-05 19:41:58 följande:
    Sant, men rumstemperatur är ju ändå rätt kallt sett ur ett 'vattenperspektiv' - 20 grader upplevs nog inte ljummet? Men lillkillen är kalasnöjd och så länge han är det så springer jag inte och fyller på med ljummet vatten varje gång eller trixar med termosar!
    min son har aldrig heller tyckt att det är kallt..
    han är inte så kräsen =)
  • lövet2
    malush skrev 2010-04-05 19:25:55 följande:
    Hur gör ni med ev. illaluktande frottétvättlappar efteråt? Har ni en såndär väl försluten papperskorg eller läggs det direkt i tvätten?
    Jag sköljer ur direkt och hänger över tvätthon. Den är torr på några timmar och luktar ingenting. Sedan tvättar jag tvättlapparna tillsammans med babykläderna.

• hojanna9

Vi har skötbordet i vårt sovrum. Har köpt tvättlappar från euroshopper, billigast, men mjukast tycker jag... Häller sedan vatten i en sprayflaska. Sprutar på tvättlappen, håller tvättlappen lite i handen så blir den inte så kall och torkar sen. Fungerar jättebra!

• Mashenjka

En stor pumptermos håller värme i ca 2 dagar även om kyligare vatten är bra för röda rumpor. En torky behållare på väggen funkar superbra samt en sprayflaska med olivolja/rapsolja. Har aldrig använt tvål eller våtservetter hemma och rumpan är alltid sååå fin. Inte ens magsjuka får den röd. Torky är det bästa som finns, upplever den som bättre och drygare än tvättservetter.

• Ragnar

Vi byter oftast på köksgolvet, men även på andra ställen i huset. Flyttar skötbädden dit det passar. Sköljer en eller flera (beroende på vad som finns i blöjan) tvättlappar innan jag tar av blöjan. Tvättlapparna hamnar sen med blöjan i spannen sidan om tvättmaskinen där vi förvara de använda blöjorna. Har jag bara torkat lite kiss brukar jag skölja ur tvättlappen och använda den igen vid nästa blöjbyte.
    Jag tycker att frotte är lite hårt på de minsta bebisarna så jag har använt tvättlappar i flanell och bambusfrotté, de är mjukare.

• lerumstessan

Här hemma kör vi med torra papperstvättlappar (billiga i storpack på ICA eller Willys ) och en sprayflaska med vatten som jag blöter dem med. Jättesmidigt och lillan verkar inte alls tycka det är kallt eller så. Vattnet blir ju rumstempererat i flaskan.

Är det "tandbajs" eller liknande som har en förmåga att verkligen sätta sig som tjära så använder jag våta tvättservetter eller lite olja. Hon är väldigt sällan röd rumpa....

~¤~Ally 090617~¤~
  • Dixabilly

Jag gör som de flesta här, torra tvättlappar och en skål med vatten. Det är oftast rumstemp på vattnet, annars håller jag den i handen i några sekunder blir den ljummen. Har haft såhär hela tiden, han är 1 år och 3 månader nu, har alltid fungerat bra! :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • sonen08

ha en påse vid skötbordet och slänger bajsblöjorna i bajspåsar sånna till hundar och har en liten balja vid skötbordet och har vanlig barnolja om de är bajs till för att de tar bort bajset lättare kör med ica maxis euroshoppers tvättlappar kanon och eftersom min son alltid haft röd rumpa så har inte våtservetter funkat alls.

• Guacamole

Jag har tvättlappar + Tvättcreme (Apotekets DAX) Funkar perfekt och är oparfyrmerat. Om det är bajs i blöjan funkar det att bära in honom till handfatet och tvätta av honom.

Svar på tråden Ni som inte använder våtservetter och inte har skötbordet i badrummet