Mola/Druvbörd
För er som blivit "friskförklarade" från mola, fick ni OK att bli gravida direkt efter att sista provtagningen varit bra?
Eller vad hände efter sista provtagningen som var bra?!
För er som blivit "friskförklarade" från mola, fick ni OK att bli gravida direkt efter att sista provtagningen varit bra?
Eller vad hände efter sista provtagningen som var bra?!
Hej!
Detta svarar väl inte direkt på din fråga men, jag blev oplanerat gravid precis innan jag skulle ta mitt sista prov. Fick träffa en läkare som inte var speciellt glad över detta (proverna hade ju dock sett bra ut det senaste halvåret men tog nästan ett halvår innan värdet var bra)
Gjorde vul i v 8 och till vår stora glädje såg allt bra ut. Ett litet hjärta som pickade och inget spår av mola. Blev då friskförklarad.
Det intrycket jag fick av den läkaren var att han tyckte man skulle vänta ytterligare lite efter en friskförklaring.
Tack! Vi är såklart jätteglada men oron finns ju där. Går snart in i v.10 så är ju alldeles i början än.
Hur långt grav. Förbud fick ni och hur länge har proverna vart ok?
Jag skulle ringa och tjata på läkaren som bara tusan!
Ja det känns jätteskoj så nu. Hoppas vi att det är vår tur :)
Hoppas på extrakontroller, ska till bm nästa vecka så tänkte höra då om det finns möjlighet till det.
Vet inte om man gör någon kontroll efter avslutad provtagning faktiskt. Tycker all info vi fått om detta molahelvete vart väldigt dålig. Hoppas du får tag på din läkare snart (eller ring Gyn och be att få prata med en annan läkare) så jobbigt att gå och vänta på svar!
Önskar er all lycka och att det snart ska vara er tur med! :)
Någon annan som vet vad som händer efter en mola/druvbörd?
Till er som är gravida... Nyfikna på hur det går för er? Vilken vecka är ni i nu? Vilket bemötande får ni inom sjukvården? Får ni många extra kontroller? Måste ni tjata er till det eller tar de det på allvar?
:D
Hej,
Jag har haft ett missfall sedan tidigare, i november förra året (har inga barn sedan tidigare). Men jag blev gravid igen i januari och nu i veckan trodde jag att jag hade fått ett återfall. Jag skulle vara gravid i vecka 8 och hade ett HCG värde på 155 000, men det saknades ett foster på vul-kontrollen, vilket gjorde att de fattade en misstanke om en mola. Jag skrapades i trosdags och väntar svar på analysen. Jag har aldrig tyckt om sjukvården men vilket mottagande jag har fått på HBGs lasarett. Jag har tagit det här med mola väldigt bra men det är nog kopplat till min okunskap till det. Men alla på sjukvården har verkligen specialbehandlat mig och insisterar att jag ska ta kuratorhjälp. Efter uppvaknandet befann jag mig ett kollektiv tillsammans med många andra som gått igenom en operation av någon form, inte bara gyn. Jag av alla fick ha sällskap bredvid mig utan att ha behövt ställa frågan. Killen bredvid mig i samma ålder som jag (25 år) frågade om inte han också kunde få ta in sitt sällskap men fick ett absolut nej. Det finns mycket mer att berätta om detta, men efter all denna särbehandlingen börjar jag tvivla och bli allt mer rädd för min diagnos. Bör jag vara mer ledsen? Är mola farligt? Jag vill ha svaret på de där provsvaren nu, känner jag! Och det absolut jobbigaste är att inte kunna berätta för sina föräldrar, kollegor eller vänner. Jag vill ju absolut inte avsölja att vi försöker bli med barn. Men om man nu ska besöka sjukhuset på rutin i ett halvår börjar folk undra, det har de redan börjat göra. Det är jobbigt att behöva ljuga och låtsas vara något man inte är. Jag har börjat berätta för dem som kommer börja undra vad jag håller på med under mina avhopp från jobbet eller alla telefonsamtal jag har fått börja ta i privata rum, men jag berättar bara en liten del av sanningen, utan att nämna något om graviditeten. OCH det låter som om man vore döende. Jag avslutar alltid med att säga att det låter värre än vad det är. Tack för att denna tråden finns!
Jag har haft ett missfall innan. Har inte haft någon mola tidigare. Den här gången misstänker man mola. Men det vet jag först nästa vecka efter analys, men högst troligt är det en mola. Jag tror nog att det bästa är att berätta som det är för jag börjar nästan glömma vad jag har sagt och till vem jag har sagt vad. Men jag törs inte.
Måste fråga er..
Jag har plussat på några tester, men fick ont i Torsdags och fick komma på förlossningen, där gjordes ett Vul och det syntes ingenting förutom en förtjockad slemhinna, ingen gulesäck INGENTING. Det tog prov på mina hormonnivåer och jag hade 486 och jag ska tillbaka i morgon för ett nytt test.. Kan detta vara ett tecken på druvbörd?
Eller kan jag ha sån "tur" att det bara är för tidigt?