• Ninny

Nyfödda över 5 kg

Hej, jag undrar om det finns fler än jag som har fött barn med hög födslovikt?
    Jag gick över ca 16 dagar och fick dan innan min förlossning reda på att jag väntade ett stort barn kanske uppemot 4,5-5kg. Eftersom det var min första graviditet blev jag livrädd och började gråta, vill ha kejsarsnitt men jag fick till svar att det inte var någon fara. Dan därpå sattes jag igång allt gick hyfsat tills min son skulle ut. Han fastnade och man fick kalla in läkare som klippte och som skulle ta till sugklocka, men det ville sig inte riktigt eftersom jag var så värksvag och bara skrek så 2 sköterskor fick slänga sig på magen samtidigt som läkaren drog igen i sugklockan. Precis när allt bara blev en enda dimma för mig och jag verkligen trodde jag skulle dö fick dom ut honom. Han andades inte och de fick springa iväg med honom, men han repade sig hyfsat snabbt. Hans vikt var 5,8 kg.
    Jag känner idag en misstro till allt vad viktuppskattning heter och är fruktandssvärt förlossningsrädd.

• Svar på tråden Nyfödda över 5 kg
  • Ninny

Jag kommer inte ihåg huvudmåttet men han var 57cm lång, jag klipptes ganska rejält så jag sprack inte så farligt mycket, men jag hade mycket ont en längre tid efter hans förlossning. Det tog lång tid innan jag kunde gå ut och gå med honom, hade så j-vla ont, hade även svårt att stå upp en längre stund.
    Min barnmorska kunde inte begripa att det blev så här eftersom jag ej är överviktig eller har diabetes eller något annat som skulle ha kunnat påverka hans storlek. Jag vill gärna ha fler barn så det blir väl att snacka med aurorakliniken och begära snitt nästa gång, vågar inte föda igen.

• Ninny

Oj, 2barns mamma 84, han var lite större än min son. Fick du också föda vaginalt? Jag vill jättegärna ha ett till barn och kommer begära att få kejsarsnitt tror jag.
    Min barnmorska tyckte allt verkade bra under min graviditet hon misstänkte aldrig att han skulle vara så stor. Hon och förlossningsläkaren rådde mig till att ta kontakt så fort som möjligt med BM vid en eventuell nästa graviditet för att göra upp en plan om nästa förlossning, och tätare kontroller. En av barnmorskorna hälsade på mig dagen efter förlossningen, hon sa att hon egentligen var ledig men hon undrade så hur det gick med mig och sonen. Han var den största bebis hon hade varit med och förlöst. Nu så här i efterhand är man ju glad att allt gick bra med både honom och mig.
    Good Life hoppas att din BM har rätt, att din bebis inte väger mer än 3,6.
     Jag kommer då aldrig lita på viktuppskattning eller BM igen.

• Ninny

Ja förlossningsläkaren sa till mig att i de flesta fall blir barn nr 2 större än det första så det vore ju en mardröm att gå igenom igen. Det känns att bära ett så stort barn inom sig, speciellt när det rör sig. Kändes som min son skull trycka upp lungorna i halsen på mig. Men jag vill absolut inte ha min son ogjord för det han är det bästa som finns.

Svar på tråden Nyfödda över 5 kg