• clueless

"Rädd" att inte bli bra pappa

Hej,

Jag och min tjej har pratat om framtiden och barn. Hon vill verkligen ha barn inom en snar framtid, och jag vill bli pappa en dag.
    Men vi skiljer oss åt på när vi vill ha barn.

Anledningen att jag velar är att jag är tveksam eller rädd för att bli en bra pappa åt vårt/våra barn. Kan ha att göra med att jag inte känner mig "vuxen" nog... Jag studerar på högskolan (är 24) och är ganska lat övrig tid. Har inte jobbat mycket alls i livet och har saknat riktig ansvarskänsla på länge. Och just ansvar och vuxenhet är ju det som krävs av en pappa...

Jag vet inte, ville bara skriva ut och jag undrar om det finns någon mer där ute som är inne på samma problem just nu ELLER om någon har känt samma sak, men ändå blivit förälder? Hur förändrades ni isåfall?

Tacksam för lite feedback :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-29 23:43

Ni får gärna berätta hur ni kände innan ni blev pappor. Vore väldigt hjälpsamt att höra om.

• Svar på tråden "Rädd" att inte bli bra pappa
  • EnTiger

Hej,

Jag känner mig väl lite grann som du gör..

Jag har mest glidit runt på en räkmacka genom livet, jobbat på något slappt jobb, varit ledig i 4-5månader, jobbat nåt halvår, varit ledig ett halvår, etc etc.

Jag är också otroligt lat, eller iaf, behaglig av mig. Men jag tror att, eller vill tro, att det förändras när barnet väl är här. (jag och min sambo väntar barn nu, är i vecka 14).

Förhoppningsvis så kommer ansvaret och vuxenkänslorna, när man har ett barn som är sitt eget. Jag tror iaf inte att det kommer att bli något problem för mig, men man vet ju aldrig.
    Sen har jag en sambo som kommer bli världens bästa mamma så jag har ju råd att vara lite halv-kass på det i början... :)

Men kort och gott, jag förstår hur du känner och det är absolut ingenting du är ensam om. Det viktiga är hur du känner själv inför barnfrågan.

• VVVeni

Tror alla blir rädda av ansvarskänslan. Det är naturligt.