• Epelino

Mola/Druvbörd

Hej!
    Nu har jag nog börjat släppa molan, trofoblastsjukdomen, cellgifterna och prover mentalt också, för igår skulle jag ha tagit ett nytt prov, men glömde helt bort det!!!
    Så jag fick ta remissen och åka upp till Lab idag istället!!

Är inte ett dugg orolig längre för värdet, jag tror att det håller sig där det ska!! Nu vill jag bara att månaderna ska ticka på så att förbudet tar slut nångång!!

SuperM; Jag finner knappt ord för hur glad jag är för din skull!! Det är så härligt att höra om nya graviditeter efter molorna!! Må de brinna upp i helvetet!!!

Kramar E

• Epelino

Haha, vad jag vet så har jag förbud till sista Mars (1 år efter sista cellgiftsbehandlingen)!!! Men kanskee läkarna släpper mig tidigare.... törs inte hoppas för mycket!
    Men jag tar det, om jag nu bara får slippa mer strul med den här molahärvan!!!

• Epelino
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-05-06 18:52:56 följande:
    Fick svar idag att mitt HCG-värde var nere på 5,4. Jag skall komma tillbaka igen nästa vecka för provtagning som vanligt. Vad har era värden legat på för att ni skall få glesa ut provtagningarna till varannan vecka? Det var nu 9 veckor sedan skrapningen och jag har alltså gjort 8 provtagningar som visat stadigt sänkta värden. Skall man inte få glesa ut det snart?! Ni som har haft ett halvårs "karantän", har det varit från det datum då värden varit nere på 0? Och har karantänen blivit 6 månader eller har den blivit förkortad? Fundersam och otålig... Kram till er alla!
    Hej!
    5,4 och neråt är helt normalt hcg när man inte är gravid. Kvinnors hcg pendlar mellan 0 och 5,4 så du är tillbaka på 0 kan man säga, så förmodligen kommer dom glesa ut dina prover nu till varannan vecka och sen mer sällan!
  • Epelino

Jag har för mig att min läkare också sa 6 månader från skrapning om hcg normaliserats inom 8 veckor. Jag har ett år från sista cellgiftsbehandlingen, men mitt hcg var normalt 3 veckor innan den....men somsagt så hoppas jag att dom förkortar mitt förbud lite... 
    Men man måste ju komma ihåg att det finns en anledning till förbudet och det är ju för att dom ska kunna följa att hcg är normalt och inte börjar stiga pga av moderkaksceller som skulle kunna finnas kvar.

// E.

• Epelino
    Anonym (Kommer igen) skrev 2010-05-08 19:03:13 följande:
    Nej, inte annat än att min svägerska haft det. Man undrar ju lite vad det är för fel på min man och hans brorsas sperimer...men jag vet inte om det ens är möjligt om det finns nåt samband rent genetiskt. Jag har en moster som aldrig fick några barn, trots att de försökte i säkert 20 år, men hon har inte sagt nåt om druvbörd, men vad vet man, jag tror inte de visste så mycket om detta på 50-60-talet. De adopterde till slut. 
    Men det är ju bara vid komplett mola som det är spermiernas fel.... men det kanske var det ni haft båda två? Isåfall är det ju lite märkligt... Tänk om nån skicklig gynläkare kunde engagera sig lite i frågan och forska lite!!

Trevlig kväll
    E
  • Epelino
    Anonym (Fundersam) skrev 2010-05-11 22:21:12 följande:
    Min läkare ringde idag och sa att jag skall fortsätta och lämna prover en gång i veckan tills det är nere på 0 (senast var värdet 5,4). Ifall värdet håller sig på 0 tre veckor på raken skall provtagningarna glesas ut till en gång i månaden i ett halvår. Så här fanns inga chanser till förkortad karantän, som jag hoppats på. Men jag vill göra som läkaren säger och tar hellre det säkra före det osäkra.Samtidigt säger min läkare att hon skall diskutera det men en kollega, vilket naturligtvis är väldigt bra! Jag misstänker dock, precis som flera andra här har gjort, att läkarna inte alltid har jättevana att behandla druvbörd/mola och därmed är lite osäkra på området. Dessutom verkar det vara olika direktiv i olika delar av landet. Jag vill veta vad läkarna grundar graviditetsförbudet på för fakta t.ex. vilket hcg-värde man skall ha och hur länge, om man har komplett eller partiell mola, vilken vecka man var när behandling påbörjades eller vad nu kan påverka. Är det någon som känner till någon medicinsk rapport eller seriös forskning som rekommenderar eller berör hur lång tid man bör ha graviditetsförbud? Det hade varit hemskt intressant att läsa. Om man lyckas förstå den fackliga texten vill säga :)Kram till er!
    Hm.... jag har fått veta att 5,4 är "normalvärde" alltså räknas som friskt. kvinnors hcg pendlar tydligen lite mellan 0 och 5,4. Jag frågade onkologen om risken för återfall, han sa då att risken att det skulle blossa upp igen var 1% och att det isåfall skedde under första året efter behandlingen. Men det är ju olika långt grav förbud gällande om hcg normaliserats innom 8 veckor eller inte. Skickar länk till ett vårdprogram jag hittat, där avråder dom från graviditet under 6 mån om hcg normaliserats innom 8 veckor och annars under 1 år.
    Klicka på trofoblasttumörer...

http://www.oc.umu.se/pdf/gynvpg.PDF
  • Epelino

Hej!
    Jag har sammanfattat lite från bla
    http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=895

Mola drabbar 0,9-1/1000 graviditeter
    Partiell mola är 3 gånger vanligare än en komplett mola och behöver nästan aldrig behandlas mer än genom en skrapning.
    Vid partiell mola och komplett där hcg normaliserats inom 8 veckor efter skrapning gäller grav förbud i 6 månader och vid komplett mola där hcg inte normaliserats inom 8 veckor gäller 1 år.
    Om hcg inte blivit normalt inom 8 veckor görs en utredning där man tittar om det finns molarester kvar mm.
    Av den kompletta molan kan man drabbas av persisterande trofoblast sjukdom som måste behandlas vilket sker i ca 6%  av fallen.
    Det finns då olika varianter av trofoblast sjukdom där den mest aggressiva är choriocarcinom som sprider sig fort och skickar metastaser till andra organ.
    Den drabbar ca 1/100 000 graviditeter per år i Sverige. Överlevnaden är vid choriocarcinom i det närmaste 100 %.

Mvh Elin

• Epelino

Jag vägrar hormoner i min kropp, inte efter allt som den gått igenom efter molan.
    Kändes konstigt att stoppa i kroppen hormoner och lura den att tro att den var gravid när gravidhormonet var skyhögt och kroppen varit gravid fast ändå inte... Jag ville att kroppen skulle få chans att förstå vad som hänt och komma i balans igen själv.
    Vi kör kondom och har koll på när ÄL är. Det funkar bra för oss, jag skulle inte riskera att bli gravid nu, inte med cellgifter kvar i kroppen!!
    Jag har fått skäll av läkarna för att jag vägrat p-piller men i slutändan är det ju mitt eget beslut.

Kram E

• Epelino
    kasa01 skrev 2010-05-19 09:37:55 följande:
    Hej!ang detta m preventivmedel, jag har bett om att få kopparspiral insatt igen. De vill inte sätta den riktigt ännu, värdet låg på 26 igår 8 veckor efter skrap. Kasnke nästa mätning... Det är helt hormonfritt, och borde inte vara problem att sätta eftersom alla varit gravida, även om det varit en avbruten graviditet. Ibland kan det vara lite "trångt" att sätta en spiral på någon som inte varit gravid. Man kan blöda lite mer än vanligt, men det har det varit värt för mig alla fall. Har aldrig gillat att äta hormoner, o tänker absolut inte börjar nu efter detta. Kramar,
    Konstigt, nu säger läkarna olika igen, det första min läkare ville göra så fort jag slutat blöda efter skrapningen var att sätta in en spiral. Då visste han ju inte ens att mitt hcg skulle hålla på att strula upp och ned, utan tnken var ju då att allt skulle vara normalt innom 8 veckor, och 6 månaders gravförbud. Jag tyckte då att det var märkligt att jag skulle ha en spiral i bara 5 månader  och sen ta ut den igen så jag ville inte.

Ha en bra dag
    /E
  • Epelino
    kasa01 skrev 2010-05-25 17:59:45 följande:
    Jag fick mens idag! Hade aldrig trott att jag skulle bli så lycklig över detta annars så ovälkommna tillstånd! Hade en blödning för drygt en månad sendan och hade just gett upp hoppet på att det skulle ha varit mensen som var tillbaka, men det var det alltså!!! Jippi! Jag låg på HCG 137 när den kom, på 26 förra veckan, så det måste ju vara min kropps sätt att vilja bli frisk även om värdet inte vill sjunka tillräckligt fort. Fridens liljor, och hopp till alla!
    Jätteglad för din skull!! Härligt!
    Du är ju snart nere på 0 också och då kan allt bara bli bättre!!

Kramar E
Svar på tråden Mola/Druvbörd