Inlägg från: diggiloo |Visa alla inlägg
  • diggiloo

Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.

Skönt att se att alla verkar må bra nu

Jag tänkte börja prova med smakportioner efter 4 mån kontrollen nästa vecka om BM säger att det är ok. Ska bli så kul att se hur Wilma reagerar på "riktig" mat

Wilma dregglar oxå hejvilt, men det har hon gjort nästan hela tiden så jag vet inte om det har med tänderna att göra.

• diggiloo

Poddan: Jag har oxå plötsligt börjat tappa hår. Jag tror inte jag fått mens. Har haft lite konstiga småblödningar från och till men det känns inte som riktig mens. Antar att det kommer vara så tills jag slutar amma. Här återstår det drygt 3 kg till startvikten, men jag känner mig nästan smalare nu än tidigare, gick ju oxå upp 25 kg och jämfört med hur jag såg ut och kände mig då så är jag ju trådsmal nu . Fast första året efter att man fött barn så ska man ju egentligen inte bry sig om vikten.

• diggiloo

Oj, vad det börjar bli lugnt i tråden nu. Antar att det är för att vi alla börjat få in lite mer vardagsrutin i livet med bebben nu

Jag tycker det är så kul nu när lilla W är mer vaken och alert och vill vara med hela tiden. Hon är en glad och nyfiken tjej men hon har även ett humör som heter duga, speciellt när hon är lite trött. Men det tycker jag är bra, då kan man vara säker på att hon säger ifrån om det är något hon vill . Jag är så stolt över att vara mamma till henne

• diggiloo

Wilma vägde 6580g på 4-mån kontrollen och var 65 lång (fast misstänker att de mätt lite fel där, hon var nog nån cm kortare).
    Hon har fått smaka på potatis och imorgon ska jag nog prova lite palsternacka oxå . Väldigt kul det här med smakisarna tycker jag .
    Hon sover oxå fortfarande bra på nätterna. Vaknar och äter en eller två gånger. Det svåra är att få henne att somna in på kvällarna, hon har lite kvällshumör verkar det som . Men oftast somnar hon nån gång före 20.
    Just nu vill hon helst sitta eller stå hela tiden. Så snart hon når ner med fötterna ska hon få börja använda gåstolen.

• diggiloo

Va roligt att det fortfarande är liv i tråden och så kul att läsa om hur livet ser ut för alla . Och vilka fina bilder ni lagt in!

Här är det fullt ös nu när Wilma börjat krypa. Allt ska undersökas och vi springer runt som galningar för att hindra henne att äta på sladdar och dylikt. Nu har hon även börjat ställa sig upp lite vingligt mot saker.

Vi har fått in rutiner som passar oss bra. Det enda som varierar mycket från dag till dag är hur hon sover under dagarna. Oftast blir det 2-3 gånger per dag, men när det blir under dagen och hur länge varierar. Så här kan en dag se ut:

Ca 05.00-06.00 vaknar
    ca 06.00-07.00 frukost gröt
    ev lite mer sov
    ca 9.00-10.00 färsk frukt eller fruktpuré
    ev sov
    ca 11.30-12.30 lunch: en burk barnmat alt motsv mängd hemlagat + fruktpuré
    sov
    ca 14.00 färsk frukt eller fruktpuré
    ev lite sov
    ca 16.00 middag: ungefär samma mängd som lunch
    ca 18.00 välling och gonatt!

• diggiloo
    Nallebjörnis skrev 2010-09-07 20:41:25 följande:

Här fick vi åka till akuten tors kväll och sitta där 5 timmar. Lillskit hade 40,7 graders feber. Hon hade öroninflammation och inte så jätte lätt att ge pencillin kan ja ju säga och näsdroppar. Hon mår lite bättre nu men ännu inte bra då vi fick åka tillbaka i sön morse då hon fått prickar över hela kroppen visade sig att det kan vara allergi mott den pencillin hon åt så fick en ny.. p.s hur lätt är det att få en 8 mån att kissa i en mugg?!?!? d.s

Å stackars liten . Hoppas hon mår bättre snart! Kramar

• diggiloo

Jag tänker oxå på syskon till Wilma. Maken vill oxå ha fler barn men vi har inte direkt pratat om när vi vill att det ska bli än. Jag känner som ni, att jag är mycket nöjd med att njuta av tiden vi har just nu för allt känns så himla bra  .
    Men om 2,5 månad (hua!) är det dags för mig att börja jobba och i samband med det har tanken på att skaffa syskon blivit allt mer lockande. Och tar det åtta år denna gången med så är det nog hög tid att börja försöka nu . Fast min magkänsla säger mig att det kommer att vara lättare att bli gravid nästa gång. Får väl se om jag har rätt...

• diggiloo

Lumix: Oj, va spännande att börja planera för nästa ivf. Hoppas ni får en trevlig kryssning, det låter underbart!

Wilma har precis blivit frisk från sin första barnsjukdom, tredagarsfebern. Det började med plötslig hög feber i lördags som sedan höll i sig i tre dagar. Därefter prickar över hela kroppen, magbesvär plus att hon var trött och ledsen nästan hela tiden. Det är så underbart att se henne frisk och glad igen .

• diggiloo

Oj vad tiden har gått fort!
    Grattis alla 1-åringar

• diggiloo

Så roligt att tråden kommit till liv ordentligt igen .

Jobbigt när barnen blir så sjuka Lastbilslillan . Skönt att hon mår bra nu!

Wilma har nu oxå börjat gå. Hon började lite försiktigt när hon blev 11 månader och har sedan långsamt ökat på stegen och nu börjar man se att hon väljer att gå framför att krypa.

I måndags bytte vi så att maken tog över föräldraledigheten och jag började jobba heltid igen. Känns som att jag inte riktigt var redo för det. Hade gärna fortsatt vara hemma med Wilma några månader till, men samtidigt är jag glad att maken får uppleva hur det är att vara föräldraledig oxå.

Vi har nu på allvar bestämt oss för att göra ett syskonförsök (om nån som känner mig irl läser detta så var snäll och håll det för dig själv) och det blir troligtvis ett fet i februari/mars. Så vi kan ev bli synkisar igen Lumix .

Ha det så bra och kram på er allihop!

• diggiloo

Men åh.... tråden lever ju än och flera är gravida eller försöker bli . Va glad jag blir!!

Vi väntar oxå barn igen . 16 mars är det sagt. Denna gången krävdes det "bara" en ivf och två fet innan det lyckades.

Nu ska jag läsa lite bakåt i tråden för att uppdatera mig

Kramar till alla.

• diggiloo

Tack tjejer

Kotten: Å, va tröttsamt att vänta , håller tummarna för att det blev omslag på stickan idag! Jag har också varit med om att det dröjt ovanligt länge ett par gånger. Kram på dig.

Jag mår bättre denna graviditeten än förra. Då hade jag ont i ligamenten från första början men denna gången började det först när jag passerat halvtid och det gör bara lite ont då och då så jag kan absolut inte klaga. Än så länge har jag inte heller haft några problem med svullnad eller domningar i händerna som jag hade sist. Då fick jag ju tom operera ena handen en och en halv månad innan bf. Jag är på hela taget mer rörlig och inte lika orolig eller nojjig som sist. Det är ju precis som du säger Vi och lilla hjärtat att man har fullt upp att tänka på sin tvååring så man kan inte fokusera riktigt lika mycket på graviditeten .

Låter jobbigt med lågt blodvärde och foglossningar . Jag är ju inte lika långt gången som ni är Bel och Vi och lilla hjärtat så vi får väl se om jag hamnar i samma läge sen jag med.

• diggiloo

Va roligt Kotten!! Heja på nu

Skönt att dom jobbiga orosveckorna är över Lyckospeja. Mår du bra?

Missvampiria: Kul att du oxå hittat tillbaka. Ja, visst är det fantastiskt skoj med alla nya ord .

• diggiloo

Men ååååå va roligt Kotten . Grattis!!!
    Satt just och funderade på vad jag skulle skriva för att stötta och muntra upp dig och så läser jag att du spontanplussat! Lycka till med fortsättningen!

Ja, visst blev julen roligare i år med en liten nästan tvååring . Hon var livrädd för tomten med uppskattade alla julklapparna iaf . Och imorgon blir det till att öppna fler presenter då släkten kommer hit för att fira hennes tvåårsdag och på fredag på hennes födelsedag blir det ytterligare några paket till. Får väl passa oss så att hon inte börjar förvänta sig paket varje dag .

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss som hade BF runt jul 2009. Del 2.