Januarimammor 2006 del 21
Yey!
Yey!
Just det, här är en bild på Spike efter "första skolbesöket" i torsags:
God jul! Hoppas att alla har det bra och hinner vila och umgas ordentligt.
Det ar roligt att lasa om hur ni har det och vad ni gor, aven om det blir mer och mer sallan.
Jag ar i Kenya och halsar pa min pappa, klockan ar tolv har och nio hemma i London och tidskillnaden gor att jag inte kan sova. Flygresan gick inte fullt sa smidigt som jag trott, med en trott och rastlos Spike. Jag hade laddat upp med filmer och pysselbocker och bocker och musik och Nintento DS och allt, men han ville bara klattra runt och pilla pa saker - men nu ar vi har och har det bra.
Kram pa er!
Hej! Mitt FL-ande går absolut i perioder märker jag.
Så roligt att se bilder på alla femåringar! Det är så roligt att få se hur de växer och hur de blivit som personer.
På sistone har Spike blivit mer och mer "pojkig" (även om det kanske inte är helt PK att skriva så). Mycket svärd och drakar och vem som är starkast och så där. Han leker ganska våldsamt med sina bästa vänner i skolan, men så länge alla är med på det så känner jag att det är okej.
Spike älskar också att skriva och spela alfapet. Han gör skyltar hela tiden där det visserligen står saker som "håll er borta", men som i alla fall är en lugn aktivitet .
En sak som Spike gör är att han knyter snören överallt. Ser han ett enda snöre eller band eller rep så knyter han fast det någonstans. Det går mig lite på nerverna måste jag säga, eftersom det blir banor med snören i hela lägenheten så fort man är i duschen och han är hemma eller så.
Han har mycket energi och blir väldigt lätt rastlös, men det går att kompromissa med honom nu för tiden, vilket är skönt. För några månader sedan blev det skrik och gråt om han inte fick som han ville.
Han har börjat läsa en del böcker själv nu om kvällarna, och det är så obeskrivligt fint när han läser för mig och Johannes om kvällen istället för tvärtom. Det gör mig verkligen rörd.
Vi hade dock inget kalas för Spike. Vi kom hem från Kenya inte långt före och hade helt enkelt inte tid att planera. Spike är inte den som bryr sig sådär jättemycket heller. Sålänge han kunde bjuda sina klasskompisar på tårta och han fick bestämma vad det var för middag så var han nöjd . Hoppas att det håller i sig så genom åren
Honey - Jag förstår att det känns märkligt att han skall få glasögon, men jag tror att alla vänjer sig snabbt.
Fluffiga - Vad skönt att ha fått diagnos om han har haft mycket besvär.
Jag hade lite strul med bilderna, men förhoppningsvis är här bilder från när vi var i Kenya över jul och nyår, på den ena syns min lillasyster också
Jättegrattis till er, doriah och Soda!
Roligt med bilder på alla sötnosar också, det är alltid lika roligt att se
Jag blir alltid så glad när jag ser att någon skrivit i tråden! Hej!
Hej!
Så himla himla kul att läsa om era 5,5-åringar!
Spike målar och ritar allra helst. Han kan sitta i timtal med sina vattenfärger och göra bild efter bild.
Annars gillar han också att bygga, med Lego och med allt möjligt.
Han gillar fortfarande att läsa och räkna, och det känns skönt eftersom de får mer och mer att göra i skolan, här.
Han är lite i sin egen värld, han blir liksom aldrig nervös i sociala samanhang för han är så mycket i sin egen bubbla . Lagsport fungerar inte alls för honom, för så fort han blir uttråkad gör han något annat, han bryr sig liksom inte om laget
. Så just nu går han på Kung Fu, och så på teater, och det tycker han är roligt. Väldigt utvecklande också!
Han hade en rejält jobbig period i somras. Mycket bråk och starka åsikter. Allt skulle förhandlas och trotsas. Nu har det lugnat ner sig och för det mesta är han lugn och trevlig.
De dagar han är på dåligt humör, dock, känns det som att det är precis så att jag klarar av. Förstår inte att man klarar mer än ett barn
Hoppas att ni alla har det bra, och inte alltför kallt där uppe i Skandinavien
Hej!
Liljan - Lycka till med allting! Skönt att ha fått en diagnos i alla fall, så att han kan få rätt hjälp i alla fall. Jag förstår att det känns tungt nu, men inte skall du ha dåligt samvete. Du bryr dig ju så himla mycket om honom och du är ju så kärleksfull - det finns ingenting att ha dåligt samvete för när du gör ditt bästa. Men oj vad ont det gör när barnen blir retade eller råkar illa ut, det är som om all rationalitet blir som bortblåst och man vill bara göra allt man kan för att skydda dem. Då är det lätt att själv ta på sig skulden, även om man vet att det inte är ens eget fel. Tyvärr är det ju så att barns ret ofta inte går att förebygga på något sätt, mer än att göra sitt bästa för att ens eget barn inte blir den som retar eller mobbas. Jag hoppas att ni får bra stöd och att allt kommer att kännas bättre i vår! Stor kram till dig!
Angående presenter - Spike vill mest ha Lego och pärlplattor, så det skall han få. Jag tror att han skall få ett nytt spel till sitt DS också, eftersom vi pendlar ganska långt till skolan varje dag. Mer än så köper vi nog inte. Han skall ha kalas för 14 kompisar och kommer få presenter då också, och faktum är att han mest sitter och bygger med Lego, målar akvarell eller lägger pärlplattor om dagarna.
Spike är annars inte så present-orienterad (ännu?). Det han längtade till med julen var att klä granen och äta pepparkakor och nu längtar han till sitt kalas för att han skall få ballonger och tårta . Presenter tycker han är kul, men inte SÅ kul
Grattis till alla nya bebisar som jag missat att gratulera i gästboken eller här!
God fortsättning!