• Shirin

Mola/Druvbörd

Hej allihop!
    Var ett tag sen jag skrev nu, men jag läser så ofta jag kan.
    Här händer det inte mycket. Tog senaste blodprovet den 19:e Mars och ska ta med 1 månads mellanrum. Har inte hört nåt från läkarn så allt är väl som det ska...

Är glad för alla er som fått tillbaka mensen och sänkta hcg-värden.
    Tänker på er som har det lite extra jobbigt just nu.
    Till dig i föregående inlägget skänker jag en extra tanke och håller tummar och tår för att skitmolan inte är tillbaka igen!

Hoppas alla har haft en någolunda bra påsk!

Kram på er

• Shirin
    vanna skrev 2010-08-11 19:44:02 följande:
    Tråkigt att höra Flisan .. styrka och mod till dig.

JAG ÄR FRISKFÖRKLARAD!!!!!!!!! Läkaren ringde en dag när jag jobbade .. hade i en annan telefon ett viktigt jobbsamtal, så jag var tvungen att neka två gånger! Sedan ringde det inte mer .. jag jobbade hela kvällen utan att få veta vad doktorn skulle säga .. när jag sedan kom hem vid elva väntade min make på mig vid dörren och gav mig detta glädjande besked!!

Lite konstigt att de sa detta till honom, de brukar ju vara så noga med att berätta för mig .. MEN jag är glad att fått vetaGlad

Känns konstigt .. ska jag nu inte ta ngr fler prover alls .. jag hann ju inte svara eftersom jag inte var den som fick samtalet. Hur var det föär er andra som är "friska"?

Det jobbiga är att nu när jag får bli gravid kan jag inte ... jag har inte fått tillbaka min mens ännu. Hur länge tycker ni att  jag ska vänta med att söka kvinnokliniken? Jag skrapades 31 januari .. slutade med p-piller i början på maj. Alltså gått 4 månader sedan p-piller..

vanna
    Vad skönt att höra Vanna! Hoppas att din mens kommer tillbaka snart :)
    I Juli hade det gått 6 månader sen jag skrapades, alltså tyckte jag att graviditetsförbudet uoohävt då, men i slutet av Juli fick jag hem ett brev där det stod att jag ska göra ett sista blodprov i början av Aug och sedan ringer min läkare mig och friskförklarar mig (om värdet fortfarande var bra som det varit under hela tiden).

Jag har inte hört nånting från min läkare än, trots att det snart gått en månad sen jag lämnade blodprovet, men IDAG fick jag ett brev igen där det stod att informationen i förra brevet var felaktigt, att de vill att jag ska ta ytterligare 2 blodproer inom 6 månader, alltså ett var tredje månad för att sedan friskförklaras om de fortfarande ser bra ut..
    Tycker det är lite konstigt med tanke på att jag "bara" hade partiell mola och mina värden varit bra sen dag ett efter skrapningen. Men men, det kunde ha varit värre. Lite tråkigt med felaktig information bara..
  • Shirin

Jag ringde till kvinnokliniken och pratade med en jättetrevlig tjej som rådfrågade min läkare och sa att de två sista proverna under ytterligare 6 månader mest är rutin och att mina prover har sett bra ut (vet inte exakt värde, men någon/några veckor efter skrapningen var de iaf ej mätbara när jag frågade) men att det inte skulle vara någon fara ifall jag lyckas blir gravid nu, utan att de isåfall bokar in ultraljud åt mig i vecka 7-8 eftersom jag gick ända till vecka 20 sist, lyckligt ovetande...
    Så i stort sett verkar mitt gravidförbud hävts :)

• Shirin
    vanna skrev 2010-09-19 15:12:26 följande:
    enligt ägglossningstestet har jag ÄL i dag!!!!!
    UNDERBART Vanna!! Kör på ;) (Vet, är lite sent ute :P)
  • Shirin

För snart 3 veckor sedan var jag på UL och fick se en liten liten fis med ett litet litet hjärta! Var i vecka 7 då :)
    Frågade om risken att en mola skulle bildas igen och läkaren sa att jag ska lämna ett hcg-prov en månad efter ultraljudet för att se så att hcg-värdet var som det skulle. Alltså måste det fortfarande finnas en risk för skitmola?

Tycker det är lite konstigt..
    En mola (partiell iallafall) bildas väl när två spermier kommer in i ägget? Kan det vara så att kroppen fortfarande kan ha kvar några mola-celler som triggas igång av graviditetshormonet och i värsta fall tar över hela graviditeten? Hänger inte riktigt med...

Om en vecka ska jag lämna blodprovet och jag hoppas så innerligt att allt är som det ska! Samtidigt oroar jag mig för att nåt annat ska hända, som att fostret inte lever o.s.v
    Tänk om man kunde vara säker på allt och veta att allt är bra så att man kan unna sig att vara glad, som man borde vara under en graviditet.

• Shirin
    Annika Süss skrev 2010-10-10 18:52:09 följande:
    Grattis!!
    Men vad knasigt att man ändå ska ta hcg-prov i en graviditet. Hoppas att det ser bra ut. Skriv gärna vad som hände. Frågade du varför man tar ett prov? Kan det växa en mola trots tidigare bra värden? Ska du lämna ett prov eller ett i månaden under graviditeten?
    Hoppas allt går bra och att du kommer att njuta så gått det går.
    Kram
    Jag läste lite på nätet och såg att vid partiell mola bildas ett foster och vid komplett blir det aldrig något foster SÅ OM jag nu ska behöva gå igenom allt igen så är det ju åtminstone "bara" Partiell mola det handlar om eftersom de såg ett foster/embryo vid UL i vecka 6+2.

Läste även att molacellerna bildas i fostrets membran eller nåt sånt och att det alltså inte är omöjligt att det händer igen.

På Torsdag ska jag ta ett blodprov och det verkar som att läkarna bara behöver ett enda för att veta säkert om det är mola eller ej, eftersom (antar jag) HCG-värdet ska vara speciellt i olika veckor i graviditeten och borde sticka ut rejält om det handlar om Mola.
    Men det skulle ändå kännas mycket bättre att få komma in på ett till UL, helst NU. Ovissheten är jättejobbig! I början av nästa vecka borde de ringa mig angående provresultatet och jag antar att jag får veta hur det ligger till då. Håller tummar och tår!
  • Shirin
    kasa01 skrev 2010-10-11 11:41:31 följande:
    Hej Alla!
    Annika, jag har börjat med injektionerna nu... Ska på ultrljud på onsdag, ska bli så spännande. Då ser de om det vuxit några ägg, hur många, i vilken takt osv. Jag har också ett barna sen tidigare, men med en annan pappa. Det kan hända att en graviditet tiggar igång cander, större riska vid komplett mola. Jag tar den riken dock, även om jag skulle veta att jag kommer att få cancer hade jag ändå valt att föröka. Vet inte hur stor risken är, ganska lite förmodligen. Vi har varit i den här "bubblan" i flera år nu, och det är rätt tärande. Jag har gått hos en psykolog en tid, och kommer att vilja gå med min sambo också såsmåningom. Det känns som att det var så länge sen vi fick bara vara glada. Senaste åren har det varit kamp, först mot barnlösheten, sen molan o cancer risk, och nu ny IVF. Man hoppas och räds sammtidigt, får aldrig bara slappna av.  

Anonym skräpmola, jag grät också. Hela tiden. Min läkare skickade mig till kurator, som skickade mig till Psykolog. Jag är riktigt glad för det idag, mår mycket bättre. Blir fortfarande ledsen ibland, men det är hanterbart nu. I början ville jag inte gå ur sängen ens. Det går över, även om man inte tror det...

Shirin, grattis till knytet! Hoppas det går vägen. De håller ju uppsikt, ni klara detta!
    Vanna, känns som att det är din tur snart. Håll ut! Snart är det jul och man får annat att tänka på. Det är då det sker...
    kramar,
    Hoppas innerligt att ni får glada besked imorgon!
    Vi är alla värda att få vara lyckliga!
    Kram
  • Shirin

Välkommen hit Linn03, du har kommit till en grupp med superhärliga människor :)
    Kasa01, hoppas allt går som det ska!

Jag var på inskrivning hos mvc idag och fick en helt underbar bm :) Hon förstod min oro för mola igen (hon sa dock att hon aldrig varit med om att samma person fått det två gånger på rad, peppar peppar) och fixade ett UL till mig redan på måndag för att säkerställa om det finns någon knodd därinne eller inte så jag slipper gå och fundera mer på det.

Sen så hoppas jag att ingen här inne blir irriterad eller negativ på nåt annat sätt för att jag skriver om min eventuella graviditet. Jag vet själv hur det kändes att läsa om andra som blev gravida medan en annan var helt överdeprimerad pga det som hänt..
    Ber om ursäkt isåfall!

Kram till er alla!

• Shirin

Tack alla för era fina positiva kommentarer!
    Och Kasa, jag håller tummarna för er och försök se positivt på köksröran, det kommer en dag då allt är ett minne blott! :)

Kram till er

• Shirin

Nyss hemkommen från gyn, fick se våran lilla sparvel som sprattlade runt!
    Vecka 13+5 och ingen risk för ny mola :)

• Shirin

Tack!!
    Vombat, vad kul att höra att dina värden sjunkit såpass bra!  Hoppas det fortsätter i den riktningen :)

• Shirin

Lider med dig Kasa =/
    Ändå tycker jag att du på nåt sätt förmedlar en positiv inställning och det måste bero på den starka kvinna du är!
    Hoppas det vill sig bättre vid nästa försök

Stor kram!

• Shirin
    vanna skrev 2010-11-02 19:00:27 följande:
    känns piss! Har fått liten blödning idag .. antagligen mens.. gravtest visar inget iaf! Men det beror väl på att mensen inte kommit tillbaka ännu. Jag väntar ihjäl mig Skrikandes

Om jag inte får normal menstrationscykel snart så vet jag inte vad jag gör! Tänker kontakta gyn och se vad de kan göra för mig ...
    nytt försök nästa ägglossning..
    konstigt att det visar utslag på ÄL, men ingen mens?!

hoppas alla Ni andra "molor" har det bra .. och grattis än en gång Shirin, jag värms av Er glädje Hjärta

kramar
    Tack så mycket Vanna!
    Irriterande att mensen krånglar för dig, tycker den borde skärpa till sig nu!
    Tur att du har ÄL iallafall, vore nog tråkigare med mens och ingen ÄL! OM man nu ska se det på nåt positivt sätt..:) Hoppas ni lyckas vid nästa ÄL! Hjärta
  • Shirin
    crossfit skrev 2010-11-02 19:43:24 följande:
    Hej alla här i Mola tråden.
    Jag har drabbats av tre molor i rad. Hade helt gett upp tanken på att kunna få barn. Ville inte ens utsätta mig för risken att drabbas av ytterligare en mola.
    Nu är jag trots det gravid. . Är i v26 nu och allt ser bra ut.
    Önskar er alla här massor av lycka. Uppenbarligen ska man inte ge upp hoppet.
    Kramar till er alla.
    Tre molor i rad önskar jag inte ens min värsta fiende...inte två i rad heller för den delen, men herregud. Detta borde ingen behöva vara med om!
    Vad underbart att höra att du lyckats bli gravid!
    Stor kram till dig :)
  • Shirin
    Lavinia skrev 2010-11-11 14:27:03 följande:
    Vombat, är ledsen för din skull! Men det verkar som att jag är där också, på en platå. Kan vi följas åt? Tog du alltså ett nytt test bara efter några dagar? Eller hur lång tid tog det mellan 30-värdet och det du skulle ta i idag? Varför skulle du göra en leverröntgen? Är det cellgifter som gäller på en gång sen eller ska de göra UL och kolla om man ser något? Var lycklig du som redan har barn i alla fall om det är till någon tröst. Ja, ni alla som redan har i alla fall en liten, som vet att det funkar eller har funkat och som inte är över 30 och snart inte 35 som jag kommer vara när jag får min första, om någon alls.

Jag hade partiell mola med HCG på 74000 på sista skrapningen av två i början av augusti. Sen har det sjunkit och för ca 3 veckor sen var det nere på 201. Bra tyckte läkaren då även om hon hade trott att det skulle gå från 499 till 0 på 2,5 veckor. I fredags tog jag senaste provet. Läkaren skulle ringa tisdags eller igår men gjorde det inte. Så jag hörde av mig i morse till gyn, fick prata med någon barnmorska som ju tyckte att hon kunde säga det till mig eftersom det ju hade sjukit tyckte hon (de verkar ju ha väldigt dålig koll på vad det handlar om som vanligt) och så drämmer hon till med...172. Sjunkit 29 på 2.5 veckor alltså, inget höjdarresultat... Hon bad om ursäkt och ångrade att hon sagt något och skulle se till att läkaren ringer imorgon. Jag börjar som vanligt storböla och inser att det inte kan bli något mer jobbat idag. Åkte hem och sitter här nu med tårar och huvudvärk, ångest och rädsla. Skiter om det blir ett år förbud, känns så oväsentligt nu. Vill bara bli av med HCG:t, bli nollad och få mens och ägglossning åtminstone.

J-a skit!! Och som ni skriver med alla jäkla människor runt omkring en som blir gravida till höger och vänter. I onsdags fick jag reda på att chefen, som vetat allt ända sen missfallet i juni och stöttat, blivit gravid för tredje gången. Roligt för henne, men det länns så himla konstigt att jag berättat allt om hur läget är och så har hon varit gravid sen i augusti samtidigt. Känner mig lurad på något sätt fastän jag förstår att alla har sitt liv och att hon pga åldern ville veta att allt var ok först.

Är så glad att jag kan läsa om er andra om framgång och motgångar. Jag blir glad av Shirin som faktiskt lyckats tillslut. Samtidigt blir jag uppriktigt sagt grymt avundsjuk och ledsen när jag läser om er som redan har barn eller där värdet bara rasar ner. Har hållit mig uppe i flera månader nu, haft tålamod även om det inte gått så fort men nu känns det bara såå fruktansvärt igen. Bara gråter, gråter gråter...Jag orkar inte mer!

Är det någon här som fått ta cellgifter och som kan beskriva hur det går till?
    Om jag lyckas så kan du också!! Nu ska ditt HCG-värde ner till obefintligt (gärna utan cellgifter) och sen ska du kunna glädjas av en liten knodd du med. Det har jag bestämt. Det är vi värda allihop!!
    Många kramar till dig Hjärta
  • Shirin

Hoppas ni fått positiva besked nu Wass!

• Shirin

Supermajjsan, hoppas du får tid för UL snart och att du får se lilla hjärtat och höra att allt är som det ska  :)

• Shirin
    vanna skrev 2010-12-09 08:06:03 följande:
    har nu fått diagnosen hypertyreos. Har lämnat fler blodprover och ska också göra en spårjodsundersökning för att säkrare fasställa exakt vilken slags struma jag har. Därefter bestäms behandlingssätt..

Så nu har jag förbud att bli gravid igen Jag är så himla ledsen .. känns som att jag aldrig mer kommer att bli gravidGråter
    Hur länge jag måste vänta är det ingen som vet .. men jag har redan väntat länge nog!

JÄVLA SKITMOLA ... JÄVLA STRUMA ..

ursäkta att jag skriker ur mig allt skit, jag måste bara få lufta nånstans..
    Nu är grannen gravid .. och min kompis på väg att bli (kommer säkert att lyckas direkt åxå) Visst är man ju glad för dem.. men det känns ändå skit att jag måste vänta så länge .. vi som skulle haft barn i somras om det inte vore för denna j--a skitmola!
    Vet inte vad jag ska säga förutom att det är så jäkla orättvist :(
    Många många kramar till dig!
  • Shirin
    Ludvigsmamma skrev 2011-01-17 11:20:33 följande:
    Hej alla kämpare!!!!

Vad härligt att höra att värdena sjunker Lavinia!

Vombat...fy i h-e för att springa varje vecka, hoppas du snart e nere på en gång i månaden!!!!

Jag bara visste precis som du skräpmola att jag var gravid förra gången...nu é vi inne på försök 6 och har inte använt äl stickor, glandin eller annat..men  vi har varit på semester påTeneriffa över ägglossningen och jag har varit väldigt avslappnad så jag hoppas det blir en liten Teneriffa unge!!!!!...tiden får utvisa...

Kasa.. skickar lite extra fästlim till ditt ägg !!!

Vanna...Kraam!

Vill nu se värden sjunka för er som kämpar och + för oss som kämpar på nytt....

Kram på er alla molor!!!

Shirin Wass och Supermajsan hur går det för er...???
    Gick in i vecka 25 i lördags och lillkillen sparkar för fullt varje dag, vilket är en liten trygghet i sig :)
    Beräknat bf är 6 Maj. Längtar och hoppas att allt kommer gå som det ska!

Kram till er alla!
  • Shirin
    wass skrev 2011-02-07 18:17:04 följande:
    Hej alla

Idag va jag på ultraljud då i v 19 och allt såg bra ut så nu kan jag vara lugn!  Kunde inte hålla mig så vi tog reda på vilket  kön det va , en liten Flicka   jag är så glad idag och vi har verkligen kämpat för detta. Ingen jävla mola mera!

Kram till er tappra mola
    Vad härligt att höra wass!!
    Stor kram till dig och till alla er andra som kämpar på
Svar på tråden Mola/Druvbörd