Inlägg från: frökenmumin |Visa alla inlägg
  • frökenmumin

Hur har ni gjort med maten?

Jag har tvillingkillar som är födda i vecka 31+4, dom har alltid ätit väldigt bra har aldrig haft svårt att behålla maten och ökar bra i vikt. Idag äter dom modersmjölksersättning (NAN1), min fråga är när byter jag till NAN2?

Enligt läkarna så ska man alltid räkna från BF (både när det gäller mat och utveckling). MEn han sa också att om barnen verkar "klara av" att byta tidigare så kan man testa. Men hur vet jag det? När bytte ni?

Mina killar är 11 veckor (3 veckor korrigerat)

• Svar på tråden Hur har ni gjort med maten?
  • frökenmumin
    angeni skrev 2010-03-30 09:58:37 följande:
    Det är ingen skillnad i mättnadskänsla av nan1 och nan2. Enda skillnaden är att Nan2 innehåller mer järn. Det står även på förpackningen att Nan2 kan ges från födsel till barn som inte ammas. Du kan byta nu om du vill. Men var förberedd att Nan2 pga hägre järnhalt kan ge dem förstoppning.
    Jaha okej Tack!

Men hur har du gjort med smakportioner och sånt? Har du börjat med såna tidigare än enligt BF?
  • frökenmumin
    angeni skrev 2010-03-30 10:07:19 följande:
    Jag har ingen prematur dock. Jag svarade bara på det jag vet gällande ersättningen då många inte vet hur det fungerar Jag skulle dock vänta för säkerhetskull med smakportioner så det inte blir något knas med de smås magar då vi fick problem med magen på dottern och då var hon ändå inte prematur. De kan leva på ersättning fram till 6 månaders ålder vilket borde ge dig då ca 4 månader korrigerat eller är jag helt ute och cyklar? Bättre att skynda långsamt då det finns ingen gräns som säger att man måste börja vid 4 månaders ålder. Lycka till
    Självklart ska jag ta det försiktigt!
    Ville bara höra lite hur andra med prematurer har gjort
Svar på tråden Hur har ni gjort med maten?