• LovisaTilda

Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?

Döttrarna har varit sjuka med feber till och från i 2 veckors tid. De har varit småförkylda, annars inget annat än hög feber och inte velat äta. 

Själv fick jag blåsor på tungan för någon vecka sen och de blir bara värre och värre. De sitter längs med kanten runt hela tungan och blir väldigt smärtsamma på kvällen, känns som om det fräter på tungan. Såg nu att båda tjejerna också har fått blåsor på tungan, inte konstigt att de inte vill äta =/

Ngn som vet vad det kan vara?
    Stora tjejen hade höstblåsor förra året men det kommer ju även på händeroch fötter...har också läst om Afte men det smittar tydligen inte så det kan det ju heller inte vara.

Ngn som vet vad det är eller har varit med om det? Hur lång tid tar det innan det går över och kan man lindra det på ngt sätt?

• Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?
  • LovisaTilda

Tack alla för era svar =)
    Blir det lika smärtsamt ikväll igen ska jag testa bakpulver för jag står inte ut längre. Nu vill jag bli av med skiten.

Lycka till ni andra också med era blåsfyllda och såriga tungor!
    Skriv gärna igen om ni testat ngn ny metod som ännu inte nämns eller om ni prövat ngt av ovan som är väldigt effektivt!

Ha en trevlig kväll!

• Imagine this

Hur går det lovisatilda??

Jag har haft precis som du, blåsor runt kanten på tungan som kommit och gått i 3-4 veckors tid. Kan vara bra i 1, max 2 dagar sen blossar det upp nån ny blåsa. Håller oxå på att bli smått galen faktiskt!
  • LovisaTilda
    Imagine this skrev 2010-04-09 21:18:27 följande:
    Hur går det lovisatilda?? Jag har haft precis som du, blåsor runt kanten på tungan som kommit och gått i 3-4 veckors tid. Kan vara bra i 1, max 2 dagar sen blossar det upp nån ny blåsa. Håller oxå på att bli smått galen faktiskt!
    Det är fortfarande inte borta men det är bättre, nu är det inte så många blåsor längs kanten utan mest mitt på tungan och har mest en känsla ungefär som att jag har bränt mig. Har också fått som en skåra i tungan, formad som ett c. Ungefär som skårorna man har i handflatan. Har du det så med?

Har fortfarande inte kontaktat vc eftersom det har blivigt lite bättre. Ska avvakta tills på måndag så får vi se sen. Har du pratat med vc eller sjukvårdsrådgivningen eller liknande?

Hoppas som sagt att det går över snart för roligt är det inte =/ Vi kan väl hålla kontaktet och se hur det går =)
  • Imagine this

För mig är det för tillfället mycket värre än tidigare! i morse då jag vaknade hade jag en 1x1 cm stor skinflått sår. Och det svider hela tiden! har knappt kunnat äta idag pga av det. men i övrigt har jag bara kvar 2-3 blåsor som inte gör lika ont idag. Mycket märkligt det här tycker jag, aldrig varit med om nått likande

• LovisaTilda
    Imagine this skrev 2010-04-10 17:42:01 följande:
    För mig är det för tillfället mycket värre än tidigare! i morse då jag vaknade hade jag en 1x1 cm stor skinflått sår. Och det svider hela tiden! har knappt kunnat äta idag pga av det. men i övrigt har jag bara kvar 2-3 blåsor som inte gör lika ont idag. Mycket märkligt det här tycker jag, aldrig varit med om nått likande
    Märkligt är ordet!
    Igår kväll var bästa kvällen på länge men såg då att min ett-åring hade främre delen av  tungan full med blåsor =( Ser inte ett spår av dem idag men får se hur det ser ut ikväll...verkar som om det blommar upp då.

Låter inget vidare med skinnflådd tunga, men verkar var lite samma som jag har med "sprickan". Hoppas, hoppas det går över snart!!
    Har du tänkt ringa vc?
  • Imagine this
    LovisaTilda skrev 2010-04-11 14:59:27 följande:
    Märkligt är ordet! Igår kväll var bästa kvällen på länge men såg då att min ett-åring hade främre delen av  tungan full med blåsor =( Ser inte ett spår av dem idag men får se hur det ser ut ikväll...verkar som om det blommar upp då. Låter inget vidare med skinnflådd tunga, men verkar var lite samma som jag har med "sprickan". Hoppas, hoppas det går över snart!! Har du tänkt ringa vc?
     Här är det bara jag och maken som haft blåsor hittills, idag hittade jag en liten blåsa i kinden på min 16 månaders lilla kille. Men i övrigt har han klarat sig, så jag hoppas att det inte blir mer än den blåsan. 
    Idag har jag inga blåsor, och det skinnflådda har fått en hinna över sig, gör lite ont ibland, men känns nästan som vanligt i munnen. Men jag hoppas inte på allt för mycket eftersom det gått i vågor i 3 veckors tid. 
    Jag avvaktar med att kontakta VC, om det inte gått över då förkylningen försvinner kommer jag ta kontakt med dom. ska du höra av dig till VC?
  • LovisaTilda

Hej igen =)

Nu har jag bara haft en blåsa de 2 senaste dagarna och "skåran" som hade bildats i tungan har börjat läka ihop!!! Börjar våga hoppas på att det finns ett slut på det hela. Har inte hittat några fler blåsor i barnens munnar och sambon har inte fått några.

Hur går det för er?

• Imagine this

Hej hej!

Här är det också väldigt lugnt. Det skinnflådda är läkt och har inte fått några fler blåsor, så jag har varit smärtfri i 3-4 dagar nu. Vågar inte riktigt hoppas på att det är helt över ännu, men förhoppningsvis!
    Vet av fler på mitt jobb som upplevt samma sak som du och mig, så det är kanske nått som hör till nån förkylning som går nu helt enkelt..?
  • LovisaTilda
    Imagine this skrev 2010-04-16 05:41:54 följande:
    Hej hej! Här är det också väldigt lugnt. Det skinnflådda är läkt och har inte fått några fler blåsor, så jag har varit smärtfri i 3-4 dagar nu. Vågar inte riktigt hoppas på att det är helt över ännu, men förhoppningsvis! Vet av fler på mitt jobb som upplevt samma sak som du och mig, så det är kanske nått som hör till nån förkylning som går nu helt enkelt..?
    Fick ett nytt utbrott för några dagar sen som resulterade i en ny spricka i tungan men nu har det varit lugnt i  dgr igen. Blir inte klok på detta...men det är nog som du säger. Ngt som går. Det konstiga är att jag inte har varit förkyld, bara blåsor.
    Har du sluppit fler bekymmer??
  • Imagine this
    LovisaTilda skrev 2010-04-21 20:31:27 följande:
    Fick ett nytt utbrott för några dagar sen som resulterade i en ny spricka i tungan men nu har det varit lugnt i  dgr igen. Blir inte klok på detta...men det är nog som du säger. Ngt som går. Det konstiga är att jag inte har varit förkyld, bara blåsor. Har du sluppit fler bekymmer??
    Vad jobbigt att det kommit tillbaka för dig.
    Peppar peppar ta i trä* så har inte jag haft några fler blåsor nu, och jag hoppas verkligen att de inte kommer tillbaka. Alla i familjen har varit blåsfria i säkert en vecka nu!
Svar på tråden Smärtsamma blåsor på tungan, hela familjen. Virus?