Inlägg från: fabbemam |Visa alla inlägg
  • fabbemam

Unga Adoptanter

leia83 skrev 2011-05-31 09:45:20 följande:
    Vi blev klara med vår försäldra utbildning igår. Känns jätte skoj att ha ett steg avklarat.... bara massor to go!!
    Ringde familjerätten idag och fick veta att jag skulle skicka in en blankett och sedan får vi stå i kö till medgivande utreding i 5 månader!!! Känns jätte länge. Vi bor i malmö så det är ju lite oturligt.
    När utredningen startat, vad ska vi tänka på? hur många möten är det? I vilken period gör man hälsoundersökningen osv.
    Vi är rätt unga både jag och min man, jag 28 han 32 så vi har åldern på vår sida i alla fall. Är det så att dom brukar placera yngre barn hos yngre föräldrar? 
    Grattis till det första avklarade steget på vägen mot ert barn!
    Kanske känns lite lättare om jag berättar att vi fick stå i kö i 2 år för att få göra utredningen !
    Fabbemam
  • fabbemam

Har för mig att jag var med i denna tråd för länge sedan, och vet inte var jag i så fall var i processen när jag skrev, men är inte helt säker, har inte tid att leta...
    NE liten uppdatering i alla fall:  Vi fick medgivande i sept. -10 och BB 3 veckor senare. Nu hemma med vår son sedan ett år, han kommer från Kina och var 2½ när vi fick honom. När AC hittade honom på Kinas 72- timmarslista så var han precis fyllda 2 år.

leia83 skrev 2012-03-18 10:08:36 följande:
    Vi är färdiga med vår utredning. Ska upp i nämnden i slutet av mars vi kommer bli godkända. Sedan skickas ansökan till Taiwan.enda problemet är att jag är 29 och man måste vara 30 för att stå i kö i taiwan. Men bfa skulle skicka en förfrågan dit så får vi se.

Det enda som stör mig är att vår utredare envisas med att skriva in min krisreaktioni vår utredning. Det var 6 år sedan nu men hon säger att hon måste nämna det. Men hon kommer skriva att hon berömmer att det inte påverkar min förmåga att vara en god förälder. Hur kommer det påverka tror ni? Kan vi få svårt att få ett barn?
    Det som ska stå i utredningen är ju det som är relevant för ert föräldraskap så hon talar ju emot sig själv! Om ni vet att det är till Taiwan ni vill och BFA är medvetna om det så ring o kolla vad de tror om det hon skrivit ni INNAN det går upp i nämnden. Kanske kan du be BFA att ringa utredaren och förklara att det blir svårigheter för er (om de tror det) i fall hon skriver som hon gör. Du kan också ringa MIA och fråga hur de ser på saken efter som hon ju talar emot sig själv, skillnad hade varit om hon trodde att det påverkade ditt moderskap men nu skriver hon ju själv att det inte gör det...
  • fabbemam
    leia83 skrev 2012-03-18 10:58:22 följande:
    Jag har också funderat på det. Förstår inte varför hon ens ska nämna det om hon inte tycker det påverkar.
    Tror du det kan försvåra för oss i taiwan? Kommer bli tilldelade ett barn ändå?
    Känns som det är kört nu!
    I nämnden kommer vi bli godkända enligt henne
    Jag har ingen aning ang. Taiwan, det vet BFA allra bäst, ring o fråga istället för att oroa dig. JAg skulle inte tro att de låter er skicka ansökan till Taiwan om det är tveksamt att ni blir godkända.

Tänker på detta med krisreaktion.... Jag vet inte men om det inte går att få henne att ta bort det kanske du kan få henne att skriva på vilket vis det stärkt dig och vilken nytta du har av att veta hur du reagerar och hur du tar dig ur en krisreaktion om du skulle råka ut för en kris när du blivit förälder. MEN om jag var du skulle jag göra ALLT jag kunde för att få bort det ur texten INNAN det går till nämnden. Ring MIA och BFA och berätta din oro och problem, BETONA att hon själv skriver att det INTE kommer att påverka din förmåga att ta hand om ditt barn.

Lycka till!
  • fabbemam
    Hjärtat längtar skrev 2012-03-18 22:47:31 följande:
    Grattis till er son fabbemam! 
    Jag fattar bara inte hur ni kunde få BB bara 3 veckor efter medgivandet! Eller var det så att ni fick BB innan ni hade skickat ansökan?
    Både ja och nej, vi fick vårt medgivande strax efter att man tagit bort kravet att ha sin huvudansökan i Kina för att få ansköka om vissa barn så kallade SpecialFocus  barn. Det handlade då om barn som de trodde att de skulle få svårare att hitta familj till. Nu har jag hört att MÅNGA barn "klassas" som Special Focus men då var det bara enstaka barn och de som funnits med länge på listan utan att få familj.

Vi gjorde först i ordning den "digitala" ansökan som organisationen måste ha för att kunna matcha oss med ett barn när den var inne började vi med den "stora pappersansökan" som man måste skicka in för att få ett sk. Logg In Datum och även kunna matchas med de barn som kräver det. Vi han inte skicka in stora ansökan innan vi fick BB så vi fick skicka in den i efterhand men den digitala var klar, det var inte ett barn som organisationen sökte föräldrar till.
  • fabbemam
    leia83 skrev 2012-03-26 09:07:11 följande:
    Vi har pratar en del i och vi har äntligen bestämt oss. Det blir Ryssland
    Va spännande! Vad händer med utredningen, har hon ändrat sig och tagit bort den icke relevanta informationen?
  • fabbemam

GRATTIS TILL ER SON (igen)Hjärtat längtar! Tom Mon, hoppas att ni snart får åka!

• fabbemam
    TomMon skrev 2012-06-14 18:14:42 följande:
    Shit! Preliminärt RB idag, vi reser ca i mitten av juli!! :)
    Wow, håller tummarna för att det blir då ni åker!
  • fabbemam
    TomMon skrev 2012-06-15 06:08:01 följande:
    Tack! Nu gäller det bara att hitta prisvärda biljetter, igår hittade resebyrån flyg för 52000, helt galet...
    Prova med resebloaget i Halmstad, om ni får välja själva, de är helt underbara och har en otrolig service och erfarenhet av adoptionsresor. Berätta att det gäller en adoptionsres så får ni rätt person att prata med även om alla kan så har de en som oftast hjälper till men jag har glömt hennes namn. 52000 låter ju helt overkligt för det är väl i Taiwan inte på månen barnen finns?!?
  • fabbemam
    TomMon skrev 2012-06-15 16:58:45 följande:
    52000 var Resebolaget... Vet inte om vi kommer under det men jag hoppas det innerligt! Det känns som att man börjar bli lite trött på att strö pengar omkring sig som man hade velat lägga på att vara hemma med barnen... :(
    OJ! Jag kommer inte ihåg fast jag tror du berättat hur gamla barnen är men alla barn över 2 år måste ha eget säte och kostar då om jag inte minns fel ca 80% av vuxenbiljetten men 52 000 låter ju galet dyrt!

Jag vet inte hur stor risk det är att något strular till sig i just Taiwan men om risk för strul av något slag finns så är det nog i den stunden tillräckligt med saker att tänka på ändå så att det är skönt med ombokningsbara biljetter och att ha en resebyrå som fixar allt, kanske är det då värt mellanskillnaden....

Har ni provat att gå in till en resebyrå där ni bor o hört vad de har för förslag? Kom på att Halmstad bokade preliminärt åt oss och sedan spikade de bokningen när vi fått klart besked om när vi fick åka. Om de kan gör a så åt er så kan ni ju kolla runt under tiden och sedan säga till dem att ni hittat ett billigare alternativ som ni kommer att välja...

Vad beräknade adoptionsorganisationen att resan skulle kosta i deras kalkyl?
  • fabbemam

Ring utredsrens chef och berätta samma sak som för oss. Detta är inte en anledning till att bråka men en anledning till att visa hur jätte angelägna ni är att få bli föräldrar till ett adopterat barn. Ni har ju gjort allt enligt instruktion, det är utredaren som har gjort fel, så klart ska ni hävda er rätt att bli juste behandlade! Att vilja komma igång med utredningen snabbt är INTE att själ till avslag om medgivande. Kan de kanske göra en plats åt er på kursen, ett par mer eller mindre kanske inte har någon betydelse...

Svar på tråden Unga Adoptanter