Wiley skrev 2010-11-21 19:01:03 följande:
Till oss sa de att precis som Blåbär säger att de fryser in tre strån. För varje FET tinar de upp ett strå oavsett hur många embryon det innehåller och sedan väljer de ut det som ser ut att ha bäst chanser att lyckas, resten kasseras. Jag blev rätt upprörd när jag hörde det, men min man var med och lugnade ner mig och tog det hela mycket mer stillsamt.
låter ju som att det är där förvirringen kommer från. när jag gjorde ivf (feb 08) så fick man använda alla embryon i sitt landstingsfinansierade försök, alltså var ett försök återförande av alla embryon man fått. jag hade sju embryon som klarade sig, de frös de in på fem strån (2+2+1+1+1), ett fick jag tillbaka som lyckades. när jag då var på vul sa chefsläkaren (vad var det nu han hette, lars nilsson?) att "ett fotbollslag kan ni inte få, men ett innebandylag!", vilket ju då implicerar att vi hade möjlighet att göra försök med samtliga.
jag vet att reglerna nu är ändrade och att ett landstingsfinansierat försök "bara" är maximalt tre återföranden och det passar ju bra ihop med det som du skriver, att de fryser in tre strån. om de då bara fryser in tre strån så går det ju inte heller att göra fler försök vare sig man betalar eller ej, för de tinar ju ett helt strå i taget.
Bullen73 skrev 2010-11-25 22:41:52 följande:
Ser att ni diskuterat hur de fryser in embryon. Då har jag en fråga. Vet ni om man vid syskonförsök kan få två embryon tillbaka om man har i frysen på SU. Tänker att det kanske är lika bra att använda de två vi har i frysen på samma gång. Chanserna borde väl inte minska?
jag frågade om detta när vi skulle göra syskonförsök. eftersom några av våra var frysta två och två ville vi om de nu var tvungna att tina även dem att båda skulle återföras. det fick vi dock inte igenom eftersom vi hade ett lyckat försök innan. jag har förstått det som att de är väldigt restriktiva med två embryon, de enda jag stött på som fått det har gjort många försök utan framgång.