• dunna

Unga Adoptanter

Hej tjejer!
    Vad kul att läsa era funderingar. jag känner mig på liknande ställe. Själv är jag 28 men min man är över 30, hoppas det går bra ;)
    Vi har gjort en rad ICSI e.s. min mans spermie är inte så bra, själv har jag PCOS.
    Jag måste säga att jag tycker det är ganska ansvarslöst av era läkare,
    Liliuokalani (det tog evigheter att stava detta du) och greengal, att låta er ta många doser pergotime innan ett enkelt spermieprov! Det var det första vår läkare gjorde så jag slapp allt pergotime.
    Vi har inte gett upp helt och hållit på behandlingar och tänker göra 2 till nu i höst 8tjah, drömmen är ju att en till räcker så klart...) men sen blir det adoption. Vi har ställt oss i kö hos BFA och tänkter gå föräldrakurs så fort vi kan (har dock inte sökt upp när den nästa går). Vi är helt inne på Kenya, varför har ingen av er nämt det? Jag tycker det är superspännande att få bo i landet ett tag och det är kort väntetid och möjlighet att få unga barn. Jag minns ingen åldersgräns, i alla fall är jag tillräckligt gammal.
    Lycka till alla
    dunna

ps: nu minns jag inte vem det var men nån skrev att hon var inte säker att det skule gå med spermiedonation e.s. hon inte var 100% själv. Vid insemination kan dem styra cykeln väldigt bra så även om du är oregelbundig så borde det gå om äggledarna är öppna. Annars går det också alldeles utmärkt med provrörsbefrukting med spermiedonation.
  • dunna

Hej lilio ;)
    jag är helt säker att det blir inga problem med fler pergotimer kurer, annars borde det ju gå bra med typ Gonal-F stimulerng också. jag är ganska säker att det är i alla fall inget att bekymmra sig över. jag håller tummarna för dig :)
    Jag har gjort några ICIS (dvs IVF med microinsemination). 2 äggplock i Sverige, 1 embryotransfer, och 1 äggplock og 3 embryotransfer på Island. Jag har kvar 2 landstingbetalda ICIS i Sverige. Jag tänker använda den ena nu i augusti. OM (och bara OM) den inte går gör jag ett försök till. Sen är det adoption som gäller för mig. Jag tycker det är urtråkig att hålla på med alla dessa hormonbehandlingar utan nåt garanti om barn i slutändan men jag känner fortfarande inte att jag är nöjd med beslutet att adoptera. Trots detta så fantaserar jag ofta om att bo i Kenya :)

• dunna

jag och min man har de senaste veckorna dykt ner i många olika bloggar från människor som adopterar från Kenya. Jätteroligt :)
    Vi tycker båda det är superspännande.
    Vi ska dock göra två IVF till nu i höst. Just precis nu känns det som vi vill bara ha det överstökat så vi kan åka till Kenya för att adoptera!
    Det har varit så roligt och intressant och positivt att läsa dessa bloggar att jag kan knappas minnas varför jag var skeptisk till att adoptera från början.
    Vi ska gå föräldrakurs i Eslöv i november. Nån annan som ska göra det?

• dunna

Jag förstår dig med gravidmagerna. Försöker för det mesta att ignorera dom.
    Men nu har jag också börjat se familjer med adopterade barn öcer allt! Så fort jag ser någorlunda osvenskt barn (utseendemässigt) börjar jag spana och spekulera! Känner för att gå till föräldrarna och fråga om allt. Har dock som tur är inte gjort det än :p

• dunna
    Hjärtat längtar skrev 2010-08-17 20:18:32 följande:
    idag har jag varit på biblioteket och lånat 4 böcker om adoption:
    Nyfått barn,
    Blod är tjockare än vatten,  
    adopterad. Lämnad. Vald. Och sen?
    Adoptivbarn växer upp

Det ska bli intressant!Glad 
    Jag har läst en bit av adopterad. Lämnad. Vald. och sen?
    Jag tyckte den var väldigt... tjah, vad ska man säga int det minsta rolig, väldigt negativ. Rekomenderar att du börjar läsa nån av de andra böckerna ;)
  • dunna
    Katten Janson skrev 2010-08-18 17:27:59 följande:
    Jag har adop två barn o jag kan inte fatta varför det ska finnas så mycket neg litteratur. De kompisar som har fått bio barn de har inte hört något neg som kan hända (inte sunt) för grav ska man inte oroa. Men de som ska adop ska tåla hur mycket som helst.

Kom ihåg första träffen med vår BVC sköterska. Hon frågade hur det var med mig/oss och jag blev helt paff för det hade jag inte varit med om under de år som adop hade pågått. Det hade bara varit kommer ni att fixa detta, vet ni vad ni ger er in på osv. Tänk om man skulle säga så till en som är gravid - vilket ramaskri det hade blivit.
    vad bra att höra! Jag är så trött av negativ litteratur. Framför allt negativ litteratur som bara säger hur allt är eländigt men det finns inga bra råd.
    Sen blir jag iofs också trött på slskenshistorier om vad allt är underbart ;) Nånstans där emellan vore bra ;)
  • dunna
    Hjärtat längtar skrev 2010-08-18 22:17:51 följande:
    Tack Dunna, för det tipset. Jag ska definitivt läsa den sist av alla om jag ens hinner. 
    Jag läste halva boken av "nyfått barn" igår.  (Den är bara 90 sidor)
    Jag tycker den är jättebra. Kanske mest också för att paret har vart i exakt samma sits som vi. Inga spermier funna. På måndag ska vi till RMC. Kanske får vi lov att göra biopsi, men efter att ha läst i den boken känner jag bara mer och mer att nej, jag vill inte gå igenom det. Jag vill adoptera! 
    kanske vi träffas på måndag då greengal ;)
    Jag hoppas jag ska göra äggplock då.
    Jag kan bara säga att de ca 3 år jag har hållit på med behandlignar har inte varit nåt vidare roliga. Under sommaren har jag börjat "acceptera" tanken om adoption mer och mer. Nån gång i juli var jag t.o.m. redo att skippa denna behandling. Nu börjar jag dock bli mer negativ til adoption igen... det går upp och ner för mig helt enkelt...
    Lycka till på måndag!
  • dunna
    Namaste72 skrev 2010-08-19 09:41:46 följande:
    Då ska du läsa Blod är tjockare än vatten av Trotzig.

Varken solsken eller regn.
    tack!
    Den ska jag försöka få tag på :)
  • dunna
    Hjärtat längtar skrev 2010-08-19 13:16:26 följande:
    Dunna! Ja vem vet vi kanske ses där i väntrummet...
    Lycka till med ditt äggplock. Hur många behandlingar har ni gjort?

Hanya: Nästa bok jag ska läsa är blod är tjockare än vatten. Tyckte du den var bra?
    Tack :)
    Vet aldrig riktigt hur jag ska svara på det... har varit på två äggplock på RMC men bara en ET. Sen har jag varit på ett äggplock på Island, ett ET och två FET. Tycker faktiskt det börjar räcka ;)
  • dunna
    Hjärtat längtar skrev 2010-08-19 23:34:11 följande:
    Jaha okej, nej det låter ju inte alltför kul... börjar ni tycka att det är dags att ge upp snart?
    Vi har en "gratis" behandlign kvar 8förutom denna) e.s. den första blev inget och vi har gjort en på Island. Vi hade planerat att använda alla gratisbehandlingarna innan det blir adoption men jag är inte helt 100 på att vi gör det, kanske blir et direkt adoption om denna behandling funkar inte.
    Tror nog knappas vi träffas på måndag, jag ska vara på RMC kl 7:00 (!?!) på måndag.
  • dunna
    Tiago skrev 2010-09-23 07:06:08 följande:
    Nu kommmer lilla jobbiga jag igen och vill blåsa liv i den här trådenFlört. Förstå hur bra vi skulle kunna ha det här, dela alla glädjeämenen och sorger på vår gemensamma väg mot adoption!

Vi börjar vår föräldrautbildning på lördag. Tror inte riktigt min man har insett att det krävs att man pratar och så... öppet om infertilitet, barnlängtan osv. Men eftersom jag är en allvetande kvinna är jag övertygad om att det kommer göra honom gott och mer motivierad till adoption!

Kram på er allihop!
    Bra tiago!
    Jag har börjat vänta på att börja föräldrautbildningen, det blir inte förr än i november. Innan dess ska vi nog också göra vår allra sista behandling någonsin!
    Hos oss tro jag det blir jag som kommer att ha svårt med att diskutera. Eller jag vet att jag kommer att ha det ganska svårt... men jag hoppas den kommer att ge en hel del så jag kommer att ha lättare med att diskutera med andra.
    Hur går det för ni andra?
Svar på tråden Unga Adoptanter