• LindizJ

exakt vad menar de?

jag har läst på flera ställen att det inte går att få en helt smärtfri förlossning, vad menas egentligen med det? hur fungerar det med t.ex EDA och bäckenbottenbedövning.
    vad pratar vi om för smärtnivå,hur ont gör det?

vad jag vill veta är egenligen vad " inte helt smärtfritt" innebär?

• Svar på tråden exakt vad menar de?
  • Pumpkin
    LindizJ skrev 2010-04-04 22:42:46 följande:
    vad jag menar är ju att det är ju ett väldigt luddigt begrepp när man säger inte smärtfritt, det är sällan helt smärtfritt att gå till tandläkaren heller...förstår ni vad jag menar?
    Det blir ju luddigt eftersom det är så individuellt. En del hävdar ju att de inte känner nånting och att det inte gör ont alls när de har EDA, medan vissa tycker att det hjälper men att det ändå känns en hel del.
  • LindizJ

tack allihop! vad gulliga ni är...!
    har inte vågat bli gravid pga min rädsla så nu har jag försökt ta tag i detta för att jag inser att det antagligen finns hjälp att få...har dock bara varit där på ett besök ännu.
    (har lite med mig i bagaget som gör att jag mår dåligt och får ångest av en del saker och detta är ett av dem)

• Pumpkin

Innan jag blev gravid var jag livrädd för att föda barn. Helt hysteriskt rädd och skulle jag nödvändigtvis föda barn så skulle jag ha all smärtlindring man kunde tänka sig. Men sen jag blev gravid har rädslan avtagit mer och mer och nu, i vecka 35, ser jag verkligen fram emot förlossningen - det ska bli jättespännande! Och nu vill jag ha så lite medicinsk smärtlindring som möjligt.

Jag menar inte att det skulle vara exakt samma sak för dig, men skulle du bli gravid så kanske du skulle bli mindre rädd under graviditeten du också

• LindizJ
    Pumpkin skrev 2010-04-04 22:54:27 följande:
    Innan jag blev gravid var jag livrädd för att föda barn. Helt hysteriskt rädd och skulle jag nödvändigtvis föda barn så skulle jag ha all smärtlindring man kunde tänka sig. Men sen jag blev gravid har rädslan avtagit mer och mer och nu, i vecka 35, ser jag verkligen fram emot förlossningen - det ska bli jättespännande! Och nu vill jag ha så lite medicinsk smärtlindring som möjligt.Jag menar inte att det skulle vara exakt samma sak för dig, men skulle du bli gravid så kanske du skulle bli mindre rädd under graviditeten du också
    det är ju modigt av dig att våga bli gravid då! hur bar du dig åt för att släppa rädslan och våga?
  • Pumpkin
    LindizJ skrev 2010-04-04 23:03:19 följande:
    det är ju modigt av dig att våga bli gravid då! hur bar du dig åt för att släppa rädslan och våga?
    Jag ville ha barn helt enkelt. Och på något sätt ska de ju komma ut, hur man än vrider och vänder på det. Och jag insåg att de allra flesta klarar en förlossning alldeles utmärkt - och många väljer att skaffa fler barn efter en första förlossning. Så uppenbarligen går det ju
  • skruttismamma

Får man svara litet fastän jag inte är gravid just nu? Var livrädd efter min första förlossning. Har aldrig haft ngn bedövning, bara lustgas och upplevde vid båda förlossningarna lika stark smärta, typ 20 på en 10-gradig skala MEN även om jag var väldigt positiv o lugn inför första upplevde jag den som rent helvetisk medan nr två (när jag var livrädd innan)  i det stora hela var en positiv upplevelse. Det är så mkt mer än smärtan som spelar in som att förloppet faktiskt går frammåt, att värkarna gör ngn nytta och att bm känns pålitlig. Nu är jag dessutom narkosläkare så jag kan intyga att en EDA ofta kan vara väldigt smärtlindrande men det är olika hur bra den tar. Man ser ju så klart inte vad som händer inne i ryggen när man lägger den utan letar upp ett litet utrymme med hjälp av koksaltspruta och trär sedan in en tunn kateter genom nålen. Kan tänka mig hur många orsaker som helst till att den tar för lågt ned eller inte alls även om allt verkat rätt. Tex är man ända inne m nålen? Vänder katateern åt rätt håll?  Då får man försöka lägga om den helt enkelt men det är faktiskt inte så ofta jag blir ringd om det. Mitt tips är att du skall läsa på om bedövningar, både om fördelar och om risker. Sedan tar du det som det kommer när du kommer in, bli inte för låst vid en plan men diskutera igenom vad du är mest rädd för och vad man kan göra. Antar att du skall på besök i förväg, det brukar vara bra att få prata m bm om allt. Du kommer nog under en del av förlossningen att uppleva en del smärta, försök hitta ett sätt att klara det med men känns det outhärdligt så brukar en bedövning hjälpa bra. Att lägga bedövningen är inte heller smärtfritt men du får lokalbedövning i huden och oftast hittar man ganska snabbt ett ingångsställe, det hjälper MKT om du kan skjuta rygg som en arg katt mot narkosläkaren så blir det bättre utrymme mellan kotorna och går lättare att få bedövning, iblan d får man dock hålla på ett tag, kan vara bra att veta om att det KAN vara så. -oj så långt det här blev!
    Lycka till! 

• LindizJ
    skruttismamma skrev 2010-04-05 01:04:00 följande:
    Får man svara litet fastän jag inte är gravid just nu? Var livrädd efter min första förlossning. Har aldrig haft ngn bedövning, bara lustgas och upplevde vid båda förlossningarna lika stark smärta, typ 20 på en 10-gradig skala MEN även om jag var väldigt positiv o lugn inför första upplevde jag den som rent helvetisk medan nr två (när jag var livrädd innan)  i det stora hela var en positiv upplevelse. Det är så mkt mer än smärtan som spelar in som att förloppet faktiskt går frammåt, att värkarna gör ngn nytta och att bm känns pålitlig. Nu är jag dessutom narkosläkare så jag kan intyga att en EDA ofta kan vara väldigt smärtlindrande men det är olika hur bra den tar. Man ser ju så klart inte vad som händer inne i ryggen när man lägger den utan letar upp ett litet utrymme med hjälp av koksaltspruta och trär sedan in en tunn kateter genom nålen. Kan tänka mig hur många orsaker som helst till att den tar för lågt ned eller inte alls även om allt verkat rätt. Tex är man ända inne m nålen? Vänder katateern åt rätt håll?  Då får man försöka lägga om den helt enkelt men det är faktiskt inte så ofta jag blir ringd om det. Mitt tips är att du skall läsa på om bedövningar, både om fördelar och om risker. Sedan tar du det som det kommer när du kommer in, bli inte för låst vid en plan men diskutera igenom vad du är mest rädd för och vad man kan göra. Antar att du skall på besök i förväg, det brukar vara bra att få prata m bm om allt. Du kommer nog under en del av förlossningen att uppleva en del smärta, försök hitta ett sätt att klara det med men känns det outhärdligt så brukar en bedövning hjälpa bra. Att lägga bedövningen är inte heller smärtfritt men du får lokalbedövning i huden och oftast hittar man ganska snabbt ett ingångsställe, det hjälper MKT om du kan skjuta rygg som en arg katt mot narkosläkaren så blir det bättre utrymme mellan kotorna och går lättare att få bedövning, iblan d får man dock hålla på ett tag, kan vara bra att veta om att det KAN vara så. -oj så långt det här blev!Lycka till! 
    tack för svaret! jag ska försöka läsa på så mycket jag kan. (kanske inte går att jämföra alls men har varit hos tandläkaren flertalet gånger och borrat utan bedövning fast där undviker de ju neverna så det är säkert inte jämförbart,men kanske tål man lite smärta ändå...)
  • LindizJ
    LindizJ skrev 2010-04-05 09:26:44 följande:
    tack för svaret! jag ska försöka läsa på så mycket jag kan. (kanske inte går att jämföra alls men har varit hos tandläkaren flertalet gånger och borrat utan bedövning fast där undviker de ju neverna så det är säkert inte jämförbart,men kanske tål man lite smärta ändå...)
    skruttismamma: du som är narkosläkare,vilken bedövning skulle du rekommendera om man vill känna så lite som det bara går...helst inget alls.
  • ToK

Ts: Jag har också haft en väldig förlossningsrädsla och inte heller vågat bli gravid på grund av det. Dock har jag precis som någon annan skrev sett några live födslar på youtube och det känns lite bättre.
    Även har jag pratat med 2 stycken tjejer som har några tatueringar, och båda två har sagt att dom tycker det har gjort mer ont att tatuera sig än att föda barn.
    För min del var det inte speciellt farligt att tatuera mig och det har också lugnat ner mig lite.

• ToK

Att se den här videon på youtube tex lugnar mig mycket :) Men jag gissar att man måste vara medlem för att se videon, då de inte brukar vilja att minderåriga ser födslar på detta sätt.

">

• skruttismamma

Vilken bedövning jag skulle rekomendera beror helt på var i förlossningsförloppet man befinner sig. Har en känsla av att de som fått spinal är väldigt väl smärtlindrade (det är samma typ av bedövning man får vid snitt men helt andra doser). Spinal är oftast jättebra om man tror starkt på att mamma skall krysta inom 2-3 timmar men sedan försvinner den, inte så kul att få tillbaka smärtan när det är som allra värst. Därför är det mest omföderskor som får detta och litet senare i förloppet. Behöver man något tidigare är det väl mest EDA som finns. Känner att jag gjort litet dålig reklam för den men det brukar vara jättebra. sedan skall man inte glömma att många får såpass smärtlindring av lustgas och varmbad mm att man åtminstone kapar de värsta topparna. En del tycker profylaxandning, yoga eller  hypnos är jättebra, ffa det senaste kräver dock MKT träning och jag tror att man behöver vara väldigt mottaglig för detta för att få det att funka. Men det ena behöver inte utesluta det andra, kanske man vill ha TENS i början o EDA sedan tex? Kanske kombinera m lustgas? Men glöm inte OM det blir urjobbigt o känns hopplöst: Alla förlossningar har ett SLUT-det kan vara lätt att glömma. Det ÄR ok att tycka att det är pest att föda och bara vilja ha det överstökat även om grannen tycker det var himmelskt. 

Svar på tråden exakt vad menar de?