Anonym (Fundersam) skrev 2010-05-11 22:21:12 följande:
Min läkare ringde idag och sa att jag skall fortsätta och lämna prover en gång i veckan tills det är nere på 0 (senast var värdet 5,4). Ifall värdet håller sig på 0 tre veckor på raken skall provtagningarna glesas ut till en gång i månaden i ett halvår. Så här fanns inga chanser till förkortad karantän, som jag hoppats på. Men jag vill göra som läkaren säger och tar hellre det säkra före det osäkra.Samtidigt säger min läkare att hon skall diskutera det men en kollega, vilket naturligtvis är väldigt bra! Jag misstänker dock, precis som flera andra här har gjort, att läkarna inte alltid har jättevana att behandla druvbörd/mola och därmed är lite osäkra på området. Dessutom verkar det vara olika direktiv i olika delar av landet. Jag vill veta vad läkarna grundar graviditetsförbudet på för fakta t.ex. vilket hcg-värde man skall ha och hur länge, om man har komplett eller partiell mola, vilken vecka man var när behandling påbörjades eller vad nu kan påverka. Är det någon som känner till någon medicinsk rapport eller seriös forskning som rekommenderar eller berör hur lång tid man bör ha graviditetsförbud? Det hade varit hemskt intressant att läsa. Om man lyckas förstå den fackliga texten vill säga :)Kram till er!
Hm.... jag har fått veta att 5,4 är "normalvärde" alltså räknas som friskt. kvinnors hcg pendlar tydligen lite mellan 0 och 5,4. Jag frågade onkologen om risken för återfall, han sa då att risken att det skulle blossa upp igen var 1% och att det isåfall skedde under första året efter behandlingen. Men det är ju olika långt grav förbud gällande om hcg normaliserats innom 8 veckor eller inte. Skickar länk till ett vårdprogram jag hittat, där avråder dom från graviditet under 6 mån om hcg normaliserats innom 8 veckor och annars under 1 år.
Klicka på trofoblasttumörer...
http://www.oc.umu.se/pdf/gynvpg.PDF