Inlägg från: Anonym (C) |Visa alla inlägg
  • Anonym (C)

Mola/Druvbörd

AnnaT1983 skrev 2016-07-09 00:21:15 följande:

Veckan efter skrapningen hade mitt hcg sjunkit från 725.000 till 62.000 och veckan efter det till 9000. Dessvärre fick jag veta idag att det nu är 9900. Läkaren säger att det inte är någon fara men jag ska ta ett nytt prov nästa vecka och träffa henne dagen därpå (bokat sedan länge). Fått veta att jag har komplett mola

Hur har det gått för dig? Jag skrapades den 6 juli och direkt efter mådde jag bättre men efter 5 dagar kom mitt illamående tillbaka ???? I onsdags hade jag tid för återbesök och då hade mitt Hcg gått ner. Men jag förklarade hur jag mådde så dom gjorde ett VUL och konstaterade att det fanns rester kvar. Så idag lämnade jag ett nytt Hcg som hade ökat igen. Så det var bara att avboka helgen och nästa veckas semester så väntar en ny skrapning på måndag! ????
  • Anonym (C)
    AnnaT1983 skrev 2016-07-21 00:21:23 följande:

Vid mitt läkarbesök hade hcg gått upp från 9900 till 20.000 och läkaren sa att alternativen var ny skrapning eller cellgifter. Innan jag fick återkoppling var jag inne på gynakuten, detta hände igår, pga stora blödningar. Konstant flöde mellan 03-09 på morgonen. Gjorde en andra skrapning igår och var på återbesök idag. Hcg innan skrapning var 28000 (upp 8000 på fem dagar) och nu idag 20.000. Kommer även få börja med cellgifter då mina värden är såpass höga. Mitt starvärde var 720.000.

Hur gick din andra skrapning? Har hcg sjunkit?

Åh jösses! Hur mår du nu?

Mitt startvärde var 170.000

Återbesök efter 7 dagar - 52.00

9 dagar - 75.000

12 dagar - 110.000

Så på 5 dagar gick det upp väldigt fort och illamåendet och allt kom tillbaka ???? skrapningen i måndags gick bra men läkaren sa att jag också ska bara inställd på cellgifter eftersom proverna gått upp så mycket. Jag ska på första återbesöket imorgon och det känns som att det har sjunkit mycket.

När har du nästa återbesök?
  • Anonym (C)
    Anonymous1001 skrev 2016-07-24 16:43:12 följande:

Detta med mola är ett helsike. Jag hoppas att det löser sig för oss alla. Jag önskar att det visar sig att det inte är molan som kommit tillbaka för mig. Även om det är är en vanlig graviditet så är det synd att molan sabbar så att man ska behöva vara orolig och inte kan njuta av det som man isf borde.

Hur har det gått för dig? Har du pratat med någon barnmorska?
  • Anonym (C)

[quote=76872457][quote-nick]Eeffa skrev 2016-08-10 19:12:49 följande:[/quote-nick]

Någon med komplett mola och foster?

Hej alla

Jag har precis, efter 6 veckors väntan, fått veta att jag har komplett mola. Dock hade jag ett foster som levde troligvis fram till vecka sju. Överallt läser jag att foster saknas vid komplett mola. Någon annan som haft komplett mola OCH foster? Spelar ju egentligen inte så stor roll, behöver väl bara skriva av mig lite i denna bedrövelse och lite skönt är det alltid att höra andra som drabbats av samma sak. Informationen från läkarna är ju minst sagt bristfällig. Är 39 år och inga barn, väntan känns som en evighet. Kram på er

Hej!

Hur mår du nu? Har du fått någon mer information från läkaren?

Kram

• Anonym (C)
    Janniiique skrev 2016-08-24 18:06:05 följande:

Jag ska ta nytt blodprov imorgon, har gravidförbud till December om proverna visar 0. Som de gjort vid två tidigare provtagningar. Jag är fortfarande livrädd att hcg ska ha gått upp.

Jag håller tummarna stenhårt ???? Hur längesen är det du skrapades? Mitt värde var nere på 25 i måndags så dom tror att jag når nollvärde på måndag. Men min läkare pratade om att det har kommit nya riktlinjer för hur länge man måste följa upp en mola. Att graviditetsförbudet inte kommer vara liks länge framöver då det kommit mycket nya forskningar kring detta..
  • Anonym (C)
    ellinoras skrev 2018-01-05 14:20:20 följande:

Jag ser att detta är en gammal tråd men kanske finns någon kvar...?

I november var jag "gravid" i v 13 och gjorde ul för kub-test. Det fanns inget foster och efter vidare undersökning fick jag göra en skrapning då de misstänkte mola. Idag fick jag beskedet att det var en partiell mola. Jag är så oerhört ledsen och rädd. Jag sörjer fortfarande vårt lilla barn som inte fanns och det här gör det ju inte bättre. Vi har ett barn på 18 månader, jag vill så gärna få ett till och att hon ska få ha syskon. Nu är jag orolig att det inte blir så, jag är 34 år och har kanske inte hur mycket tid som helst att få syskon.

Jag ser att ni som skrivit i tråden har haft olika långa "gravidförbud". Har det gått bra sen efteråt? Jag skulle bli så glad för några solskenshistorier!

Kram på er alla som kämpat och kämpar med detta elände ?

Hej,

Jag vet inte vad jag ska skriva, jag beklagar att ni tvingas gå igenom det här med Mola, det är fruktansvärt!!

Jag förstår verkligen att du sörjer det barn ni hade längtat efter. Jag fick en komplett Mola i juni 2016 därefter fick jag gå på provtagningar fram till maj 2017 då jag fick okej att försöka bli gravid igen. Vi hade sån tur att det tog sig direkt så om ca 6 veckor är lillebror beräknad <3

Du får gärna skicka PM om du känner att du vill prata med någon. Jag kände mig så otroligt ensam även om jag hade stöd från familj och vänner.
  • Anonym (C)
    ellinoras skrev 2018-01-15 20:46:31 följande:

Men så underbart, stort grattis!! Vad skönt att det gick direkt efter en sån lång väntan. Hur tyckte du det var att bli gravid igen? Jag är lite rädd för det, samtidigt som jag längtar och hoppas väldigt mycket.

Och tack :) Jag känner mig också ensam med detta. Jag kan absolut prata med min man, men på något vis är det mycket mer min sorg. Jag har fler vänner som är gravida och jag känner att jag drar mig undan från dem, jag orkar liksom inte.

Det var såklart väldigt mycket tankar och oro i början. När jag var gravid i v.6 så åkte vi utomlands i 3 veckor och första dagen fick jag en blödning och sen mådde jag så illa att jag inte kunde ta mig ur sängen på hela semestern. Jag kan säga att jag hade sån ångest och bara längtade hem så vi fick göra ett tidigt VUL, när vi gjorde det och läkaren sa att det fanns ett foster och att hjärtat slog fint så brast allt. Herregud va vi grät både jag och min sambo :)

Ja men jag tror att det är svårt för någon utomstående att förstå. Vi fick höra kommentarer som "ja men nu har ni ju en anledning att ligga mer med varandra" ibland undrar man vad det är för fel på folk. Och vissa kunde inte förstå vår stora sorg att behöva vänta 1 år på att få bli gravida igen.

Åh det är ju jättebra!! :) jag vet inte exakt vad som gäller vid en partiell mola men vid en komplett mola så skulle man ner till nollvärde inom 8 veckor och därefter gravidförbud 6 månader (tog prover en gång i månaden under denna period) men jag tror det är okej att bli gravid tidigare vid partiell mola.
Svar på tråden Mola/Druvbörd