Inlägg från: Pralinbiten |Visa alla inlägg
  • Pralinbiten

Mola/Druvbörd

Anonym skrev 2010-04-06 18:01:38 följande:
    Hej AllaVill inte skriva vem jag är men jag har skrivit mycket i denna blogg.  Fick ett godkännande att böraj så smått efter en behandling av Mola samt cellgifter. Visdes att jag nu va i v.7 men fick kraftigablödning åkte in akut till sjukhus & det visades att det kunde vara missfall el en ny druvbörd. Vad fan gör man.. Mitt hopp är nu nere på 0 igen. Vill snart ge upp allt omkring mig jag orkar inte mera!  Nu dessa dagar skall jag in på nya blodprover & UL.. Håll nu tummarna Kram alla druvisar
    Tänker på dig och undrar hur det har gått för dig.
  • Pralinbiten

Jo, allt är bra än så länge. Undrar varför ingen pratat om de tabletterna för mig?

Jag hoppas du får lust och vågar försöka igen. Det var ju någon här som skrev att hon haft missfall efter molan och att det sedan hade det fungerat{#lang_emotions_smile}.  Det kanske bara behövs lite tid.

• Pralinbiten
    {#lang_emotions_smile}Det var en graviditet, inte onda elaka celler
    Ska bara klara 7 veckor till så är det säkert.
    Läkaren tyckte inte jag behövde komma tillbaka o kolla igen, så jag tänker gå till en privat läkare o kolla igen runt vecka 12.
    Sist försvann ju alla grav.symtom, jobbigt att gå och känna efter hela tiden om de är kvar.
    Det här är rätt svårt att fatta att vi kanske äntligen ska få en bebis, efter alla år av längtan. När vi närmar oss vecka 12 kan jag slappna av o va 100% glad.
  • Pralinbiten
    vanna skrev 2010-04-23 10:28:56 följande:
    Pralinbiten - vad underbart!! Blev din syster glad när hon fick höra? Är hon också gravid .. för visst var det så att de funderade på att ha fler barn .. Håller tummarna för dig nu!!Men när var det du skrapades förresten?! Jag hoppas snart att jag ska få veta nåt om hur länge jag har förbud .. skrapades sista januari men är inte nere på noll ännu, men 2! Det borde ju inte vara ett års förbud då?! Eller vad tror du .. visst fick du ett halvårs förbud?kram kram
    Min syster är lite osäker de skulle fundera ett tag till tror jag. Hon sa att de inte hunnit prata tillräckligt och man kan ju inte ångra sig. Jag skrapades i november, det tog 7 veckor att komma ner till 0. Jag hade ju bara partiell så förbudet blev ju bara ett halvår.
    Läkaren kommenterade att jag egentligen skulle vänta men det verkar ju inte vara så allvarligt när jag inte behövde komma tillbaka.
    Har du inte fått reda på hur lågt ditt förbud är!! Det fick jag reda på när läkaren berättade om molan. Men det är mycket möjligt att det är annorlunda när man har komplett mola? ? 
    Jag bad att få prata med läkaren, så han ringde mig. Det var när mitt värde gått ner till under ett. Jag hoppades på att vi skulle kunna strunta i förbudet då, det gick inte. Sen glömde jag resten av frågorna så det blev lite dumt.
    Jag tycker du kan ringa o få en telefontid med läkaren, jämfört med mina frågor är ju dina frågor om förbudets längd, viktiga. 
    Man får ju inte reda på något om man inte är på dem o frågar.
  • Pralinbiten
    kasa01 skrev 2010-04-23 12:53:50 följande:
    Hej Epellino,tack för svar. Mitt värde låg på 134 i tisdags, så det känns ganska osanorlikt att det ska ha sjunkit så mycket på några dagar... Har ingen mensvärk heller, men det kan vara ganska olika för mig. Tänker ändå hoppas på att det är mens, det har gått lite drygt 4 veckor så det sämmer ju. Hoppet är det sista som överger en ändå...
    Men kanske är det lite mola som kom?
    Jag fick ut några blodklumpar. Jag är säker på att det var någon slags rest, Jag hade haft mens några dagar tidigare sen kom det lite till ihop med lite genomskinligt slem. Sen var det ingenting mer med det. Jag var bara glad det kom ut.
  • Pralinbiten
    SuperMajjsan skrev 2010-04-27 22:37:52 följande:
    Hej alla fina tjejer!Ville bara titta in och förhoppningsvis strö lite lyckofrön hos er alla, jag blev ju 'släppt' av läkaren i mitten på april och igår fick jag ett positivt gravtest!Fattar ingenting ännu och vågar absolut inte ta ut någon glädje i förskott så nu väntar jag spänt på att få komma tillbaka till läkaren och göra et VUL och få se så att allt är ok...Ha en superkväll!Kram!!!
    Åh vad roligt{#lang_emotions_laughing}. Vilken vecka är du i nu?
  • Pralinbiten
    bela00 skrev 2010-04-29 12:31:33 följande:
    Vad roligt för dig Supermajjsan. Vad kul att du får göra ett VUL. Jag är nu själv i vecka 15 och måste vänta på rutinultraljudet efter vecka 18. Så efter den 24 maj blir jag kallad till UL. Är fortfarandet inte riktigt glad över detta utan det känns som om det är ett UL jag väntar på. Har inget behov att berätta för någon att jag är gravid med tanke på allt jag tidigare gått igenom och när jag följt tråden här så vet jag att en druvbörd kan upptäckas rätt så sent oxå.
    Va konstigt att du inte får göra ett UL tidigare. Till mig sa dom att det var självklart att jag skulle få göra ett, men då lät jag också väldigt darrig på rösten{#lang_emotions_wink}.
     Kanske du kan göra ett hos en privat läkare, här kostar det bara 300kr och det skulle det defenetivt vara värt.
  • Pralinbiten

Igår var jag på ultraljud och fick se en sprattlande bebisGlad
    Jag har klarat  12 veckor nu, så nu ska det vara säkert. Helt otroligt!!
    Så kommer det bli för er med till slut. Det har känts som en evighetslång väntan, men till slut så är man färdig med mola och prover.  

• Pralinbiten

Kan berätta att jag var väldigt nervös inför VUL. En del av mina gravidsymtom försvann lite innan vilket var läskigt, men det var ju bara för att 12 veckor hade gåttGlad

• Pralinbiten

Jag tror bebisen ska komma runt 15 december.
    Det är en stor lättnad nu efter ultraljudet, dagen innan trodde jag nästan jag inbillat mig. Gick här hemma och grät en massa. Nu har lugnet kommit till mig, som tur är. Om en månad ska jag på RUL och det är ju ganska snart.
    Jag  hade ju tur och fick göra ett ultraljud runt v 5-6 med, det kan jag rekomendera, även om man kanske skulle bli tvungen att göra det privat o betala.  När jag blev orolig kunde jag påminna mig om att jag faktiskt hade sett och doktorn sagt att allt såg normalt ut.

• Pralinbiten

Det var evigheter sedan jag skrev här nu. Ville bara muntra upp er med ett lyckligt slut för en gångs skull. Den 21 fick jag en helt frisk liten pojke. Och jag hoppas att om inte allt för lång tid det blir samma för er.
    Blir så ledsen när jag läser här för det påminner mig hur ledsen jag var när jag fick beskedet och väntade på att slippa förbudet. Men jag kan lova att när ni har era bebisar hos er kommer tiden man väntat vara helt försvunnen ur tankarna och inte spela någon roll alls längre.

• Pralinbiten

Hej, igen
    Grattis alla som är med barn, vad roligt, jag får tårar i ögonen när jag läser här. Jag vet ju själv hur jobbig väntan var.

Jag bara undrade en sak som jag inte fattat. Jag hade den partiella molan. Var det cancer? Har jag haft cancer?
    Det är ju ofattbart i så fall. Jag trodde bara de elakartade var cancer.

• Pralinbiten

hej
    Jag gjorde ett vul vid 6 veckor, det gjorde jag på gyn, på sjukhuset. innan dess gick det inte att  se något så hon jag pratade med. Då såg man en cirkel, gulkroppen. Man såg inget foster det var för litet. Efter det blev jag ganska lugnad, för vid molan såg man ju bara ett litet riskorn. Så då var det bara vanligt missfall att oroa sig för. Efter det har jag inte haft någon mer kontakt med gyn de ansåg mig frisk. 
    Efter det ringde jag mvc och vi bokade in en tid. Jag fick samma barnmorska som sist, hon var jättesnäll. Dom fixade också ett till vul i vecka 13 bara för att lugna mig. Det vulet gjordes på mvc och de sa att de inte hade kunnat se något vid vecka 6 eftersom deras apparat var lite äldre.
    Vulet i vecka 13 var underbart, man såg en figur som sparkade o hade sig. Armar och ben sparkade runt och hjärtat slog. På bilden som skevs ut ser det ut som ett päron, men när vi satt o tittade på skärmen såg man jättebra. Helt knäppt att det fick plats där inne när det inte syntes alls än.
    Efter det kunde jag sluta oroa mig helt. Jag tycker abolut du ska insistera på ett vul vid 13 så du kan slappna av.  
    Sen gjorde jag ett ul till vid v18 som alla andra, det var kul att se honom igen men inte samma känsla som i vecka 13 för då var det svårt att inte gråta av lycka.
    Jag hoppas allt går bra för er alla, och att ni får fina små bebisar. min är världens finaste, det kommer era vara med.

Läkaren jag pratade förklarade bara i några minuter o vikten låg vid att jag inte fick bli gravid på ett halvår, han sa inget om att det var cancer. kanske han inte ville skrämmas. sen sa han till mig att googla det. Så det mesta läste jag i den där artiklen som har vart länkad här innan. Där stod det ju att det rappoterades in till cacerregistret men jag hade väl än annan bild av cancer så jag tänkte att det inte var det ändå.

Svar på tråden Mola/Druvbörd