Inlägg från: Anonymous1001 |Visa alla inlägg
  • Anonymous1001

Mola/Druvbörd

Hmm...de räknar under 2 som noll och jag tror jag hade det i början av maj. Sen har jag haft under 1 sedan dess. Ska lämna prov i oktober... Osäker på vem jag ska kontakta nu. Har inte pratat med läkare sedan i mars. Ssk brukar ringa med provresultaten efter jag lämnat prov. Vi har kört med p-dator sista 5-6 åren och det har fungerat bra, nu gick vi över till kondom för att vara på den säkra sidan....... :(

• Anonymous1001

Ska ringa bm. Min läkare sa rent ut att hon inte kan så mkt om mola. Tror tanken var att följa hcg i ett år. Hon lär inte bli nöjd. Förutom oro känner jag en konstig pinsamhet. Planerar ni en ny graviditet?

• Anonymous1001

Detta med mola är ett helsike. Jag hoppas att det löser sig för oss alla. Jag önskar att det visar sig att det inte är molan som kommit tillbaka för mig. Även om det är är en vanlig graviditet så är det synd att molan sabbar så att man ska behöva vara orolig och inte kan njuta av det som man isf borde.

• Anonymous1001

Jag har inte träffat bm som är på semester, precis som jag själv ???? Jag pratade dock med en ssk på gyn som tyckte att jag kunde komma som drop in på deras akutmottagning och göra ul. Började må illa idag. Känns precis som när jag hade molan. Visserligen känns det likadant som graviditeterna med mina andra 2 barn. Allt annat än idealiskt om jag blivit gravid under uppföljningstiden. Visserligen bättre än alternativet att molan är tillbaka...

• Anonymous1001

Man kan ha tvillinggraviditet. Komplett mola med levande foster (tvilling). Ovanligt men jag har hört om 2 fall. Jag kan inte svara om det är det som du har råkat ut för men det är en möjlighet.

Partiell mola=flera spermier går in i ägget. Fostret får ofta trippel genuppsättning.

Komplett mola= tomt ägg plus spermier. Genuppsättningen kommer enbart från pappan. Utvecklas inte till levande foster.

Det är så här jag har förstått det hela i alla fall ????. Mola är inte det lättaste att förstå och forskningen verkar inte heller vara så omfattande som med det flesta andra diagnoser.

• Anonymous1001

Mylily: grattis! Du och jag tycks följas åt. Båda partiell mola i mars och nu gravida. Vi gjorde ul som visade bebis och inga tecken på nån gammal mola som tittar fram. Skönt!

• Anonymous1001

Jag håller alla tummar och tår för oss båda!

Svar på tråden Mola/Druvbörd