Mola/Druvbörd
Hej! Har precis kommit hem från en operation där de fastställde att det var en mola. Som jag förstår det kan man aldrig veta till 100% om det är en mola förrän man tagit ut det. På ultraljudet kan det se ut som en vätskeansamling bara, så även om man misstänker att det är en mola så måste man skrapas/opereras för att veta.
I mitt fall var det så att jag började blöda men det kom aldrig ut några "sjok", så då kontaktade jag akutgyn. Då fanns det fortfarande ett levande foster i vecka 7 och jag gick därifrån med en svag förhoppning om att det kanske kunde bli nåt. Diagnosen var 50% ungefär att det skulle klara sig. Sen några dagar senare kom det igång ordentligt och jag utgick från att det blev ett missfall och att allt kom ut. Men sen fortsatte det blöda och blöda, och höll på så i två veckor nånting. Så i lördags var jag helt slut och åkte in akut. Blev inlagd och opererad. På ultraljudet innan operationen syntes en hinnsäck och en vätskeansamling men inget foster. Så min känsla att det var borta var alltså riktig. :(
Rox, du frågar "Om man har drabbats av partiell druvbörd, skulle ett foster ha synts i en av säckarna då?" Och svaret enligt det jag just upplevt skulle väl vara ja...
Om ni orkar läsa fackspråk så hittade jag denna artikeln:
www.lakartidningen.se/engine.php
Håller tummarna för att det går bra för dig. Det är tuffa besked man får. Speciellt som man inte får bli gravid igen på ca 8 månader.