• Ababvakt

Min 12 åriga dotter vill inte veta av mig

Jag behöver verkligen lite experthjälp så det är bra om ni kan hjälpa till me nåt.

Har en dotter som fyller 13 år detta år.
    Sedan två år tillbaka har hon inte velat träffa mig alls, ingen kontakt överhuvudtaget.

Jag har skickat kort, paket, sms, mail, meddelande via facebook, har flera gånger åkt till hennes mamma för att träffa henne, stämt träff på familjerätten (soc) men jag får totalt kalla handen.

Inget funkar, hon blockerar mig på facebook, säger till mamma att hon inte läser sin mail, gråter hysteriskt på familjerätten så mamman tar hem henne innan jag får komma in.. och så håller det på. SMS svarar hon inte på - utan hon säger till sin mamma och så svarar mamman mig.

Mamman till henne låter vår dotter göra som hon vill när det gäller "pappa" så jag får inte tillbaka ett livstecken från henne.

Jag undrar vad jag har gjort för att förtjäna detta!?

Mamman och jag har varit separerade i ca 7 år och hon träffade en ny man rätt fort och flyttade mot min vilja 6 mil bort (till nya mannens hem å barn) och satte vår dotter mot min vilja i en skola där (6 års). Efter ett tingsrättsbeslut fick jag umgänge men det var stora krav på mig, jag hämtade och lämnade och körde 6 mil dit, 6 mil tillbaka till jobbet flera dar i veckan bara för att få träffa min dotter - detta gjorde jag i 3-4 år tills dottern inte längre orkade med resorna på mornar sa Mamman. Sedan minskade umgänget mer och mer tills hon inte kom alls.

Jag har en ny Sambo och nya barn sedan 4 år tillbaka.

Jag vet inte varför dottern gör såhär, har verkligen försökt allt. Blir ledsen och arg när jag t.ex. skickar ett påskägg via posten och inte hör ett pip därifrån - varken från mamman eller min dotter. Mina nya barn vet att man tackar och dom gör det också trots att dom är små men tydligen har jag gjort något så hemst så att ja inte är värd ens ett tack.

Vad ska man göra som pappa, jag saknar min dotter och vill ha någon kontakt.

Tips?
    Vad kan jag göra juridiskt för att få igång nåt? Bra/dåligt sätt?

• Svar på tråden Min 12 åriga dotter vill inte veta av mig
  • sirisdotter

Vilken mysig pappa, som har ordnat ett rum åt sitt umgängesbarn!

• Ababvakt
    sirisdotter skrev 2010-04-04 00:57:58 följande:
    Vilken mysig pappa, som har ordnat ett rum åt sitt umgängesbarn!
    Vet inte om det där var ironi?
    Tycker alla mina barn ska ha ett rum, frågan är bara om dom inte kommer och använder det - då kanske man måste se realistiskt och använda det till annat.

Börjar hon komma igen så fixar man ett rum, lite reglar, gips och färg och en helg :)
  • vittra
    Bimsan skrev 2010-04-04 11:37:06 följande:
    vittra: Och jag tycker att du är galet aningslös och naiv om hurdana pappor det finns ute i världen och i Sverige, men det bekräftar bara min övriga bild av dig så jag lämnar det här. Fritzl var säkert en mysfarbror också eller?
    Va?! Så genom att jag tolkar situationen på ett visst sätt så är jag helt plötligt insiktlös om vilka svin det finns ute i samhället?! Du, snacka om att tolka det hela waaaay to far! Kan nog säga såhär, har fått mer än tillräckligt av dosen kring psykopater och svin även bland pappor! Du har liksom inte ens en blekaste aning om vad jag upplevt i mitt liv! Däremot så har jag åtminstone tillräckligt mycket insikt om mig själv och min omgivning att jag inte snöar in mig totalt i min egen sörja vilket du uppenbart verkar ha gjort! Kan du inte ens se på pappor utan att tolka dem som fruktansvärda människor så är det nog snarast du som är galet aningslös och inte jag!
  • Pepparkaksdeg
    vittra skrev 2010-04-04 13:07:36 följande:
    Va?! Så genom att jag tolkar situationen på ett visst sätt så är jag helt plötligt insiktlös om vilka svin det finns ute i samhället?! Du, snacka om att tolka det hela waaaay to far! Kan nog säga såhär, har fått mer än tillräckligt av dosen kring psykopater och svin även bland pappor! Du har liksom inte ens en blekaste aning om vad jag upplevt i mitt liv! Däremot så har jag åtminstone tillräckligt mycket insikt om mig själv och min omgivning att jag inte snöar in mig totalt i min egen sörja vilket du uppenbart verkar ha gjort! Kan du inte ens se på pappor utan att tolka dem som fruktansvärda människor så är det nog snarast du som är galet aningslös och inte jag!
    Fast du är ju lika extrem du,fast tvärtom!
    Hon utgår från att pappan är ett svin och du utgår från att mamman är det.Ungefär.
  • HW06

Finns det ingen möjlighet att ni kan gå på familjerådgivning. Du, dottern och hennes mamma? Där kan det komma fram mycket känslor, svar och funderingar.

♥ Wilona 080213 ♥ Bebis BF 100510 ♥
  • vittra
    Pepparkaksdeg skrev 2010-04-04 14:01:59 följande:
    Fast du är ju lika extrem du,fast tvärtom! Hon utgår från att pappan är ett svin och du utgår från att mamman är det.Ungefär.
    Nej om du läser alla inläggen så kan du gott se att jag försökt skapa flertalet infallsvinklar och inte bara att mamman är en bitch, även om det givetvis förekommer så är det absolut inte garanterat att det är så just i detta fall! Och det har jag verkligen inte påstått någonstans!
  • vittra

Förövrigt är det en enorm skillnad att gå till attack och anklaga farsan för att ha skrämt livet ur sitt barn (då inte en enda punkt i TS ens antyder att pappan skulle vara ett svin, odräglig eller på något sätt fruktansvärd som förälder eftersom han faktiskt bryr sig och skriver här och är rådvill) och att säga att det mycket väl kan vara mamman som påverkat detta till att ske!

Kan man inte ens se den skillnaden bör man kanske inte alls ge sig in i en diskussion på ett forum...

• Ababvakt

Ni får gärna starta en egen tråd om vem som skriver inlägg rätt eller fel, ok!

I min dotterns fall är nog varken pappan svin eller mamman bitch.

Faktum är att dottern mår dåligt och reagerar med ilska och utfrysning
    av sin Pappa utan att kunna tala om varför.

Träffas på familjerätten har vi försökt, vi har även varit där utan henne
    och pratat hur vi kan försöka lösa det som föräldrar men de har inga råd
    utom att jag inte ska pressa dottern till något men ändå hela tiden visa
    att jag finns å tänker på henne.

Detta har jag som sagt nu gjort i över 2år med jämna mellanrum var å varannan vecka i snitt på något sätt. Via mamman hälsat saker eller skickat nåt mess å sånt.

Mamman tänker inte göra något som min dotter inte vill. Och tydligen är "träffa pappa" det enda hon inte vill göra. Allt annat "vill" hon göra som att plocka upp sin tvätt, hjälpa till hemma etc - har lite svårt att tro detta men det är säkert så hos
    mamma. När dottern va hos mig blev hon sur/ledsen så fort jag ropade upp till henne och frågade om hon ville komma å duka.

Jag vill gärna höra andra föräldrar i samma sits - ska man låta barnet vara och hoppas att en dag hon kommer ihåg att pappa gjorde allt (tvivlar på att min dotter någonsin kommer se det så men iaf..)

• sirisdotter
    Ababvakt skrev 2010-04-04 11:33:29 följande:
    Vet inte om det där var ironi?Tycker alla mina barn ska ha ett rum, frågan är bara om dom inte kommer och använder det - då kanske man måste se realistiskt och använda det till annat.Börjar hon komma igen så fixar man ett rum, lite reglar, gips och färg och en helg :)
    Inte alls.  Min dotter hade en madrass under sin pappas(uf)  och  div. damers (en i taget)  dubbelsäng.

Från tonåren fick hon sova i vardagsrummets bäddsoffa.  De vuxna satt kvar och tittade på tv-filmer när hon skulle sova.  Pappan lade begagnat snus på soffbordet framför "hennes säng".  Dottern hade svårt för snuslukten och tv-ljudet, kanske också tända lampor.

Förstår att det är trist att ha ett rum vikt för någon som inte kommit dit på två år(?).
  • Ababvakt
    sirisdotter skrev 2010-04-04 16:30:37 följande:
    Inte alls.  Min dotter hade en madrass under sin pappas(uf)  och  div. damers (en i taget)  dubbelsäng.Från tonåren fick hon sova i vardagsrummets bäddsoffa.  De vuxna satt kvar och tittade på tv-filmer när hon skulle sova.  Pappan lade begagnat snus på soffbordet framför "hennes säng".  Dottern hade svårt för snuslukten och tv-ljudet, kanske också tända lampor.Förstår att det är trist att ha ett rum vikt för någon som inte kommit dit på två år(?).
    Du det där lät inte nå vidare för tjejen..

Min sambo och jag har två nya gemensamma barn som delar rum och nu är den minsta såpass stor att h*n skulle vilja ha ett kryp in. Min sambo låter mig bestämma om vi ska möblera om i min dotters rum - "tänk efter och gör det som känns bäst" sa hon..

Jag vet inte - kommer bli skit hur man än gör känns det som :)

Lutar åt att försöka fråga dottern va hon vill och förklara att hon har ett nyrenoverat ljust gästrum (som hon redan tidigare paxat lite när vi flytade in) att använda när/om hon vill komma hit en dag... vad tror ni om det?
  • NoomiPernilla

Hej, Ser att detta är en gammal tråd men undrar hur det gick för dig/er?
    Jag är nämligen i en liknande situation med min dotter också 12 år.
    Vi har gått från att vara väldigt nära till att hon inte vill vara med mig utan bara med sin pappa.
    Vet att han pratat illa om mig han har inte heller pratat med mig när vår dotter varit ledsen utan bara med henne och sagt saker som att "ja mamma kan vara jobbig"
    Vilket jag gissar sakta skapat en otrygg miljö för henne hos mig.
    Vi har också olika bild på barnuppfostran, jag mer sträng och vill ha krav medans han har en mer förstående syn utan krav.
    Det är en fruktansvärd situation

Svar på tråden Min 12 åriga dotter vill inte veta av mig