Inlägg från: Hjärtat längtar |Visa alla inlägg
  • Hjärtat längtar

Unga Adoptanter

Katten Janson skrev 2011-02-24 19:16:14 följande:
    Ja väntan mellan RB o BB är lång men den gick bra tyckte jag. Med första barnet hade vi var 3 mån mellan att vi skickade inpapperan och BB så det var ganska bra med några månader att fatta att man blir förälder. För dottern så ville jag åka på direkten men där fick jag verkligen lära mig att längta och vänta.

Var inne på BV sida och där står det att de söker förr fam till CSS och väntetiderna på BB är väldigt korta just nu.
    Var på BV:s hemsida står det att väntetiderna är väldigt korta just nu. Det står väl 6-11 månader?
    Men det är nog sant. Jag vet en bekant som fick BB efter bara några veckor med papprena i landet!! och det var i år.
    Har du sett mitt mail?
    Vet du om det är svårt att adoptera syskon därifrån om man först adopterar från ett annat land?
    Jezziie skrev 2011-02-24 20:08:48 följande:
    GreenGal: jo det är det ju. Så som jag fattade det så verkade de som de nästan nyss haft en kurs o skulle inte hinna starta upp 1 till innan semestern eftersom det bara var ett par o vi som anmält oss o då sa han att det blir i augusti för då hinner fler anmäla sig, men skulle de anmäla sig 4 par till nu så skulle de eventuellt starta upp en kurs under våren trodde han ( tror de var en maxgräns på 6par/gång) ok, låter som en väldigt intressant o lärorik kurs. Såg att BFA hade en informationsdag angående adoptivbarns hälsa o där skulle även BFAs kontaktperson för Polen medverka, kanske skulle man åka dit, är visserligen i Göteborg, men tar bara 2 timmar dit drygt, tåls o tänka på då det inte är förrän den 19 mars.
    Jag förstår att du ser framemot kursen! Då känns det som man är påväg nånstans liksom! Låter som en intressant inormationsdag eftersom ni är särskilt intresserade av Polen! =)
    Idoli skrev 2011-02-24 21:39:09 följande:
    Oj vad det händer grejer i den här tråden nu... kul!

Ja det hoppas jag verkligen att vi får, en väntan på längre än totalt tre år känns... oöverkomligt just nu. Fast så mycket kan ju hända att det inte är omöjligt att det blir så heller....

Jag är iaf glaad idag kan jag meddela, för jag har fått fast jobb idag! Ett plus känns det som... i adoptionssammanhang framförallt... :D
    STORT GRATTIS! Det måste kännas jätteskönt!
  • Hjärtat längtar

Vi tänkte vara hemma tillsammans de första månaderna. Men då får man alltså inte ta ut samtidigt?
    Måste den andra ta tjänstledigt då eller?

Idoli: Tidsaspekten väger tungt för oss oxå!

• Hjärtat längtar
    Katten Janson skrev 2011-02-26 20:44:07 följande:
    Gällande de tio dagarna så har jag hört både och så prata med FK om det.

GreenGal: svarar på ditt brev senare. Strul m nätet.
    Ja, jag tror jag fattar lite bättre nu. Vad smart att ni sparat Föräldradagar till när syskonet kommer!

Efter det här året kommer jag ha 14 dagar sparad semester (3 veckor) så då kanske min man kan ta ut FP och jag semester när vi är i landet. Nästa år vill jag nog knappt ta ut nån semester utan spara det till resan!
  • Hjärtat längtar
    Idoli skrev 2011-02-27 10:47:24 följande:
    Ja visst är det så.
    Hjärtat längtar skrev 2011-02-26 23:11:26 följande:
    Ja, jag tror jag fattar lite bättre nu. Vad smart att ni sparat Föräldradagar till när syskonet kommer!

Efter det här året kommer jag ha 14 dagar sparad semester (3 veckor) så då kanske min man kan ta ut FP och jag semester när vi är i landet. Nästa år vill jag nog knappt ta ut nån semester utan spara det till resan!
    Åh, jag får inte spara mer än 5 dagar semester... Synd i det här sammanhanget tycker jag. Kan inte bygga på varje år heller, utan får endast ta med mig 5 dagar varje år. Totalt. Resten, om jag inte tagit ut övrig sem, måste jag ta ut i pengar.
    Vilket dumt system!
    Jag tror jag får spara nästan hur mycket jag vill. Jag har 27 sem.dagar per år.
    Men man får max spara dem i fyra år, tror jag det är, för annars får man ut dem i pengar. Så jag hoppas verkligen vi hinner få vårt barn inom 4 år!Drömmer Annars blir jag galen!
  • Hjärtat längtar

När vi var på vårt första möte i januari, sa vår utredare innan vi skulle gå. Jag måste bara fråga:
    "Hur kommer det sig att ni vill adoptera när ni är så unga?"

• Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-03-01 20:45:19 följande:
    Hmm, lite konstig fråga, eller inte frågan i sig, men just de med "att ni är ju så unga", varför skulle inte unga vilja adoptera.
    Eh ja det tycker jag också var en konstig fråga. Att man jämt ska få höra att man är ung. Jag känner mig inte så ung.
    Varför skulle viljan till att adoptera ha med åldern att göra liksom?
    Vi började ju försöka få barn för 3 år sen... och då hade vi varit gifta nästan två år, jag hade studerat klart och det kändes läge för barn. 2 år senare fick vi reda på att vi inte kunde få barn på naturlig väg och därför ville vi adoptera!
  • Hjärtat längtar

Oj vad länge ni har försökt! Det måste varit en tuff tid.
    Nu känner jag mig tacksam över att vi "slapp" IVF-biten för då hade vi nog inte kommit så långt på adoptions-vägen som vi nu har gjort!

• Hjärtat längtar
    Jezziie skrev 2011-03-04 21:45:55 följande:
    Jo det är en väldigt lång o tuff tid med mycket besvikelse o gråt. men nu ser jag verkligen fram emot framtiden jo det kan jag tänka mig att du tycker, hade man vetat att det inte skulle funka så hade vi inte gått igenom det. När skulle ni börja eran utredning?
    jo det förstås...
    Enligt vår preliminära plan som vi fick av vår utredare så ska djupintervjuerna vara färdiga v.35 första veckan i sept.
    Och jag tror det är det första vi gör i hemutredningen, sen så ska hembesöket ske före v.41...
    Idoli skrev 2011-03-05 16:18:17 följande:
    Hm. Ingen som funderar på bulgarien?
    Jag blev lite intresserad efter att ha läst bfas nyhetsbrev om sn-listan.
    :)
    Jag har just läst nyhetsbrevet om Bulgarine nu. Det låter ju som att man kan få barn rätt fort därifrån om man inte ens behöver ha handlingarna i landet! Men vad tror du det kan vara för SN?
    Idoli skrev 2011-03-05 16:18:48 följande:
    Den där frågan fick vi med :(
    Jaså! Lustig fråga!
Svar på tråden Unga Adoptanter