Anonym (tvåbarnsmamma) skrev 2010-09-07 11:59:47 följande:
Jag hade en mola som jag skrapades för i december -06 ,alltså ett tag sen. Fick grav.förbud i 6 månader, lugnröntgades och gick och tog hcg-prover, de var dock normala redan vid första provtagningen (någon månad efter skrapning, inget togs då de konstaterade mola). Jag hade antagligen en "mild" variant då jag fick missfall natten innan jag skulle skrapas (konstaterad ma i v13) och det som kom ut då visade inte mola medan det som skrapades visade mola. Fick mycket dålig info, om allt..
Hursom helst, jag blev gravid direkt efter dessa 6 månader (någon vecka innan deadline..) vilket resulterade i en son (hade ett barn sen tidigare).
Nu börjar vi fundera över ett tredje barn, och då min undran: Jag har hört att det är en något förhöjd risk att få mola igen när man haft det, är det fortfarande det om man har haft en lyckad grav efter?
risken är förhöjd i och med att du haft en mola, men dock fortfarande så liten som 1%. Jag tror att det var 0,1% risk att få mola om man aldrig haft det .. ALLTSÅ 99% chans att allt går bra! Jag själv har varit osäker på om jag skulle orka med en till gravidit och inte veta .. MEN jag har bestämt mig för att jag ska våga! Däremot kommer det nog vara jobbigt i början innan man vet .. Vi får stötta varandra