Inlägg från: Missvampiria |Visa alla inlägg
  • Missvampiria

Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.

Oj oj oj vad dom är framåt era små! Tim lärde sig för några veckor sen att rulla över på mage, men han kan inte rulla tillbaka själv, så jag får springa stup i kvarten och vända på honom när han blir förbannad 
    Sittandet blir stadigare för varje dag nu!
    Han har inte börjat ta sig framåt än och jag ser verkligen inga tecken på att han kommer börja ställa sig upp snart. Men men det kommer allt i sinom tid

Annars tycker Tim att det är rätt jobbigt med värmen. Han har jättesvårt att sova på dagarna, men han sover hela nätterna iallafall som tur är. Från ca 18-19 till 5,30.

Bada har vi hunnit med några gånger i den underbara sommarvärmen. MYCKET uppskattat från Tim, han älskar vattnet lika mycket som sin bror Hjärta

Kul att höra att ni börjar fundera på syskon nu. Här blir det nog inga mer barn tror jag. Inte ett till ivf-barn iallafall... Vi får väl se om framtiden vill ge oss en liten på naturlig väg annars är jag oerhört tacksam för mina två mirakel!

• Missvampiria

Busunge Hjärta

~Neo 16/1-07 och Tim 4/1-10~
  • Missvampiria

Dom är så söta alla våra små!

• Missvampiria
    Lumix skrev 2010-07-06 23:33:52 följande:

Vi är ju på väg till Sverige snart och jag sitter och funderar på vad saker och ting kostar där........ Tex. vad kostar blöjorna i styckpris, vilket märke är det.......
    Vad kostar en burk med mat (storlek på burken i gram) och vad kostar en "kartong" med gröt. Vart handlar ni det någonstans är ju förstås bra att veta......
    Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att ta med mig en del av det härifrån eftersom jag misstänker att det är ganska så mycket dyrare i Sverige med all skatt och så. Men visar det sig att det inte är det så är det ju bara dumt och skrymmande att fylla resväskan med en massa sånt.

Tack på förhand Glad

En matburk på 200 g kostar ca 8-10 kr på ica.
    Ett paket gröt (16-24 portioner) kostar 35-40 kr på ica.
    Jag köper blöjor på Lidl (märket Toujours), dom kostar 75 kr för 56 stycken. Tycker dom är kanonbra! Annars har du ju pampers och libero som du kan köpa på typ ica och konsum. Dom lägger väl på ca 120 kr/paket och innehåller väl typ 60 blöjor kan jag tro.

Har ingen aning om priserna i Usa så jag vet inte om det är billigare där. Välkomna hem förresten, hoppas ni får en bra sommar i sverige!
  • Missvampiria

Nallebjörnis! Så söt hon är!

Här är ett kort på Tim när vi var och badade igår. Han trivs lika bra i vattnet som sin storebror
  • Missvampiria
    Här är en bild på båda mina älsklingar. Taget förra helgen.

Tim har börjat krypa nu. Eller ja, han ålar sig mer fram som en larv...

Två tänder har han fått och han sitter stadigt sen ca 1 månad tillbaka.

Gåstolen är en favorit och han brukar jaga brorsan för fulla muggar och drar i ALLT som kommer i hans väg! Jag kan bli smått galen ibland då INGET får vara ifred. Vi var väldigt bortskämda med Neo när han var liten då han aldrig pillade på sånt som han inte skulle...

Har börjat lite smått med 8-månadersburkmat och det är ingen favorit. Grimaser, host och fräs och det mesta hamnar i haklappen... Välling däremot är stora favoriten!

Lite gulligt när man lägger honom i sängen på rygg med napp och snuttefilt så bökar han direkt iväg och lägger sig på mage i fotändan av sängen! Sover i eget rum sen 2 månader tillbaka från ca 18,30 till 6,00. Har bara behövt gå upp 1 gång på natten under dom 2 månaderna! Min duktiga kille <3
  • Missvampiria
    Lumix skrev 2010-08-16 19:13:41 följande:
    Jo hon lyssnar allt till båda språken, hon vet ju inte att det är två språk juDrömmer. Vi har skaffat och kommer fortsätta skaffa barnfilmer och böcker på både svenska och engelska. Hemma kommer vi bara prata svenska, hon kommer ju att utsättas för engelskan i allt annat........
    En av mina kusiner gifte sig och bosatte sig i Österrike och hennes två pojkar pratar i dag svenska med ordentlig västgötskaSkrattande
    Min mans son var ju här nu under vårterminen och den rackaren fick The President´s Award för att han varit så duktig i skolan.......jo det var mycket slit från oss alla de första 2 månaderna ungefär sen släppte det och gick såååå bra. Barn är otroliga!!

Välling är ett svenskt fenomen fick jag lära mig när jag började kolla runt lite. Vi funderade ett tag på att beställa med folk som kommer över eftersom det är rätt smidigt då de kan hålla flaskan själva och så där men sen bestämde vi oss för att skippa det. Vi provade lite majsvälling innan vi bestämde oss. Eftersom hon inte gillade det så blev det ju ett lättare beslut.

Vi köpte förresten en rund boll med en apa på som låter så fort man sätter den lite i rullning, Amy är som tokig i den och ålar och rullar efter den precis som Tim och Matilda, ha ha.
    Hon fick sin första tand när vi var uppe i Stockholm och förnyade våra visum den 8/8.
    Vi passade på att ta en sväng på skansen också och det var ju tisdag så det blev allt lite allsång också till Amy´s förtjusning. Kan man bli annat än imponerad av Jerry Williams eller??!?

Vi köpte några 8 månaders burkar nu när vi kom hem men jag var lite tveksam till om jag skulle våga börja testa dom än......men gör du det Missvampiria så ska allt jag testa medGlad
    Vad roligt för barnen att vara tvåspråkiga! Är din man också från Sverige?

Fick en lapp från Nestle (barnmatsföretaget) där det står att man ska börja med 8-månadermat när dom första tänderna kommer. 12- månadermaten ska man börja med när barnen kryper och ska börja gå. Så man ska inte kolla sig blind på att det står tex 8 månader på burken utan kolla mer på barnets utveckling

Hur ser matschemat ut på en dag för er andra?
    Känns som jag skulle behöva sätta in nåt mer matigt under dagen. Nu äter Tim såhär:

06:00 220 ml välling
    09:00 220 ml välling (ibland yorhurt och smörgås istället om vi har haft lite sovmorgon)
    12:00 ½ stor barnmatsburk, 110 ml välling
    15:00 220 ml välling eller gröt
    18:00 220 ml välling
  • Missvampiria
    Sessan4 skrev 2010-08-18 14:49:37 följande:
    Vi har oxå provat lite 8 månadersburkar men Matilda tycker att de är lite läskigt med bitarna och får ibland kväljningar.. Kanske e klokt o vänta tills hon får tänder

Vi försöker gå ifrån NAN så mycket som möjligt nu. många som ammar brukar ju dra ner på det nu oxå.
    Jag har hört att man skall ge välling max 3ggr/dag. om man ger oftare så kan det bli så att det stör barnens intro till att äta riktig mat eftersom vällingen e bekväm och mättar. Men missVampiria, det kanske funkar bäst så för er!

Så här ser Matildas matdag ut ungefär:
    obs, ca tider

6:00 Välling (mild fullkorn från 8 månader)
    9:00 Fruktgröt fr 6 månader, D-droppar.
    12:00 ½ burkmat tex kallops + några skedar fruktpuré
    15:00 fruktpuré ev och ca 200ml NAN2
    18:00 (brukar få pasta, kexrån, potatis el liknande när vi äter som hon kan smaka på och undersöka)
    19:00 Välling.

De här kopparna med fruktpuré är superbra att ha med sig överallt ifall den lille blir hungrig/behöver ett snabbt mellanmål när man är ute på språng   www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products...
    Oj 3 gånger om dagen? Det har jag inte hört! Kanske skulle byta ut 1 vällingmål då mot nån fruktpuré eller nåt sånt istället...
  • Missvampiria

Vilka duktiga barn ni har som går på pottan! Smart att plocka fram pottan när ni ändå vet när dom kissar och bajsar. Tim har inga såna rutiner så här får nog pottan vänta ett tag till

Tim har nu börjat krypa ordentligt på knäna och igår ställde han sig upp mot tv-bänken. Ojoj vad fort det går!

Du det var en stadig kille du har Bel! Min son på 3,5 år väger 15,7, hahaha! Tim har jag inte vägt sen han var 6 månader, då vägde han 7245 och jag tycker han smalnat av lite så han ligger nog runt 8-9 kg kanske... Ska ha BVC på hembesök den 13:e. Ska bli jättespännande att få se längd och vikt då!

• Missvampiria
    Nallebjörnis skrev 2010-09-07 20:41:25 följande:

Här fick vi åka till akuten tors kväll och sitta där 5 timmar. Lillskit hade 40,7 graders feber. Hon hade öroninflammation och inte så jätte lätt att ge pencillin kan ja ju säga och näsdroppar. Hon mår lite bättre nu men ännu inte bra då vi fick åka tillbaka i sön morse då hon fått prickar över hela kroppen visade sig att det kan vara allergi mott den pencillin hon åt så fick en ny.. p.s hur lätt är det att få en 8 mån att kissa i en mugg?!?!? d.s

Usch då Skönt att hon börjar bli bättre nu iallafall!
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.