• vombat

Mola/Druvbörd

Hej alla, efter att ha varit supernojig över utebliven mens, gjorde jag som du sa Kasa och tog ett graviditetstest som visade negativt. dessutom har jag nu fått svar på det senaste blodprovet och det är på 3, skönt! Är fortfarande lite orolig över den uteblivna mensen, men antar att det kan bero på i stort sett vad som helst, tex all stress och oro. Jag har nu glesat ut mina provtagningar till varannan vecka, så jag fortsätter hålla andan, men inte lika ofta :)

Lavinia, mina värden har sjunkit ännu långsammare än dina, eftersom jag tog varje vecka hände det att de hade gått upp lite också, men jag har ändå sluppit gifterna hittills. Så man får väl ha lite is i magen, de ska ner, men det går segare och segare. Mellan mina senaste prov sjönk det bara 1!! på två veckor.....(från 4,2 till3). jag tror du slipper cellgifter!

Kram på er alla, gravida och blivade gravida!

• vombat

Ludvigsmamma du ska abslolut inte be om ursäkt. Det är ju det som är så bra med sånna här forum, man skriver det man känner. Och alla befinner vi oss i olika stadier. Själv har jag lämnat chocken och den största rädslan och ångesten bakom mig och befinner mig nu i ett stadie där jag vågar se fram emot att detta faktiskt kan vara över och den långa väntan över att ett år ska gå har kommit. Sen kommer jag vara där du är och längta till uteblivien mens, och sen oroar man sig för att man är gravid och allt som kan gå fel och sen oroar man sig för resten av sitt liv över de små barnen :)

Förresten har min mens kommit tillbaka nu så det är skönt!

Vanna -får du några svar?
    Lavinia: vad fick du för värde i måndags?

Kram

• vombat

Skräpmola -vilket skit! jag känner med dig.

Vanna, jag förstår att det inte är några roliga nyheter, men som du själv säger så är det ju skönt att bli tagen på allvar och ordentligt utredd!

Jag var på återbesök igår och allt såg normalt ut, senaste värdet 2,2. Dock sa hon att eftersom mina värden sjunkit så långsamt så vill de ha koll på mig ett år. Trots det blev det ett positivt besked, för jag har alltid trott att det är ett år från att man gått på negativa värden, men det är ett år från skrapning, vilket förkortar tiden betydligt allafall :) Vad gäller risken för att värdena börjar gå upp igen efter att de varit nere på noll, så sa hon att de haft 2 fall på 10 år och att oftast så börjar den växa direkt efter nollvärdet, så ju längre tiden går desto säkrare blir man.....

Lycka till med äggplanteringen Kasa!

Kram

• vombat

Åh vad härligt Lavinia!! :)

Jag har varit på undersökning tre gånger efter skrapningen och de har inte sagt att de sett någon vävnad kvar. Men eftersom ditt HCG sjunker så bra så borde det inte vara någon fara. Jag ska på halvårskontrollen i slutet av mars, jag hoppas att det fortsätter att se bra ut. Efter den kontrollen (om allt ser bra ut) tar jag bara prover en gång i månaden.

Det tog mig 20 veckor att komma ned på 2,2 så det stämmer att jag hade ett värde på 3 däremellan. Min läkare räknar noll som under 5. Mitt värde har inte gått upp något sedan jag kom på godkända värden egentligen. Gick iofs från 4 till 4,2 på en vecka men som jag förstod det så ligger man inte konstant i vanliga fall heller.

Skönt att du fått en så bra barnmorska supermajsan.

Kram

• vombat

Hej Lindah 6, skönt att allt gått så snabbt för dig! Borde oavsett typ av mola inte vara några problem för dig att börja IVF i september :)

Kasa vännen! Trots att jag inte alls kan "förstå" hur du känner (eftersom jag inte varit med om det du beskriver förutom molan), så har jag full förståelse att du känner så. Jag hoppas så att allt ska gå bra med IVF:en och att det löser sig mellan dig och din kille, för är det någongång man  behöver någon att luta sig mot och dela saker med, så är det ju verkligen nu! Hoppas även att det löser sig med jobbet, det är en otrolig press att vara egen.....

Min mola vägrar släppa det sista taget, senaste värdet låg på 3 igen (från 2,2). de tycker att det är lite konstigt, men säger samtidigt att det kan diffa lite och att det kan bero på laboratoriet etc.... antar att jag får vara nöjd så länge det ligger på godkända värden, men det känns väldigt segt just nu. och det känns väldigt långt till en ev graviditet :(

Lavinia, hur går det?

Kram på er!

• vombat

Hej Lavinia och alla andra! Jag har nog världens segaste sänkning av HCG. Det är dock ok bara det fortsätter att sjunka!! Förra veckan var jag nere på 1!! Så nära men ändå så långt ifrån..... jag har precis som du märkt att hcg går ned som mest efter mens, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det är väldigt hormonellt styrt. Vi får fortsätta följas åt på vår resa ned mot nollan och en förhoppningsvis kommande graviditet :)

Iris vad tråkigt :( Det är dock många som både blivit gravida och fått flera barn efter mola på detta forum, så det finns goda chanser för dig!

Kram på er

• vombat

Jag hade också tolkat det som att under 5 var ok, men när jag fick det senaste blodprovsresultatet pratade jag med en sjuksyster som sa att jag skulle ned på 0,1!? LÅter ju dock som många av er har hört 2 eller 5. Jag ska fråga läkaren nästa gång jag får träffa henne. Så kán man ju alltid hoppas att jag är nere på 0,1 nästa gång så jag slipper undra :)

En stor kram till dig fundersam som fått ett missfall, jag förstår din oro för att det skulle kunna vara mola, men vad hände förra gången? Hur fick du reda på att det var mola då? Är man orolig kan man väl alltid åka in till gynakuten, de har ju skyldighet att undersöka en.

Ha en riktigt härlig och välförtjänt semester skräpmola!

Kram

• vombat

Idag är allt nattsvart! Efter att ha varit på undersökning igår kändes allt bra, allt såg fint ut vi skulle dryga ut provtagningarna till en gång i månaden, vi pratade om att häva graviditeten i slutet av sommaren etc......sen lämnade jag ett blodprov :(

Idag såg jag två missade samtal (hemligt nummer) och blev gemast orolig. Ringde avdelningen och fick reda på att mitt värde (efter att ha legat stabilt) plötsligt ökat till 24.... så nu är jag där jag absolut inte vill vara, på onsdag börjar jag med cellgifter (om inte mitt blodprov på måndag skulle visa något mirakulöst), allt känns så overkligt! Min läkare sa att detta kunde hända så jag har inte tagit ut något i förskott, men hon sa också att det var ovanligt när man legat ett tag på negativa värden, så klart att man har hoppats att man skulle slippa. Och sannolikheten att jag skulle vara gravid är i princip 0, så man kan inte hoppas på det......

/En ledsen Vombat

• vombat

Hej tjejer och tack för att ni tänker på mig. Senaste veckan har varit riktigt tung :( Satt i soffan med min sambo och grät för jag trodde min lever skulle vara full av metastaser och att jag skulle dö och lämna min lilla 2 åring utan mamma.... Nu har jag fått svar på min leverröntgen och allt såg fint ut! Dessutom hade mitt hcg gått ned till 4,6!?! Så min läkare vet varken ut eller in. Hon vill ogärna börja en behandling om jag ligger på negativa värden, så vi ska avvakta ett värde till för att se vad min kropp håller på med. Skulle det ha gått upp igen så sätter vi igång en behandling, men jag hoppas att jag ska kunna jobba under den tiden (och det trodde hon att jag skulle kunna om jag ville), och om det fortsätter att vara lågt så fortsätter vi ta prover varje vecka till September och ev längre eftersom mina värden varit så sega.

Så det är verkligen som en berg-och dal bana just nu där jag slängs mellan hopp och förtvivlan. Utredningen  fortsätter dock och det är ju bra. Så idag var det lungröntgen och nästa vecka ultragyn och nya prover.

Ett stort grattis till er Ludvigsmamma och Skräpmola, jag tror jag glömde uppmärksamma dessa fantastiska nyheter sist :)

Kram

• vombat

Hej allihopa! Jag har inte alls försvunnit, bara tagit en paus. Mina värden hoppar ju som bekant. Vill passa på att hälsa alla nya välkomna till ett jättebra forum, där ni kan få svar på många frågor. Det känns som att vi har samlat så mycket erfarenhet här av en relativt okänd åkomma.

Jag hoppas ni gravida fd molor tittar in här då och då, ni sitter på mycket viktig information. Och så hoppas jag att jag snart kan sälla mig till er skala och hoppa in i den nya tråden :)

Min historia kort (till er nya som kanske inte läst bakåt i tråden) är att jag fick en komplett mola i september förra året och att mina värden sakta men säkert krupit nedåt. Jag startade på 375000 vilket är väldigt högt, men även om mina värden gått nedåt har det varit supersegt och ibland har värdena gått upp för att sedan sjunka igen. ett flertal gånger har läkarna velat sätta in cellgifter, vi ska bara ta ett kontroll prov..... så har det visat sig att det har gått ned igen och vi har avvaktat! Det dröjde 6!! veckor innan jag fick svar på att det var en komplett mola. Har dessutom gått igenom två lungröntgen och en leverröntgen samt ett specialultraljud som inte visade något. Just nu är mina värden nere på 0,1 och har varit det de senaste gångerna och det känns ju såklart fantastiskt, MEN så har jag känt tidigare...så har det plötsligt gått upp igen. Så jag har fortfarande kramp varje gång jag ska ringa och få mitt nya värde..... jag har förbud till minst slutet av september, men eftersom mina värden har segt så mycket så vill min läkare ev följa mig ännu längre. Bara man blir frisk så....! Jag går på KS och har en helt fantastisk läkare som dessutom är en av experterna i sverige på just detta, så jag är alla fall i trygga händer om jag skulle behöva en behandling.

Lavinia: Skönt att du äntligen blir lyssnad på! Jag ska hålla tummarna för din operation, men allt talar verkligen för att det kommer att gå bra. Du ligger ju på 0 trots att du har något kvar. jag ska försöka skriva lite mer i detta forum, men ibland behöver jag bara ta en paus. jag läser dock väldigt ofta :)

Kram på er alla fantastiska tjejer!

Svar på tråden Mola/Druvbörd