• Fru Z

Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4

Hej, jag smyger in här.

Gick på SU för 3 år sedan och lyckades direkt med vårt första IVF. Fick en dotter i jan 08. I aug förra året gjorde vi vårt första syskonförsök via SU. Vi hade då tre ägg i frysen. Blev gravid på första FET:et men fick ett tidigt mf. Sedan gjorde vi ett nytt försök i december men utan resultat. Nu har vi planerat in vårt sista i augusti... men... det verkar inte bli av För efter att ha investerat i en fertilitetsmonitor så verkar det nu som att vi lyckats bli gravida på egen hand. Är i vecka 6 så jag ropar inte hej ännu, och har inte så rejäla gravsympton ännu.

Känner igen några här som jag sett sedan tidigare i SU tråden. Kul att se att det har varit lyckade resultat på många olika sätt...

Såg att ni diskuterade lite nattamning. Vi insåg att vår dotter endast var törstig, och inte hungrig på natten, så vi började ge vatten i en nappflaska istället. Det fina var att då kunde min man ge och jag kunde sova vidare, alternativt så passade jag på att sova i ett annat rum för att frestelsen inte skulle bli allt för stor att vilja ha från bröstet. Det kan vara ett tips.

• Fru Z

Viljabebis, ta hand om er. Jag önskar så att ni ska känna er burna i denna tragiska situation. Det är ett fint namn på en liten ängel.

• Fru Z

Wiley, lyllos att få titta igen om två veckor. Å klart att det ska gå vägen nu. Nästa år ska du vara mammaledig juh

• Fru Z

Wiley, ska på inskrivning på fredag. Så då håller jag tummarna att det finns en läkartid för mig för att göra ett UL. Det verkade som att det skulle vara ok att göra det. Få se om den nya BM tycker det med. Sedan efter det är det dags att börja fila på samtalet med min nya/blivande arbetsgivare (som jag börjar hos i september) om att jag blivit gravid.

• Fru Z

Var på min första infoträff igår på MVC. Blir lite lätt trött ibland på dessa BM som ska räkna enligt att alla kroppar fungerar likadant. Jag har PCO och därmed har jag väldigt oregelbunden cykel den ena längre än den andra. Men den enda saken jag kan vara "säker" på är när jag fick utslag på äl-stickorna å att jag två veckor senare testat positivt på gravtestet. Men då ska BM ändå räkna ifrån senaste mensdag. Å när jag sedan säger när den var så blir kommentaren "Oj, det var en lång cykel. Kan det verkligen stämma." Så då räknar hon ut att jag är i v9 redan fast om vi går efter äl så är jag bara i v6. *suck*

Men av den anledningen så var det inte så svårt att få till ett tidigt UL för hon var ju tvungen att säkerställa vilken vecka jag eg är i Så jag har fått tid för UL den 21/6. Ska bli skönt att få se pyret då.

• Fru Z

Hoppas ni alla blivit riktigt uppvaktade idag på mors-dag, både blivande och ni som redan är mödrar. Jag har fått Leilas senaste kokbok - fast illamåendet sätter stopp för mig att njuta riktigt av den

• Fru Z

Hallå, hallå. Har läst vad som skrivits här, men inte varit så aktiv att svara. Har blivit väldigt mycket sovande och slappande senaste två veckorna. Ett rejält illamående som kan ta kol på den bäste karlen Men inte i den digniteten som du mynona. Har tabletter kvar sedan förra graviditeten mot illamående som jag knaprat då det varit som värst.

På måndag så ska jag in på ett tidigt UL, ska bli så spännande. Jag är iaf tacksam att jag inte ska jobba förrän 1 september så jag kan ta dagarna i min egen takt. Å snart slutar förhoppningsvis illamåendet också så det går att börja njuta av den här graviditeten också

• Fru Z

Hallå, missade att gå in och rapportera om ett lyckat UL igår. Fick själv inte se hur hjärtat tickade, fick bara höra det muntligt presenteras. Men som minne fick jag med ett första foto på plutten. 2,3 cm och är i v 9+2 idag (precis som jag räknat tidigare). Idag ska jag upp till min blivande arbetsgivare och berätta den härliga nyheten Fick mer Lergigan Comp utskrivet också så nu kan jag vara mer i rörelse igen.

Men livet är lite väl kort ibland, inatt så somnade min farfar in (dock inte så oväntat - då han varit sämre en tid). Samtidigt som jag är underbart lycklig över det nya livet som pyr i magen så är det en stor saknad efter farfar nu. Är iaf tacksam att vi berättade för honom att han skulle få ett barnbarnsbarn till om han levt. 

• Fru Z

Katja, vad jobbig läsning. Riktigt hemskt. Det är svårt att tänka rationellt i sådana här situationer. Ta väl hand om dig nu. Kram

Wiley, det är beräknat till den 22 januari. Så det finns goda förhoppningar att det blir ett januaribarn. Jag själv är född i januari och så även dottern

Igår var jag och berättade på nya jobbet (som jag startar på 1 september) om nyheten. Vad jag kunde läsa av ansiktsuttryck och kroppsspråk så verkar det ha sjunkit in i god jord Så nu gäller det att göra ett bra jobb i 4 månader innan jag ska vara ledig igen Men skönt att ha det över nu. Så nu kan jag bara njuta av sommaren. Å nu ska vi börja berätta nyheten i en liten större vänskapskrets.

Myssnuff, förstår längtan efter det nya. Stort lycka till i väntan. Försök vila så mycket du bara kan. Bada, skäm bort dig själv, å njut av livet så mycket du bara kan. Snart får du en helt annan prioritering i livet, å inget fel med det :)

• Fru Z

Såg ett inslag på Rapport nu på morgonen. Väldigt intressant. De refererade till följande artikel i dn: www.dn.se/nyheter/sverige/var-tionde-kvinna-i-riskzonen-1.1129945 Det handlar om att kvinnor med PCO har fler komplikationer under graviditet än övriga som inte har detta "fel".

Det är ju rätt intressant läsning. Med tanke på att den BM jag har på MVC inte ville fatta en av de "enklaste" problemen med PCO, att vi har oregelbunden äl, så kommer hon inte klara ta åt sig denna informationen...

Svar på tråden Gravida & föräldrar från IVF på Sahlgrenska del 4