• Anonym (panikslagen.)

    Får PANIK! Pälsängrar, hur bli av med?

    Jag lägger denna tråd här eftersom jag tycker att detta är så otroligt pinsamt! Skulle inte direkt kunna prata med någon utav mina vänner om det.

    Det är så att jag för ca 6 månader sedan hittade några larver i min garderob (på golvet). Blev jätte äcklad och tog död på dessa och städade ur garderoben.
    Nu för någon vecka sedan hittade jag en skalbagge, den dammsugade jag upp och kastade dammsugarpåsen.

    I helgen städade jag ur en annan garderob och hittade 2 st larver som låg på en väska som vi hade ett duntäcke i, jag kastade duntäcket illa kvickt. Städade ur hela garderoben och kollade väskor som stått på golvet skakade ur jackor som hängt där inne och så.. men jag bar ned några kartonger i källaren, samt två väskor tror ni att det kan ha följt med något då? Kollade enbart väskan som stått i garderoben, en de två stängda kartongerna. Kan de ta sig igenom kartong? Ska jag vara orolig för att de nu finns i källaren med?!

    Idag såg jag något som kröp på köksgolvet, det var då jag förstod att det var pälsängrar. Har nu ringt till hyresvärden och anticimex ska komma hit och sanera, men frågan är.. ska jag tvätta alla kläder för att vara helt säker på att de ej kommer tillbaka? Om jag tvättar alla kläder räcker det med att tvätta dem i 40 grader eller måste jag tvätta i 60 grader.

    Om jag tvättat allt i 40-60 grader, torktumlat i ca 10 min och låtit hänga i värmeskåp (fläcktrum) i minst 2 timmar tror ni att de dött då?
    Om jag gör så med alla kläder och sen packeterar dem i plastbackar borde det väl vara lugnt?! eller?! {#lang_emotions_undecided}
    Ringde till Anticimex och hon kunde inte svara på om de dog av det eller inte, kan tillägga att jag tycker att det är ganska konstigt!!

    Får panik! Blir så otroligt äcklad, tillägger att jag ska köpa förvaringspåsar till jackorna innan jag hänger in dem i garderoben.

    Är väldigt tacksam för hjälp och svar!!

  • Svar på tråden Får PANIK! Pälsängrar, hur bli av med?
  • Anonym

    har oxå haft pälsängrar hemma, och jag tvättade det som varit i samma rum i 40 graders tvätt...och jag har inte fått tillbaka dem...detta var snart ett år sedan... Så jag tror att det skall räcka med att tvätta det som kan ha varit i kontakt med dem...

  • ashera

    Det är nog inte lätt att bli av med det helt, jag tror inte ens det går. De kan ju komma från grannen eller utifrån även om du sanerar och tvättar allt. Vi har också lite pälsängrar. Jag hittar ett skal ibland, eller en larv, eller en skalbagge, men så länge det inte är mer än någon enstaka i månaden så får jag ingen panik. Har aldrig haft hit anticimex. Pälsängrar och silverfiskar får man nog räkna med att stöta på ibland, även om man städar noga. Det är inget att skämmas för.

  • trettioplus

    Knappast något att skämmas för. De kommer inte för att det är skitigt, utan dras med utifrån, gärna i kattpälsar och sånt. Jag skulle säga att de flesta antagligen har dem och de är i princip omöjliga att helt få bort. Våra flyttar med oss var vi går, trots att vi anstränger oss. Det kan också vara så att de redan finns i de bostäder vi kommer till. De mumsar på och lever i tyg, framförallt gillar de ull.
    I övrigt är de helt ofarliga. Frys de saker som ni hittar dem i.
    Jag tror de överlever tvätt i 40 grader.

  • Anonym (panikslagen.)

    Tack för svar..
    Ingen annan i huset har dem tydligen, så än finns det hopp. Men tror ni att de (larver, skalbaggar, ägg) dör om man tvättar 40 grader, torktumlar tio min och låter det hänga i torkskåp?

    Äggen flyger väl inte runt då bara eller?

    Vi ska åka till IKEA nu och köpa plastbackar så vi kan packetera alla kläder sen efter att de blivit tvättade. Usch, saken är den att jag har väldigt mycket kläder som jag INTE vill ha dem i, samt ganska dyra möbler som jag inte vill ha förstörda.. 
    Har hittils hittat 3 baggar i lägenheten, ska jag vara orolig för vagnen? (står färdigbäddad men är aldrig använd , väntar på sin ägare som är beräknad om ca 1 vecka)..

    Tror ni att jackorna klarar sig om man hänger dem i förvaringspåsar... 

    Samt ska jag vara orolig för det som jag bar ned i källaren?   

  • Anonym

    Ta det lugnt du, det är inget att skämmas för! {#lang_emotions_smile} Jag fick också panik första gången jag upptäckte pälsisar men har fattat att det är sånt man får räkna med (i gamla hyreshus som vårt iaf).


    Tvätta helst i 60 grader eller få upp ordentlig värme i torktumlare/torkskåp.
    Ömtåligare saker kan du lägga i frysen. Är det fortfarande kallt där du bor så ställ ut saker på balkongen. Viktigast är nog att kolla om du hittar någon gammal pälshatt eller lammkofta någonstans som kan vara "källan". Pälsängrar älskar djurmaterial. Kolla också vilken sorts änger det är, vi hade den tyska mörkare pälsängern, den käkar mat också.
    Kolla tipsen på anticimex hemsida. Och förbered ordentligt innan de kommer. Eftersom jag hade i köket också så plockade jag ut ALLT ur ALLA skåp och bad dem spraya överallt... 

    Men det är omöjligt att supersäkra allt. Dammsug möblerna, skaka och vädra sånt som inte går att tvätta/frysa - och tänk på att några pälsängrar aldrig skadat någon, det har däremot stress och överdrivet med kemikalier...



  • Spanjoren

    Som jag har förstått det måste man sanera lägenheten för att garanterat bli av med dem men jag kan ha fel.

    Skämmas ska du definitivt inte för pälsängar kommer utifrån. I storstäder är de ofta ett problem för dem som bor nära parker då vinden för med sig dem när man vädrar.

  • lenasss

    Äschh ömtåliga du. Tänk på förr när man hade vägglöss.{#lang_emotions_dreamer}

  • 20082011

    Usch jag upptäckte det bland barnens kläder nån vecka efter att vi fått låna en barnbyrå.

    Jag slängde in alla kläder i tvättmaskinen och därefter torktumlaren. Två ullkoftor stoppade jag i en plastpåse och hade infryst i ca 2 veckor.

    Dammsög och torkade rent byrån ordentligt.

    Nu har det snart gått ett år och jag har inte sett dem sen dess
    Men jag vet, det känns vidrigt att ha larver i kläderna!

  • Anonym (panikslagen.)

    Gah, jag blir tokig! Städar och dammsugar och plockar ihop alla kläder nu..

    Trodde att jag skulle slippa se något mer nu, tror ni inte att jag hittar ett j**** skal på golvet! Vet inte vad jag ska göra kliar och kryper på hela mig!! Kan inte Anticimex sanera ens kläder också?!?! hah. {#lang_emotions_tongue_out}

    Jag hittar dem ju lite varstans í lägenheten.. men bara en här och en där..
    Ska jag tvätta alla kläder innan jag lägger in dem i de sanerade garderoberna igen? Det kanske är bäst för att vara på den säkra sidan.. tror ni att jag kan be anticimex sanera hela lägenheten imorgon när de endå är här?! Var först sagt att de endast skulle ta garderoberna, men nu när jag hittar äckel lite varstans så vill jag verkligen bli av med dem!! Vet inte vad jag ska ta mig till! Att jag har ont i hela kroppen gör inte saken bättre heller.

  • LillaAlice

    Har inte orkar läsa alla svar, så jag kanske upprepar någon som redan skrivits.

    Jag förstår verkligen dina känslor; pinsamt, äckligt etc..

    Vi fick oxå dessa fruktansvärda djur hemma förra sommaren. Svaret vi fick då var att sanering av Anticimex inte behövdes, för djuren kunde lika snabbt komma tillbaka igen, genom ett fönster, grannen etc.

    Vi fick iaf rådet att städa ur alla skåp och garderober noggrannt. Plus att tvätta alla kläder. Vi tvättade enligt de grader det skulle vara, men körde tvätten i ett torkskåp på 60 grader (tror det var då larverna skulle dö)

    Sedan när allt det var gjort fick vi tipset att ha lavendelpåsar i garderoberna, de gillar inte lukten samt att ha rödcederträdsolja på lister etc plus att ha rödcederträbitar i garderoben och bland kläder etc. 

    Vi fick bort våra djur och har inte sett till dem igen. Hoppas ni blir kvitt dom, för det är inga fina husdjur....

     

  • Anonym (My)
    vad ÄR pängsängrar för något?
  • Anonym (panikslagen.)

    Jo har tänkt mig att jag ska göra allt detta efter att Anticimex varit här.  Blir bara så arg att allt kommer på en gång. Det är väl lika bra att tvätta allt innan jag hänger in det i garderoben igen. Så att man blir av med dem för gott!!

    Vi har torkrum, där kan man inte ställi in grader utan bara tid. Tror ni att både larver och ägg dör om man tvättar kläderna, torktumlar i 10 min och sedan hänger det i torkrummet tills det är helt torrt?!

    Har bokat tvättstugan 1,5 dagar tror dock inte att jag kommer hinna med att tvätta allt endå. Ska jag vara orolig om jag har hittat ett skal i lägenheten och 3 baggar (en var död)? De borde ju försvinna med Anticimex, räd cederträolja efter och lavendelpåsar?

  • Anonym (panikslagen.)

    Pälsängrar är en skadeinsekt som äter kläder.. den kommer utifrån och ifrån husväggar..

  • Anonym (My)
    Anonym (panikslagen.) skrev 2010-03-30 21:18:59 följande:
    Pälsängrar är en skadeinsekt som äter kläder.. den kommer utifrån och ifrån husväggar..
    ok..... läskigt! hur ser de ut?
  • Anonym (panikslagen.)

    Googla på pälsängrar så får du upp Anticimex hemsida.. visste ej att de fanns förrens jag läste en artikel i aftonbladet och sedan hittade en larv i en smutstvättkasse..

  • Anonym (My)

    ok! Usch för småkryp! Hoppas du blir av med dom!

  • Anonym (Panikslagen 2.0)

    Blev du av med dem? Har samma problem och Anticimex kommer på tisdag 

  • Anonym (Panik)

    Gammal tråd men jag undrar bara om du har blivit av med dem? Har samma problem just nu och är helt panikslagen:(

  • Anonym (A)
    Anonym (Panik) skrev 2024-07-25 16:36:42 följande:

    Gammal tråd men jag undrar bara om du har blivit av med dem? Har samma problem just nu och är helt panikslagen:(


    Lugna ner dig, tala med experter och läs på lite så får du inte sån panik...
Svar på tråden Får PANIK! Pälsängrar, hur bli av med?