skruttismamma skrev 2010-04-05 01:04:00 följande:
Får man svara litet fastän jag inte är gravid just nu? Var livrädd efter min första förlossning. Har aldrig haft ngn bedövning, bara lustgas och upplevde vid båda förlossningarna lika stark smärta, typ 20 på en 10-gradig skala MEN även om jag var väldigt positiv o lugn inför första upplevde jag den som rent helvetisk medan nr två (när jag var livrädd innan) i det stora hela var en positiv upplevelse. Det är så mkt mer än smärtan som spelar in som att förloppet faktiskt går frammåt, att värkarna gör ngn nytta och att bm känns pålitlig. Nu är jag dessutom narkosläkare så jag kan intyga att en EDA ofta kan vara väldigt smärtlindrande men det är olika hur bra den tar. Man ser ju så klart inte vad som händer inne i ryggen när man lägger den utan letar upp ett litet utrymme med hjälp av koksaltspruta och trär sedan in en tunn kateter genom nålen. Kan tänka mig hur många orsaker som helst till att den tar för lågt ned eller inte alls även om allt verkat rätt. Tex är man ända inne m nålen? Vänder katateern åt rätt håll? Då får man försöka lägga om den helt enkelt men det är faktiskt inte så ofta jag blir ringd om det. Mitt tips är att du skall läsa på om bedövningar, både om fördelar och om risker. Sedan tar du det som det kommer när du kommer in, bli inte för låst vid en plan men diskutera igenom vad du är mest rädd för och vad man kan göra. Antar att du skall på besök i förväg, det brukar vara bra att få prata m bm om allt. Du kommer nog under en del av förlossningen att uppleva en del smärta, försök hitta ett sätt att klara det med men känns det outhärdligt så brukar en bedövning hjälpa bra. Att lägga bedövningen är inte heller smärtfritt men du får lokalbedövning i huden och oftast hittar man ganska snabbt ett ingångsställe, det hjälper MKT om du kan skjuta rygg som en arg katt mot narkosläkaren så blir det bättre utrymme mellan kotorna och går lättare att få bedövning, iblan d får man dock hålla på ett tag, kan vara bra att veta om att det KAN vara så. -oj så långt det här blev!Lycka till!
tack för svaret! jag ska försöka läsa på så mycket jag kan. (kanske inte går att jämföra alls men har varit hos tandläkaren flertalet gånger och borrat utan bedövning

fast där undviker de ju neverna så det är säkert inte jämförbart,men kanske tål man lite smärta ändå...)