Inlägg från: Katten Janson |Visa alla inlägg
  • Katten Janson

Unga Adoptanter

Från Taiwan o CSS kommer det väldigt få syskon. Tror att de första kom till Sverige i fjol. (vet även att BV sökte en fam för en sysker skara om fyra där den äldsta var 4-5 år) Jag tror det skulle vara ren lyckträff om man får syskon. Många barnen har unga mammor som har blivit gravida så det är inte lika många syskon.

• Katten Janson

Man kan ta ut FL från den dagen man får barnet i sin vård. (Båda får vara FL ( under första året) men det är bara en som får ta ut från försäkringskassan i taget. ) När detta är varierar från land till land. Kolla vad dom gäller för respektive land. I övrigt är det semester komp som man måste trixa med.

• Katten Janson

Ja man får lika många dagar FL men det räknas från det man får barnet så man kan inte ta i förväg i samband med tidigare resa. Sedan får man anv dagarna längre dvs om barnet är ett när man får det så har man till nio att anv dem men om barnet är ex 4 så är 10 år (tror det är tio) den högsta åldern. De sk pappadagarna får man ta 5 st var.

I grund och botten är rullar detta på ganska bra som för andra men att få in dem i systemet har varit kronligt. Med dottern som kom i våras tog det 3 mån innan vi fick pengar. Men det är en helt annan historia ....

• Katten Janson

Ska förtydliga mig: man har rätt att bara FL på heltid under det första året utan att sin sk SGI (inkomst nivån hos FK) sänks. Dock har man bara rätt att ta ut föräldradagar ( dvs de som ger pengar) för samma dagar. Sedan har man de 10 sk "pappadagarna" då man har rätt att ta ut dagar båda två.

En period gjorde vi följande;
    1 Jag 5 dagar "pappadagar"
    Maken Ersättning från FK
    2 Jag Ersättning från FK
    Maken 5 dagar "pappadagar"
    3 Jag FL tar ej ut ersättning FK
    Maken Ersättning från FK
    4 som 3 men tvärtom.

Man har rätt att vara ledig som 3 o 4 men det kan bli tufft ekonomiskt eftersom inkomsten blir max en 80% tjänst.

Vi gjorde så här med första barnet och det var värt allt för anknytningen. Vid barn två så var vi föräldraledig för var sitt barn, vi hade sparat dagar för första barnet just med tanke på att vi skulle få ett syskon. Detta gjorde att vi i alla fall fick pengar från FK båda två.

Lite tydligare?

• Katten Janson

Gällande de tio dagarna så har jag hört både och så prata med FK om det.

GreenGal: svarar på ditt brev senare. Strul m nätet.

• Katten Janson

Ja se till så att ni saxar. Vi har vid något tillfälle gjort då att först han semester o jag FL och sedan tvärt om. Enligt lag har man rätt att ta ut tre FL perioder per år men våra jobb har låtit oss vara lediga fler gånger men det kan variera lite mellan jobb o jobb. Tänk bara på det. Bara man är ute i god tid så brukar det inte vara något problem.

• Katten Janson

Idoli: jag tycker att du ska ta en disk m jobbet. Har du tur så gör det ett undantag när de hör orsaken.

• Katten Janson

Tänk på att SN (särskilda behov) barn i vissa länder är helt friska barn Mrn som är lite äldre och därför har särskild behov.

• Katten Janson

Idoli: Jag kan tyvärr ingen gräns. Tror att def av SN barn pga ålder varierar mellan länderna men jag är inte säker.

• Katten Janson

Jag har precis insett att barnen har kvar sina Taiwanesiska medborgarskap. Roligt tycker jag men lite oväntat eftersom på något sätt antog att de skulle ha tappat dem.

Svar på tråden Unga Adoptanter