Mola/Druvbörd
![Gråter Gråter](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-cry.gif)
Morhoppan, låter bra. Om du vill läsa på om Mola rekoemderar jag förljade artikel: www.lakartidningen.se/store/articlepdf/8/895/...
Vet att jag tjatar om den, men det har en bra förklaring till vad som händer. Charings Cross i Enland har också en jätte bra hemsida, det verkar vara europas ledande klinik för molor. De ägnar sig bara åt trofablast sjukdommar.
Jag tyckte den korta metoden var mycket bättre. Du har ju redan föt två barn, så det borde funka för er tycker jag! Lycka till i höst! kramar.
Skorpsmula, Fy vad hemskt, 4 missfall! Har du barn, eller har du aldrig gått längre än v 13? Du har rätt till en utredning när du haft 3 missfall, och dessutom en mola nu. Det finns jätt mycket hjälp att få. Ska inte börja mässa här, tror inte du är redo, men vill bara så ett frö. Slicka dina sår i fred, och när du är redo ska du kräva att de utreder dig. Stor kram!!!
Tuttan, Jag hade också komplett, det är den mer ovanliga sorten. Det BERHÖVER inte betyda något, det viktiga är att värdet sjunker. Vad har du för HCG nu? Om värdet går ner till under 5 (eller vad ditt landsting nu har beslutat ska vara minus värde, alltifrån 5 till 2), kommer du får grav-förbut i 6 månader. Om värdet inte sjunker sperlar det ingen roll om man fått komplett eller partiell, man sätter ändå in cellgifter. Det viktiga är nu att det gör alla kontoller, lungröntgen, och blodprover varje vecka för at se att du inte har metastaser. Mycket märkligt att de inte kunnat ge dig besked tidigare, dessa kontoller bör göras omgående. Har du fått mäta HCG under tiden att du väntat? Jag blir SÅ trött på sjukvården, man ska slåss och orka kämpa för att får rätt behandling. Men ta det lugnt bara, en sak i taget. HCG är det som är viktigast nu.
Lavinia, blir så jätte glad av att läsa ditt inslägg!
Ang detta m "noll värdet", der verkar som att alla hade 5 som minus förr. Nu verkar vissa landsting har ändrat, Stockholm tex har 2. Du kan aldrig ha ett HCG på 0, utan det följer korppens månads sykel. Det går lite upp och ner naturligt, därför kan man aldrig kräva att det ska ligga på 0,1 vid varje mätning. Om du unde ett års tid lämnade hcg prover varje vecka, helt utan att vara gravid eller haft mola skulle det pendla ändå.
Ledsen, men jag åste flina lite åt detta inlägget! Det verkar som du kan se på det med lite humor i alla fall, eller har jag fel? Och du, det är mannen du ska leva med, inte svärmor! Du får skaffa dig ett "svärmors filter" helt enkelt, skit i henne och skit i att prata m henne om det här!
tutta, grattis! vad skönt! redan nolla alltså!
Vraket, alla säger olika, det är lika bra att vänja sig! Men som supermajdan skriver ovan, först ska värdet ner på minus, sen kan man planer hur länge förbudet blir. Förbudet är dessutom en rekomendation, man gör som man vill!
Miam, det där m att KUB testa en mola är nog inte rätt sätt. Molan är inget missbildat foster, det är en druvformad tumörväxt som uppstår av en missbildad graviditet. Vissa börjar att bilda ett foster som tidigt dör, andra (kompletta) fanns det aldrig ett foster ens. Det skulle inte funka att göra ett kub test på den tyvärr. Kroppen beter sig som att den är gravid (jätte gravid till och med), men det är den ju alltså inte. I mitt fall kunde man se en gulesäck (jätte ovanligt för komplett mola) medans själva druvbörden bredde ut sig under som en jätte klase. Fick se alltihopa på VUL.
Kram på er!
Miam, läs länken som i skorpsmulas inlägg ovan.
Ja visst är det en missbildad graviditet. Men MOLAN är inte bebisen... det är en separat tumör växt som ligger i livmodern. Som det står i läkartidingens förklaring finns det 3 sätt att en mola uppstår. Varför det sker vet jag inte, men det finns aldrig en chans att fostret ska kunna klara sig. Antingen blir det aldrig något, eller så dör det väldigt tidigt. Molan ser ut som en klase druvor, därav namnet "druvbörd" ser ut som massa blåsor på VUL. Den växer alltså i livmodern, men vid sidan av det missbildade fortret. Det finns massa andra artiklar att läsa om du söker på nätet, men den ovan är den jag tycker förklarar bäst.
Sen har vi ju diskuterat att man kan föda ett barn och att en mola kommer ut samtidigt. När detta sker kan jag inte med säkerhet säga, men jag kan ju misstänka att det:
1) sker när man haft en mola tidigare och HCG triggar mola cellerna som börjar växa igen.
2) en tvilling graviditet där ett ägg blir befruktat på korrekt sätt och bildar en bebsi, och ett annat ägg blir enligt ovan, och ger upphov till molan.
Detta vet jag ingenting om, men det är en teori. Dessutom är det jätte ovanligt, så jag tror inte att någon av oss behöver fundr så mycket över det.
Förstår om det känns komplicerat, hoppas detta förklarar lite mer...? Är inget pedagog precis... KRAM!!
Jag visste det. Jag ÄR ju synsk.
Värdet har inte sjunkit mer. Idag var det 2. Förra veckan 2,3. Vad händer nu? Ingen vet ngt. Vad är noll? Kan det bli noll? Helvete!!!!!
Felize, får man fråga vilekt sjukhus du skrapades på? Om dina värden är nere på 2 efter 7 veckor med en partiell, finns INGEN anledning att hålla grav förbud ett år. 6 mån från op är riktlinjer från alla sjukhus jag känner till i alla fall. Hoppas du mår bättre snart.