-
onlylonely skrev 2013-04-08 16:29:31 följande:Har fått pappren från Skatteverket. Är nu även gift i Sverige skickat in till Migrationsverket. Ringt en gång i veckan ungefär med nya frågor. De är ganska tydliga med att man helst inte ska ringa dem, utan vänta. Jag kollar hemsidan flera gånger om dagen. Jag vill inte vänta mer, jag vill ha hem honom nu... Han är bara ledsen och vill hem, så måste försöka vara positiv och peppande varje dag fast jag är lika ledsen och trött. hur lång tid kan det ta?onlylonely skrev 2013-04-08 16:29:31 följande:Har fått pappren från Skatteverket. Är nu även gift i Sverige ????skickat in till Migrationsverket. Ringt en gång i veckan ungefär med nya frågor. De är ganska tydliga med att man helst inte ska ringa dem, utan vänta. Jag kollar hemsidan flera gånger om dagen. Jag vill inte vänta mer, jag vill ha hem honom nu... Han är bara ledsen och vill hem, så måste försöka vara positiv och peppande varje dag fast jag egentligen inte orkar. Ahh hur lång tid kan det ta?onlylonely skrev 2013-04-08 16:29:31 följande:Har fått pappren från Skatteverket. Är nu även gift i Sverige ????skickat in till Migrationsverket. Ringt en gång i veckan ungefär med nya frågor. De är ganska tydliga med att man helst inte ska ringa dem, utan vänta. Jag kollar hemsidan flera gånger om dagen. Jag vill inte vänta mer, jag vill ha hem honom nu... Han är bara ledsen och vill hem, så måste försöka vara positiv och peppande varje dag fast jag egentligen inte orkar. Ahh hur lång tid kan det ta?
-
Har fått tips på att ringa till Migrationsverket minst en gång i veckan, berätta att jag mår dåligt av att vara utan min man etc, och att det ska påskynda processen. Min fråga, funkar ngt? Jag mår ju såklart inte 100 av att sakna min man, stressad av att inte veta när etc. Men står ju på deras sida att man kan få förtur om man är svårt sjuk . Och det är ju inte jämförbart med att sakna ngn väldigt mycket. Har jag fel? Kan man påskynda utan förtur,
-
Tack Smilla75. Det var det jag trodde. Ska förklara det för min käre make med. Han får ännu fler goda ( ? ) råd än jag..
-
Ja, det är så jag med tänkte. Och att det är självklart att man saknar. Jag har t om fått råd om att sjukskriva mig. Vilket jag aldrig varit när jag ens varit sjuk.
-
Jag känner mig helt knäckt nu... Snart 8 månader sedan mannen åkte till sitt hemland. Registrerades i mitten på november. Intervju i januari och allt jag svarar på och skickat in i mitten på mars. Sen händer INGENTING! Jag ringer till växeln varje vecka.. Känns förvisso helt meningslöst. Flesta handläggarna där är trevliga och svarar samma " blab blab " några skulle bytt jobb för länge sedan.. Jag frågade en om det finns ngt mer jag kan göra? Svaret .. Bli gravid eller få typ cancer så kan du söka förtur.. Ja charmigt ju.. 12 månader hållet alla fast vid för det är det man jobbar efter nu.. Men till mina funderingar .. Om jag fortsätter ringa borde det ju iaf registreras ngnstans och visa att jag bryr mig och att vi finns eller? Hur lång tid kan det ta för att få en handläggare? Har han inte kommit hem innan augusti åker jag ner igen för mitt hjärta pallar inte mer.. För hur är det , om man inte träffats på väldigt lång tid så har man det emot sig eller? Jag var ju så smart och åkte ner i början.. När man fortfarande trodde 4-5 månader. Hoppas ngn kan hjälpa mig med mina funderingar..
-
Usch jag har inte ens tänkt så långt som avslag. Men jag läste någonstans i tråden långt bak att smilla skrivit i ett svar att det skulle mycket till för att få avslag. Typ att det var väldigt stor åldersskillnad samtidigt som de inte hade kontakt alls under tiden. Hoppas iaf att om det är ett seriöst förhållande att det blir positivt svar. Jag tycker det är så jobbigt för när vi började resan var det 10 månaders väntetid och att om alla papper var rätt kunde det gå fortare men det har man tagit bort från sidan. Var kommer din man ifrån?
-
Smilla75, vet du vad Erbil räknas som?
-
Jag var i Erbil i december sen trodde vi att han skulle vara hemma till sommaren. Nu kan jag inte åka förrän i mitten på augusti ungefär då det är högsäsong i jobbet ( dessutom egen företagare) och då blir det ju 8 månader sedan vi träffades. Kommer det att ifrågasättas? Jag önskar verkligen och mest för att jag inte står ut att jag kunde åkt nu.. Men det går verkligen inte .. Vi pratar i tele ungefär 4 gånger om dagen men det är mest frustrerande .
-
Väntarsaknarlängtar: jag tror inte man ska skicka in mer saker/bevis utan vänta tills de ber om det. Det står ju på migrationsverkets hemsida att det kan ta längre tid om man inte skickat in allt innan sista datumet som man får när första frågorna ska besvaras. Jag tänker iaf att de har underlaget man hade från början och är de inte nöjda då utan kontaktar en så har man ju nya händelser att "bevisa" trovärdigheten med. Och ja, jag förstår också det tråkiga med att behöva bevisa att man tillhör gruppen seriösa. Väldigt många som "gifter " sig mot betalning . Och ja jag har också full förståelse för att man i Sverige vill göra snabba ärenden på mängden flyktingar som kommer hit. Men precis som du säger hjälper ju inte det när man väntar och längtar. Tycker det känts bättre om man sett processen och sluppit Att hjärtat slår dubbla volter när man har missat samtal från okänd, går och ska hämta posten ....
-
Jag fattar ingenting , vi har väntat 12 månader nu. Är gifta, har enligt mig iaf tydliga bevis på att vi har en äkta relation sedan flera år tillbaka , äktenskapet är registrerat överallt som det bara går. Fick för några veckor sedan tag på personen som enligt växeln har ärendet( ej handläggare) då berättar hon att min mans akt är lagd i källaren och uttagen för intervju på mig då.. Och då är det ju så klart 15 månaders väntetid vilket blir februari.. Skjut mig ungefär.. Men varför tror ni?? Jag är oerhört stressad av väntan. Har varit i hans hemland 2 gånger och har knappt möjlighet med en gång till.. Vad ska man göra??