Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4
Stort Grattis Längtar!
Stort Grattis Längtar!
Jemema: Vi hade vår son i en vagga brevid sängen. Vaggan hängde i taket och fick perfekt gungning när han rörde sig litegrann. Jag kunde inte ligga ner och amma de första månaderna vilket jag var ledsen för då. Men i efterhand var det bra för jag var tvungen att sitta upp och då somnade vi inte brevid varandra vilket gjorde att jag alltid la tillbaka honom i sin säng. Det var därför lätt att få honom att sova i egen säng på natten. Nattningsrutiner på kvällen införde vi också relativt snart och han lärde sig att "somna själv". Jag skulle inte velat han honom i eget rum innan han var 4 månader. Dels så ville jag gärna höra hans andetag och så ville jag inte gå för långt alla gånger jag skulle amma på natten.
Wiley: Kände samma när jag ammade, visste aldrig om han var mätt. Han skrek mycket när han ammade och jag fick amma på båda brösten vid samma mål. Nappen stoppade jag in direkt efter jag amning så att han var tyst
Det gick ju inte så bra för mig förra veckan... tydligen hade det varit två och inget levde. En läkare trodde att det var på väg ut av sig själv, men inget har hänt än. Så nu är det koll igen på onsdag. Kommer inte lämna innan jag har en plan på hur det skall ut.
Kram alla!
Bejbi: Tack! Glömde att skriva att det finns mer info om besöket förra veckan i min blogg. Bejbi: Usch, stackars dig! Känner du dig fortfarande så? Det måste vara jättejobbigt... Jag har kommit över just den känslan, men när det blir såhär som det är för mig nu med mf och allt så blir jag väldigt energilös och känner mig nästan som i barnlöshetsträsket igen. Och jag vet ju att så är det inte.
Tack alla för att ni bryr er.
Jemema: Skönt att det växer så det knakar!
Bejbi: kanske det är ny press som får dig att känna så.
Haz: förstår precis vad du menar, så känner jag också, vill blicka framåt!
Wiley: Vi har också sådana fötter. Nu tycker jag han är lite för stor för dem, men när han var mindre var de bra. Det är ju rätt dyra men jag kom över några billigt på en barnmarknad.
Här börjar blödningen avta, jag mår verkligen skit, inte psykiskt för det har jag nog kommit över, men fysiskt. Känns som jag är i början av en graviditet, mår illa, trött som bara den och så orkeslös. Det gör mig arg och ledsen, behöver ju energi att ta hand om min lille kille och göra roliga saker så livet kan rulla på igen. Men det kommer väl... jobb hela veckan så jag hoppas att jag mår bättre nästa helg.
Lilla L är så söt nu, han vill att man skall sjunga en sång som börjar med att man klappar på magen och så klappar han sig på magen och skrattar. Sen gör han alltid en applåd efteråt för det gör man på ö.f när man sjunger Rockiga imse-vimse gillar han också, han kan göra lite rörelser till den. Mums va det värmer i hjärtat! Vilka är era barns favvosånger? L gillade "tumme möter tumme" när han var liten.
Hoppas ni har haft en bra helg!
Bejbi: Usch m magsjuka! Hoppas ni snart är på g m Fet. Ja, den sången menar jag. Wiley: tycker det är först nu L hänger med. Han är 14 månader snart. Vi har skattkammaren, är rätt så bra. Annars är sångstund på tex öppna förskolan att rekommendera. Där lär man sig mycket kul.
Lite tyst och lungt i vår tråd...
Har äntligen slutat att blöda, hoppas allt är borta på återbesöket på måndag. Jag är fortfarande jättetrött, tror aldrig jag har varit så trött , och det blir inte bättre av att lilla killen vill vara vaken på nätterna och ligga och sparka på mig... I natt blev det soffan för mig en stund, men jag är långt ifrån pigg! Längtar efter helgen...
Wiley: Samma fråga fick jag. Jag skrattade och påminde BM om att jag inte kan bli gravid spontant. Hon sa lite försynt att det inte är helt ovanligt att det händer efter man fått ett IVF-barn. Och det hände ju oss.... men är också välkommet så det är ju inga problem. Jag har förståelse för att de tar upp frågan, är säkert en fråga i deras "program". Men det lustiga är att de inte bara släpper det sedan! Skulle också vilja ha någorlunda tätt mellan eventuella syskon. Men nu är det väl bara att vänta in mens och vila kroppen lite.
Bejbi: Man saknar ju inte sin mens under ammningen, iallafall inte jag, men en förutsättning för att det skall bli fler barn, så GRATTIS!
Wiley: Min ena äggledare var helt igenbommad och den andra var svår att komma igenom. Detta kan tydligen ändras när man har haft en graviditet, så nu kanske jag är botad
Bejbi: det är mysigt att amma tycker jag också, men när man väl slutar är det som man aldrig har gjort det. Det är så svårt att föreställa sig innan hur det skall gå utan ammningen.
Haz: skulle vi få ett barn till genom spontan graviditet skulle jag överväga preventivmedel, eller kanske köra säkra perioder Kan ju även tänka mig ett tredje, märkligt kanske att tänka när man inte ens har sitt andra på väg, men det beror också på hur gammal jag blir.
dazazz: Nej, men usch! Gör de abort när de har haft svårt att få barn innan? Det känns jättekonstigt för mig. Är absolut inte emot fri abort, men moraliskt och känslomässigt känns det helt märkligt för mig.
Lilla killen har sovit hela natten i vår säng igen... men nu har han sovit och då har jag också sovit. Det är konstigt att ha någon annan i sängen när man inte är van, men lite mysigt är det också...
Bejbi! Åh, så underbart!!! Jag längtar tills lilla L kan säga så också!
Energin hos mig är påväg tillbaka, det känns underbart!