Inlägg från: Katten Janson |Visa alla inlägg
  • Katten Janson

Unga Adoptanter

Vi drömde om Etiopien men efter ett år kö i Sverige och det ända som hade skett var att vi hamnade längre ner på listan ändrade vi oss på ett par dagar när vi insåg att vi passade CSS. Jag som trodde jag skulle ha afrohår att reda ut men tji fick jag. Ja det var lite upp och ner i skallen i några dagar

• Katten Janson

Nej SA var vi slejf inne på. Barnen var lite äldre från SA jmf med vad de då var från Etiopien och sedan så tyckte/tycker jag att Etiopier är så vackra - ofta en skön mix av "europeiska" och "afrikanska" drag.

• Katten Janson

Va fel det blev ..... Nej SA var vi själv inte inne på.

• Katten Janson

Green Gal: Betyder det att CSS finns i era tankar?

• Katten Janson

Ja BV är verkligen snabba. Det "värsta" jag har varit med om var några kort som de tog i Taiwan den 23/12 på vår dotter. Vi hann få dem samma dag och de hade då gått i flera led.

• Katten Janson

Ja anv också appen o då kan jag inte skriva personliga brev.

• Katten Janson

Det tar uppemot 2 mån innan alla papper är fixade, översatta och skickade (alltid med rek) stämplade av Notaries publicus, UD och Taipeimission. Om jag har fattat det rätt får man göra mera själv när man adopterar via BV jmf med ex AC men då är avgiften lägre lite istället.

• Katten Janson

När ni får materialet som soc har skrivit skickade det till BV innan det går på beslut. Orsaken är att BV kan ha någon synpunkt på någon formulering som kan vara konstig för landet i fråga. Vi råkade ut för det så vi fick dra om allt i nämden igen, inget problem alls att göra det för utredarna men vi förlorade två månader på det hela.

• Katten Janson

Från det vi börja fixa papperen tog det 2 mån. Fixa till medgivandet var innan detta som även råkade ta 2 mån. Det kan vara lite "farligt" att fixa med papper i för godtid för vissa saker får inte vara för gamla för bl.a. domstolen och sedan kan saker ändra sig. Så mitt råd är att diskutera med BV om lämplig tidpunkt att börja fixa fram allt.

• Katten Janson

Mandrarinen; Ja att adoptera barn inom den ålder som ni redan har syskon i kan vara något som de kan ha åsikt om. Om det är utlänsk adoption kan landet/organisationen även ha åsikter om det. Vår organisation i Taiwan krävde att det var minst 2 år mellan barnen. Vi var för snabba in med papperen för vårt lilla syskon så de lade vår ansökan åt sidan till den äldsta var 2 år.

• Katten Janson

Följer denna tråd fast vi är klara med adoptionerna. Konstigt vad tiden kan göra....för nu efteråt så tycker man att allt var i ett rosa skimmer fast man vet intellektuellt att det var väldigt jobbigt. Kämpa på tjejer!!!

• Katten Janson

GreenGal Va roligt att ni är inne på BV och CSS nu. Jag kan verkligen rekommendera dem.

Svar på tråden Unga Adoptanter