• jojjo89

Mola/Druvbörd

Vill tacka alla som delat med sig i den här tråden. Den har hjälpt mig mycket de senaste veckorna, man förstår att man inte är ensam med sina tankar... Jag hade precis börjat komma tillbaka till mig själv efter chocken i januari, nu känns det som jag återupplever allt igen.

Det här är min historia..

I januari -15 på ett ultraljud i v 12-13 upptäcktes att jag inte hade något foster och läkarna sa direkt att det såg ut som en mola, min livmoder var väldigt stor med mycket blåsor och jag hade ett hcg-värde på 258000. Blev inlagd akut och skrapad dagen efter, fick stanna ytterligare en natt på sjukhuset. En enorm chock, sorg, rädsla, bitterhet alla känslor på en gång. Var sjukskriven 2 veckor och jobbade halvtid en vecka drygt innan jag kände mig redo att jobba heltid. Efter några veckor kom svaret från patologen och bekräftade det man redan hade misstänkt, komplett mola. Mina hcg-värden har gått ner oväntat fort och nu 7 veckor efter skrapning är jag nere på 6, möjligen en lite för liten minskning från veckan innan då det låg på 8.

Jag var på uppföljning i onsdags, läkaren hade bara tänkt ett samtal eftersom allt såg så bra ut men efter ett tag vågade jag fråga om de inte skulle göra ett ultraljud (inget är gjort sedan skrapningen). Hon gick till slut med på detta, var ganska nonchalant och tyckte det inte var nödvändigt. Hon fick upp en bild och blev knäpptyst, avslutade undersökningen och sa bara "jag ska hämta en kollega" och sprang ut ur rummet. Jag och mannen blev iskalla.

Sen tittade dom igen flera gånger och sa att de hittat något som de tror är rester alternativt ny vävnad och jag ska nu skrapas igen. Min livmoder är fortfarande förstorad och vätskefylld, har en slemhinna runt väggarna som inte ska vara där samt en ansamling av vävnad som ser ut som en boll på 1 cm. Dom skrämde upp mig rejält när de verkade så osäkra och de vill absolut ta ut detta för att kunna göra en ny analys, varför ny analys? Vad misstänker dom? Är det någon annan av er som varit med om att det finns kvar rester efter 8 veckor som inte gett sig till känna vare sig med blödningar eller hcg-stegring?!

Känns skit att när man precis börjat gå vidare behöva gå igenom det igen, all denna väntan på nya provsvar..

Svar på tråden Mola/Druvbörd