Unga Adoptanter
52000 var Resebolaget... Vet inte om vi kommer under det men jag hoppas det innerligt! Det känns som att man börjar bli lite trött på att strö pengar omkring sig som man hade velat lägga på att vara hemma med barnen... :(
52000 var Resebolaget... Vet inte om vi kommer under det men jag hoppas det innerligt! Det känns som att man börjar bli lite trött på att strö pengar omkring sig som man hade velat lägga på att vara hemma med barnen... :(
Ok, tack! Men hur söker man priser där man är fler på vägen hem än dit? Eller är det ok att köpa extra säten som ingen sitter på på ditvägen?
Vi ska till Taipei, från Köpenhamn, tack! :)
Tack för era tips! Våra barn är 4 och 3 så det blir hela säten för dem bägge två, puh! :)
Ska kolla sidorna nu!
Men vilken var 17900? Finnairlänken funkade inte att klicka på och den andra sidans billigaste alt var via Kina och det bör vi undvika pga ngt pappersjux. Nästa pris var 39000 med Aeroflot... Då söker jag 2 vuxna och 2 barn (4 och 3 år).
Man kan mellanlanda, men Kina skulle undvikas, det är något med krångligare pappersarbete då. Tack för tipsen!
Tack, de ska kollas upp! :)
Nu är datum spikat och biljetter bokade, vi får hålla våra barn i vår famn den 19 juli!! :)
Pippi Långstrump: Tack för tipset!
MissMe83: Njae, blev väl kanske inte det bästa. 50000 totalt, endast flyg. Vi valde ombokningsbara biljetter med säker rutt (inte via Kina). Så det sved i plånboken, men det får vi lägga bakom oss! :)
Tack!!
Linte: Men herregud vad de skötte det osmidigt, det låter ju hur segt som helst. Är det socialsekreteraren som säger att de inte godkänner någon annan kommuns kurs? Det låter skumt, och det låter som att det kanske inte är dem som avgör det, men jag är inte säker. Vilket land hade ni tänkt er? För har ni tänkt er ett land med lång väntetid i Sverige så spelar er kommuns fumlande kanske mindre roll. Men har ni tänkt er ett land med kortare Sverige-tid så hade jag nog gått på dem igen.
Jag har för mig att det någonstans i någon bestämmelse står att utredningen ska göras "skyndsamt", det är kanske ett giltigt skäl? Jag tycker det är orättvist att kommunerna inte är konsekventa, där finns verkligen utrymme för förbättring..
Vi har nu varit hemma i 2.5 vecka och allt går bra! Barnen är 4 (alldeles snart 5) och 3.5. Yngsta har mycket trots i sig, antar att det är precis som det ska vara! ;)
Språket går framåt. Det är enstaka svenska ord som gäller, men vi förstår varandra helt ok, det blir en mix av sv och mandarin och kroppsspråk! Det är två mycket väl förberedda och väluppfostrade barn vi fått, de är underbara! :)
Det känns underbart men slitigt. Att gå från bara vi två och hunden till att bli en tvåbarnsfamilj tar på krafterna, det är helt galet och tydligen var det omöjligt att förbereda sig på den energi man måste lägga ner! Jag har nog inte riktigt fattat att de verkligen är våra barn. Vi har fått till rutinerna bra nu och vi övar på att låta dem sova själva i sitt gemensamma rum.
Barnen var otroligt väl förberedda och det har inte förekommit några skrik eller ångestattacker, något vi nästan räknat med. Men man vet ju inte, det kan ju komma senare.
Just nu njuter vi i mina föräldrars sommarstuga, barnen har myst ner sig i soffan innan den grillade kycklingen. Det är en härlig känsla och jag kan inte riktigt föreställa mig livet utan dem, det känns som att det varit vi så länge trots att det bara gått lite mer än tre veckor sedan vi sågs för första gången!
Tack ska ni ha!
Barnen verkar se oss som självklara föräldrar, de är väldigt starkt knutna till oss redan!
Vi förberedde inte så mycket innan vi visste åldrar på barnen, men sedan visste vi ju också att det skulle bli gott om tid till det mellan bb och rb. Jag frossade däremot i böcker om adoption, både för vuxna och för barn. Picture dictionaries är riktigt bra, böcker där det finns bilder som man kan peka på gällande rum i huset, kläder etc.