Inlägg från: leia83 |Visa alla inlägg
  • leia83

Unga Adoptanter

Vi blev klara med vår försäldra utbildning igår. Känns jätte skoj att ha ett steg avklarat.... bara massor to go!!
    Ringde familjerätten idag och fick veta att jag skulle skicka in en blankett och sedan får vi stå i kö till medgivande utreding i 5 månader!!! Känns jätte länge. Vi bor i malmö så det är ju lite oturligt.
    När utredningen startat, vad ska vi tänka på? hur många möten är det? I vilken period gör man hälsoundersökningen osv.
    Vi är rätt unga både jag och min man, jag 28 han 32 så vi har åldern på vår sida i alla fall. Är det så att dom brukar placera yngre barn hos yngre föräldrar? 

• leia83

Tack för alla svar. 
    Jag har äntligen börjat kunna känna glädje över detta. Det känns underbart
    Tidigare har det bara varit sorg kopplat till alla tankar om barn. Nu vill jag bara komma igång, komma iväg och hämta vårt barn. Tror faktiskt att föräldra utbildningen varit stor nytta i dom här känslorna jag har fått nu.  Men vist är där ett sting av smärta i tanken att jag aldrig får vara gravid. 
    Har äntligen börjat kunna skriva om det utan att må dåligt, tvärt om så mår jag bra av att skriva om det och känner glädje när jag gör det
    Jag hoppas att få vara aktiv i denna tråden hela vägen och få ta del av era erfarenheter.
    Berätta lite om er själv hur långt har ni kommit? Har ni en blogg om det man kan få titta in på?

Här är min alldeles nystartade
    langtantilldig.wordpress.com/

• leia83

Grattis greengal.
    Här står det still. 6 månader till utredning :(

• leia83

Kursen är färdig och det är riktigt skönt :)
    Oj varför har du fått vänta så länge?

• leia83

Vi är färdiga med vår utredning. Ska upp i nämnden i slutet av mars vi kommer bli godkända. Sedan skickas ansökan till Taiwan.enda problemet är att jag är 29 och man måste vara 30 för att stå i kö i taiwan. Men bfa skulle skicka en förfrågan dit så får vi se.

Det enda som stör mig är att vår utredare envisas med att skriva in min krisreaktioni vår utredning. Det var 6 år sedan nu men hon säger att hon måste nämna det. Men hon kommer skriva att hon berömmer att det inte påverkar min förmåga att vara en god förälder. Hur kommer det påverka tror ni? Kan vi få svårt att få ett barn?

• leia83

Jag har också funderat på det. Förstår inte varför hon ens ska nämna det om hon inte tycker det påverkar.
    Tror du det kan försvåra för oss i taiwan? Kommer bli tilldelade ett barn ändå?
    Känns som det är kört nu!
    I nämnden kommer vi bli godkända enligt henne

• leia83

Hjärtat längtar: jag fyller 29 i juni. BFA kommer skicka en förfrågan till Taiwan när dom fått vårt medgivande. Sen får vi hålla tummarna.
    Men ni blev godkända vid 25? I Taiwan? Det är ju toppen!!

• leia83

Hjärtat längtar: har pratat med bfa igen. Dom sa att vi kommer vara tvungna att vänta till jag blir 30. Dom har tydligen blivit hårdare.
    Så vi får välja mellan Slovakien och Ryssland i stället. Det lutar mot Ryssland i nuläget.

• leia83

Vi har pratar en del i och vi har äntligen bestämt oss. Det blir Ryssland

• leia83

Nä den ikke relevanta infon står kvar men hon har minskat det kraftigt.
    Jo det känns lite jobbigt att behöva åka tre ggr och att inte få ta med sig sitt barn direkt. Men det är svårt att hitta ett land som passar på allt. Taiwan har tex 8 månader mellan bb och resebesked. Så det finns för och nackdelar med allt.
    Nu i april slår nämnden fast sitt beslut för oss, sedan är det snart dax

• leia83

Ekke: välkommen, här har du en 83a

• leia83

Inget jag hört något om. I värsta fall får man ta ett annat land, BFA har inte nämnt något om det

• leia83

Vad tyst det är i tråden. Vad händer för alla? Några framsteg?

• leia83

rätt dött här också. Vår utredning går upp i nämnden d 18 april. Sedan blir det väntan igen. Vi vill bara ha iväg papperna nu till BFA och till ryssland.
    Är det någon som vet om man måste komplettera något till ryssland? Vill dom ha fler handlingar än dom som finns i utredningen?

• leia83

Nu kom samtalet! Vi är godkända av nämnden!!!! TJOHO!!!

• leia83

Har pratat med bfa idag. Vi har skickat vårt medgivande till dom och dom meddelade oss att vi är en av de 5 familjer som dom startar upp nästa vecka för Ryssland!!! Aaaaah!!! Jösses!!! Tjohoiooo!!!

• leia83
    Hjärtat längtar skrev 2012-04-28 00:32:24 följande:
    I dag fick vi Barnbesked! Vår son är 2,5 månad och befinner sig i Taiwan! 
    Det känns helt overkligt att detta har hänt oss! Vi är obeskrivligt lyckliga! Skrattande 
    Men gud vad underbart. Grattis, jag blir helt tårögd för er skull. Vilken fantastisk nyhet!!!Hjärta
  • leia83

Hjärtat längtar: jag blir så rörd av att läsa om ert underbara besked. Hur kommer det sig att man måste vänta så länge på att hämta? Det måste ju vara jätte jobbigt.

Svar på tråden Unga Adoptanter