Mola/Druvbörd
Hej! Har lite funderingar kring druvbörd.
Förra veckan var jag gravid i vecka 9+5. Men eftersom jag inte känt mig gravid de senaste 2 veckorna samt haft bruna flytningar/små blödningar till och från åkte jag till akuten på tisdagen. Jag lämnade urinprov, blodprov m.m. Hade även lite feber när jag kom in. Gynläkaren som gjorde ultraljudet sa att hon såg moderkakan men att graviditeten inte såg alls normal ut och att hon ville att jag skulle skrapas dagen efter.
Dagen efter åkte jag in och en annan läkare gjorde ytterligare ett ultraljud. Samma resiltat som dagen innan.
Skrapades på eftermiddan och när jag låg på vårdavdelningen kom läkaren och sa att de misstänker att jag har en druvbörd och att det som skrapats ska skickas på analys då man får svar om det är druvbörd eller inte och det dröjer ca 1-2 veckor innan svaret kommer. Får inte så mycket mer information från sjukhuset om vad det egentligen är (mer än att jag måste vänta ett halvår innan jag blir gravid igen).
Hemma börjar jag så klart leta efter information på nätet eftersom jag inte har den blekaste aning om vad druvbörd är för något. Och då står det överallt att man har ett högt hcg värde vilket kan ta ett halvår innan det blir bra igen.
Den första gynläkaren sa bara att hon inte kan se nåt foster utan det var nåt där men det såg inte ut som ett foster.
Mina frågor:
Borde jag inte känt/känna mig gravid om hcg värdet e högt? Symptomen försvann ju 2 veckor innan skrapningen.
Borde jag inte mått illa under graviditeten? Har läst att man mår illa när det är druvbörd. Har inte mått illa överhuvudtaget.
Kan man se fel på ultraljud? Om det är ett vanligt MA och tro att det är druvbörd?