Unga Adoptanter
"Hur kommer det sig att ni vill adoptera när ni är så unga?"
Kan vara lite allt möjligt vad jag har förstått... Hm. Allt ifrån större handikapp till väldigt små. Sen, som jag har förstått det, är barnen ofta överdiagnostiserade. Det verkar vara fallet i många länder.
Låter intressant för oss just nu. :)
Greengal:
Tyckte det var härligt att se datumet på tiden du skapade den här tråden, känns som att det var igår, men vad tiden går snabbt ändå! :)
mm just nu känns det som att vi är intresserade av väldigt många länder faktiskt...:)
Det är roligt att höra om andras, tankar drömmar och funderingar!
I hjärtat hade vi inget specifikt land, inte i början i alla fall.
Land som land tänkte vi... vi vill bara ha ett barn (nåja några "kriterier" gick vi efter. Barn upp till 36 mån samt väntetid).
Men så blir det ju som så att man läser på mer och mer om de länder som man eventuellt kan passa in på och i och med det har vissa länder under olika perioder hamnat närmare hjärtat... Colombia till exempel. :)
Nu försöker jag dock vidga mina vyer, jag är lite rädd för att låsa upp mig och engagera mig i ett land nu innan vi är i gång på riktigt. Det är ju så mycket som kan hända....
SA och Taiwan är inga länder som vi passar in på i nuläget. Annars hade de med största sannolikhet varit av intresse för oss också :)
Jodå, vi har hunnit med ett samtal idag och hon skulle skicka anmälningsblanketter. Sen blir det väl inte alldeles enkelt att få ett syskonmedgivande (fast det hade vi knappast trott heller) men det verkar ju bli utredning iaf så nu gäller det bara att allt går vägen. Behöver en skopa tålamod tror jag...
Vi fick hem vårt medgivande idag! :D
För adoption av ett barn eller ett syskonpar!!
Jag tror att det kommer att bli tjeckien eller slovakien! Men vi ska skicka in papper till BFA idag och sen avvaktar vi deras rekommendationer tror jag helt enkelt...:) Landet spelar oss ingen eller iaf liten roll!
Tack så mycket för grattulationerna :D
Vi är väldigt glada! Väntar med spänning på att bfa ska höra av sig... Ja tjeckien är nog mest i vårt huvud just nu...:)
Men Slovakien har eftersökt unga adoptanter samt dem med syskonmedgivande så det är också ett alternativ för oss.. Hmm.. snart är det kanske dags att börja berätta för dem på jobbet... Eller chefen i alla fall... Eller vad tror ni?
Väntar kanske tills papper är ivägskickade och så dock...:)
ja hemskt spännande :)
Nej vi har ett öppet medgivande bara :)
Hej hej!
Visst har man givetvis ett eget ansvar vid möte vid andra människor.
Dock så kan jag relatera till "Softish" känsla. Det går inte att förneka att man hamnar i positon där man känner sig underlägsen och maktlös vid kontakt med adoptionsbyråer. Så beroende. Och jag förstår frustrationen.
Jag säger inte att detta är fel - det är som det ska vara. De har i uppgift att se till barnets bästa och bara barnets bästa. De kan inte lova adoptivföräldrar någonting - eftersom det inte kan säga någonting säkert.
Men och men. Det är inte konstigt att man känner frustration, maktlöshet och sorg genom den här processen.
Och det är heller inte fel att hon skriver ut den frustrationen här - tycker i alla fall jag.
Det är nog ingen som i slutändan kommer att välja bort eller döma ut AC pågrund av hennes upplevelse. Bara bli mer förberedda på det som kan komma.
Och det tycker jag bara är positivt.