Mola/Druvbörd
Hej!
Antar att du fått diagnos komplett mola eftersom du nu behandlas med cellgifter?!
Vad får du för typ av cellgift? tabletter, sprutor eller dropp?
Är det methotrexate du får? Vilket sjukhus behandlas du på?
När jag fick de första cellgifterna så märkte jag knappt något förutom tröttheten. De starkare jag sedan fick i dropp, gjorde att jag blev sårig i näsan, ögonen blev svullna och rann, enormt trött dagarna efter bahandlingen och så blev jag toksvullen i ansiktet av all kortison.
Jag tycker också att det är skönt att ha något att lägga tankarna på på dagarna förutom denna skitsjukdom, i våras var jag fortfarande mammaledig men jag valde att läsa några högeskolekurser pararellt .
// Elin
Hej igen!
Tack för snabba kommentarer! Har inte fått exakt typ av mola, antar att det är eftersom läkarna inte har sett någon fostersäck och inte vet hur länge sen detta började. (plussade på ett gravtest i slutet på mars i samband med fertilitetsutredning, men då syntes inget på UL)
Cellgiftet är Methotrexate i form av sprutor. Sprutorna ges varannan dag fyra gånger, sen tabletter med Kalciumfolinat dagarna mellan. Sen en vilovecka och sen ny tur. Läkaren sa att denna kur är planerad till tio veckor, men jag vågar inte riktigt tro att det ska gå så snabbt. Hur länge har ni blivit behandlade?
Behandlas på Karolinska sjukhuset och bor i Stockholm, blev remitterad från Södersjukhuset där jag gått på blodprover och skrapning sen april. Fördelen är att dom verkar vara mer kunniga på Karolinska, men informationen fungerar dåligt mellan sjukhusen, fast dom är i samma landsting.
Tokigt att man inte får dricka alkohol, folk tror ju lätt att man är gravid då... :(
Lite fundersam på vad man ska säga till omgivningen, på jobbet och till kompisar.
Vad har ni sagt? Säger man tumör så blir ju folk så chockade, och på jobbet vill man ju inte säga missfall, för då fattar dom att man har försökt bli med barn...
Kram till alla er andra!